Segmentarea prin etichetare

Segmentarea este inima activităților de web analytics. Instrumentele de colectat date oferă mai multe modalități pentru realizarea segmentării, în funcție de scop.

Probabil că cel mai simplu sunt de folosit funcțiile numite chiar segmentare de către instrumente, însă de cele mai multe ori acestea se limitează la segmentat rapoarte, neacoperind decât superficial partea de analiză. Alte funcții care pot fi folosite pentru diverse segmentări sunt filtrele, sursele de trafic, customizările link-urilor și ale altor variabile etc.

etichete

O variantă mai peste mână decât cele amintite mai sus, dar de multe ori mai eficientă, este tagging-ul (etichetarea). Să ne imaginăm că vrem să comparăm câte pagini au văzut vizitatorii înregistrați cu câte au văzut ceilalți. Sau că vrem să vedem cât a durat până să treacă dintr-o tabără în cealaltă. În acest exemplu simplu, trebuie să segmentăm în două categorii vizitatorii. Vom face asta aplicându-le vizitatorilor din fiecare categorie câte o etichetă diferită, pentru ca apoi să avem statistici separate pentru cele două tipuri de utilizatori ai site-ului.

Datele rezultate sunt mult mai utile decât în cazul simplei filtrări a unui raport. Prin aceeași metodă putem segmenta vizitatorii site-ului în funcție de faza de cumpărare în care se află sau în funcție de scopul pentru care accesează site-ul.

Probabil cea mai mare limitare este că indiferent de instrumentul folosit, acest tip de segmentare se face înainte de colectarea datelor pentru analiză. De regulă, în Google Analytics se utilizează variabilele customizate (custom variables), iar în SiteCatalyst se fac prin Segment Definition Builder, dar acestea nu sunt singurele căi spre acest tip de segmentare.

 

Sursă foto: craftapalooza

Etichete: , , , , , , , ,

Designul și datele fac casă bună

Cum ar fi să crești audiența și numărul potențialilor clienți cu câteva zeci de procente? Metoda e simplă, pentru ca vizitatorii să convertească, e nevoie întâi ca ei să vadă elementele cheie din site, precum butonul care îi îndeamnă să acționeze.

Google Browser Size

browser-size

Da, un nou instrument de la Google. Browser size ajută web designerii să fie siguri că plasează elementele cheie în locuri vizibile pentru toți sau cei mai mulți dintre vizitatori.

De exemplu, dacă unul dintre obiectivele acestui site este ca vizitatorii să se aboneze prin RSS, Browser size îmi spune că 10% nu vor vedea butonul din sidebar.

Detaliile sunt în Google Analytics

Mai sus m-am referit la vizitatori, dar de unde știe Browser size ce rezoluții văd vizitatorii mei? El se bazează pe niște date statistice, valabile pentru google.com. Este o bază largă de utilizatori și ne putem forma o opinie, dar pentru cifrele exacte trebuie să folosim alt instrument de la Google, Analytics (sau orice altă soluție de web analytics, nu numai cea de la Google).

Mergând pe exemplul Google Analytics pentru că mulți români sunt utilizatori, statisticile pot fi găsite sub tab-ul Visitors, în meniul Browser Capabilities apare Screen Resolutions. Aici vom vedea statisticile pentru propriul site.

Raportul de aici este afișat în funcție de numărul de vizite, dar acest indicator poate fi schimbat ușor chiar din raport.

Design și segmentare

OK, știm pentru ce rezoluții să optimizăm site-ul sau pagina. Dar ce facem când vindem doar în România și Moldova, iar datele generale (la total) sunt total diferite? Exact, întâi trebuie să avem un segment pentru vizitatorii din zonele cărora ne adresăm, după care luăm deciziile. Sigur, pot fi mai multe segmente, pe mai multe criterii, cel geografic fiind doar un exemplu.

Testare

Oare chiar primim mai multe click-uri pe elementul dorit? În funcție de tipul conversiei, putem măsura acest lucru cu unul dintre instrumentele de informații web. În cele mai multe dintre cazuri poate fi folosit un serviciu care testează diverse versiuni ale aceleiași pagini (teste multivariate). Dacă vrei să rămâi sub umbrela Google, acesta se numește Website Optimizer.

Etichete: , , ,

Segmentează întotdeauna vizitatorii

Dacă vrei să faci mai multe observații utile analizând statisticile web trebuie întâi să muncești. Unul dintre ludiferentecrurile pe care trebuie să le faci după ce ai primit în administrare un cont de web analytics este segmentarea. Un număr nu spune prea multe dacă nu ai cu ce să îl compari, fie că e vorba de rată de conversie, bounce rate sau vizite din site-uri sociale.

Segmentarea este diferită pentru fiecare site web în parte, pentru că fiecare site are propriile obiective, proprii KPI, campanii diferite de marketing și vizitatori diferiți. Nu este un proces ușor, iar acesta este unul dintre motivele pentru care se recomandă ca cea mai mare parte din bugetul de analytics să fie cheltuită pe oameni pricepuți și mult mai puțin pe soluții hardware și software.

Câteva idei pentru crearea de segmente:

  • în funcție de implicarea în site (loialitate, timp petrecut, pagini văzute…)
  • în funcție de locul fizic de unde vizitează (de ex. oraș)
  • în funcție de partea din zi când vizitează
  • în funcție de tipul de vizitator (abonat, client, potențial client, interesat de job…)
  • în funcție de site-ul din care a venit

Mă opresc cu enumerarea pentru că practic orice indicator poate genera segmente noi, precum și din combinarea acestora. Nu trebuie însă nici să creezi foarte multe pentru ca apoi să fie o dezordine totală în rezultate, cel puțin nu de la început.

Stabilirea segmentelor este doar unul dintre pașii din procesul de segmentare. Alt lucru deloc ușor este stabilirea importanței fiecărui segment. Un vizitator care-i la la 5a vizită și totuși navighează (nu am zis stă) și de data asta peste 3 minute în site probabil că valorează mult mai mult decât unul care a venit pe blog doar ca să vadă felicitarea de sfârșit de an. Ideal ar fi ca această importanță să fie exprimată prin valoarea sa materială.

Dacă ai făcut aceste lucruri cum trebuie va fi mai ușor să faci observații pertinente și mai ales să le explici colegilor de ce vor fi nevoiți să efectueze anumite acțiuni (pentru că munca ta trebuie să ducă la acțiuni).

Sursă foto: kern.justin

Etichete: , ,

Bazele comportamentului online și segmentarii

Segmentarea utilizatorilor în funcție de comportamentul online este unul dintre principalele avantaje ale marketingului online. Se folosește cel mai des la livrarea publicității, dar la fel de bine poate sta la baza realizării paginilor de destinație.

Dacă segmentarea este bine făcută de către echipa de marketing, mesajele livrate vor avea o relevanță ridicată, comparativ cu marketingul direct (motiv pentru care mulți confundă publicitatea online inteligentă cu marketingul direct, dar despre asta poate în alt articol).

Cum funcționează

Audiența este totul. Comportamentul utilizatorilor este observat chiar pe site-ul respectiv sau întro rețea de site-uri. De exemplu, vizitatorilor care au navigat în cel puțin 5 pagini despre e-readere (că tot sunt la modă zilele astea), li se poate servi o reclamă ce conține o ofertă specială. Este un exemplu simplu de segmentare, se poate merge mult mai departe, cumpărătorii pot primi bonus cărți din colecția preferată etc.

Limite și provocări

Pentru segmentare de calitate trebuie să ai suficiente date. Din dorința de a colecta mai multe date, s-ar putea să ajungi în extrema cealaltă și să încalci intimitatea. Apoi, trebuie să existe flexibilitate la marketing și vânzări. Câte firme știți care își adaptează oferta unor grupuri restrânse de potențiali clienți? Dintre ele, câte au reușit să transpună asta în site?

Procesul

Vreau să fie clar că alegerea segmentelor potrivite este doar un pas în targetarea în funcție de comportament, așa că o să enumăr pașii de bază ai acestui proces:

  1. Stabilirea obiectivelor. Ar trebui să fie primul pas în orice activitate de marketing și totuși de cele mai multe ori este ignorat.
  2. Stabilirea segmentelor. Se face atât în funcție de comportamentul anterior, cât și de obiectivele campaniei.
  3. Creația și plasarea. În principiu, trebuie stabilit cum atingi cel mai bine publicurile țintă.
  4. Măsurarea și optimizarea. Și acestea sunt obligatorii în orice acțiune de marketing online. Nu poți măsura dacă nu ai stabilit anterior indicatorii de performanță.

Etichete: , , , , ,