Noua segmentare pt vizitatori din Google Analytics

Comportamentul online devine tot mai complex. Nu puține sunt cazurile în care vizitatorii convertesc doar după mai multe vizite în site. Analiza trebuie făcută în aceste cazuri la nivel de utilizator, nu de vizită, cum era tradițional în analytics.

În urmă cu câteva luni, Google Analytics a relansat funcționalitatea segmente avansate (Advanced Segments). Nu este doar o optimizare de interfață cum pare la prima vedere, ci extinde capabilitățile Google Analytics spre analiza la nivel de utilizator de care scriam mai sus, motiv pentru care o consider una dintre cele mai importante îmbunătățiri aduse la Google Analytics în ultinii ani. Citește tot articolul →

Etichete: , , , ,

GA: Variabile customizate pentru aplicații Android

Variabilele customizate reprezintă o funcționalitate care lărgește capacitățile tool-ului Google Analytics, de aceea m-am bucurat când cei de acolo au anunțat că de acum le vom putea folosi și în aplicațiile de Android.

Puțini utilizatori știu că pot folosi cele mai multe dintre funcționalitățile GAnalytics și în cazul măsurării site-urilor mobile, aplicațiilor Android și aplicațiilor iPhone.

Câteva exemple oferite de Google despre cum am putea folosi custom variables în aplicațiile Android:

  • segmentarea utilizatorilor în platitori și neplatitori
  • segmentarea după versiunea de aplicație utilizată
  • segmentarea după versiunea de Android folosită
  • utilizarea interfeței
  • poziția telefonului (orizontal / vertical) în care este utilizată mai mult aplicația
  • folosirea altor funcționalități din aplicație

Variabilele customizate se alătură altor funcționaltăți customizate de GA care pot fi folosite în Android SDK, precum segmentare avansată, obiective și raportare customizată.

Etichete: , , , ,

Cum afli ce conținut are succes pe site-ul tău

Google Analytics permite un mod foarte simplu de segmentare și analiză a acesteia. Opțiunea se numește Advanced Segments și se găsește în colțul din dreapta sus din paginile rapoartelor. Există câteva segmente deja create, dar adevărata putere a acestei funcționalități stă în faptul că permite crearea unor segmente customizate, în același mod în care în Google Analytics putem crea și rapoarte customizate.

Modurile în care pot fi folosite segmentele customizate sunt dintre cele mai diverse. În continuare o să arăt cum poți afla din câteva click-uri ce conținut prinde cel mai bine pe site-ul tău, cu ajutorul segmentării avansate.

Da, există deja un raport Top Content, dar raportându-l la toate vizitele site-ului nu este indicat. Poate un articol a fost pur și simplu promovat mai mult decât altele, și atunci e normal să aibă mai multe accesări. Dar prin segmentare putem elimina impedimentele de genul acesta pentru a analiza doar vizitele care ne interesează.

segment_ce_prinde

Acestea sunt regulile pentru segmentul care ne interesează. Ce am făcut acolo:

  1. Am filtrat să arate doar vizitatorii care se întorc pe site, deci pe cei care sunt fideli și nu pe cei care au ajuns cine știe cum acolo și nu au mai revenit.
  2. A doua condiție este să intre direct pe site, nu din alte legături. Eventual se poate adăuga aici o alternativă (poate vizitatorii din feed, poate cei din newsletter). După aceste două condiții am rămas cu vizitatorii interesați de site-ul analizat.
  3. La ultimul pas filtrăm paginile cele mai populare, precum homepage sau anumite categorii. În exemplul de mai sus am inclus doar homepage-ul. Atenție, în unele cazuri adresa homepage-ului este diferită (de exemplu /index.html)

Creăm segmentul, bifăm să ne arate statisticile doar pentru el, după care ne uităm la raportul Top Content și vedem ce pagini ale site-ului au cel mai mare succes.

Etichete: , , , , ,

Variabile customizate multiple în Google Analytics

Săptămâna trecută am scris despre variabile customizate în Google Analytics, dar în ultimele luni funcția a fost îmbunătățită variabilele customizate multiple devenind disponibile. Folosindu-le, putem afla informații suplimentare despre comportamentul vizitatorilor pe site.

Formatul și setarea

Ca și în cazul variabilelor customizate simple, și cele multiple vor fi definite în codul de Google Analytics din pagină, înainte de _trackPageview() sau trackEvent().

Formatul prin care le definim este:

_setCustomVar(canal, nume, valoare, scop)

unde:

canal – numărul variabilei; sunt 5 canale disponibile, pentru fiecare se va alege un număr de la 1 la 5, așadar atenție să nu rescrieți un canal existent că nu o să mai înțelegeți mare lucru din rezultate (același canal poate fi reutilizat dar dacă sunteți la început mai bine evitați bătaia de cap)

nume – numele variabilei, de exemplu „utilizatori înregistrați”

valoare – aici începem să înțelegem importanța multiplelor variabile customizate; pentru a merge tot pe exemplu de mai sus cu utilizatori înregistrați, la nume am putea trece „da” sau „nu” pentru a diferenția utilizatorii înregistrați de cei neînregistrați; sigur, pot fi și mai mult de 2 valori diferite acolo unde este nevoie

scop – se numește scopul variabilei, dar cuiva aflat la început i l-aș descrie drept tipul variabilei pentru că este de 3 feluri în funcție de cât dorim să fie valabilă variabila: 1 pentru variabila definită la nivel de vizitator (unic), 2 pentru cele la nivel de vizită/sesiune și 3 pentru cele la nivel de pagină.

Sunt mult mai multe posibilități de tag-urie și urmărire a vizitatorilor prin combinarea celor de mai sus, nu?

Bonus: de la setVar la setCustomVar

Nu-i direct subiectul postului, dar poate că ați observat schimbarea din _setVar în _setCustomVar. Este o altă îmbunătățire introdusă recent de GAnalytics. Fără a intra prea mult în detalii tehnice, trebuie să știm că vechea formulă alterează alte statistici: bounce rate și timpul petrecut pe site. Pentru a ne bucura de variabilele customizate fără să alterăm celelalte statistici avem acum posibilitatea să folosim _setCustomVar.

Etichete: , , , , ,

Variabile definite de utilizatori în Google Analytics

Luna trecută am scris despre bazele segmentării prin tagging. A venit timpul să aflăm și alte lucruri despre aceasta și mai ales să vedem cum putem să o implementăm în Google Analytics.

Soluția de web analytics de la Google oferă multe segmentări predefinite pentru vizitatorii site-ului. Avem rapoarte care clasifică utilizatorii dupa locurile geografice în care se află, fidelitatea lor pe site sau browserele folosite, și astea sunt doar câteva exemple. Dar nevoile utilizatorilor sunt diferite de la caz la caz, poate că unii au nevoie să compare comportamentul vizitatorilor înregistrați cu al celor neînregistrați, în funcție de veniturile lor declarate sau de scopurile pentru care vizitează site-ul. De aceea Google Analytics oferă posibilitatea customizării segmentelor de vizitatori.

Setarea segmentelor customizate

Pentru asta vom apela funcția _setVar() din codul Google Analytics, dintr-un formular sau dintr-un link spre o pagină.

În codul care permite GA să urmărească datele, înaintea liniei cu _trackPageview() va trebui introdusă încă o linie de cod, de exemplu:

pageTracker._setVar(getSegmente());

Sigur, pentru asta este nevoie ca înaintea codului Google să existe un alt script care să definească funcția getSegmente (sau cum doriți să o numiți) și variabilele de aplicat.

Cum funcționează

Etichetele astea sunt mai mult niște ștampile cu tuș care iese greu, pentru că scopul lor este să eticheteze un vizitator pe termen lung. Dar ce se întâmplă dacă acel vizitator trece totuși dintr-un segment în altul?

Dacă un vizitator etichetat anterior își schimbă eticheta în timpul unei vizite, respectiva vizită va apărea în statistici ca fiind efectuată de un vizitator din primul grup, sau cu prima etichetă. Altfel spus, valoarea luată în considerare pentru vizite este cea valabilă în momentul începerii vizitei.

Nu la fel stau lucrurile în cazul contorizării paginilor vizualizate. La pageviews se ia în calcul cea mai recentă valoare setată. Dacă într-o vizită de 7 pagini se intră cu eticheta A, iar în pagina a 2a este setată eticheta B, vizita va avea eticheta A, dar numai o pagină din vizită va avea aceeași etichetă, iar 6 pagini vor fi etichetate la segmentul B.

Etichete: ,