Prezentarea rapoartelor și KPI-urilor

Am mai scris despre ce este un KPI, dar la fel de important precum stabilirea lor este și modul în care sunt prezentate. Un raport bun ar trebui să evidențieze cele mai importante lucruri. Care sunt acestea, vedem în continuare.

Evoluția în timp

O simplă valoare atinsă de indicator în ultima perioadă de timp nu spune mare lucru. Dar dacă vom compara această valoare cu cea obținută în perioada anterioară deja putem face comparații și,uneori, putem trage concluzii doar uitându-ne pe cifrele din acel tabel. Se pot compara și mai mult de două perioade, dacă situația o impune sau rezultatele sunt relevante.

Culori, săgeți, procente

Verde pentru evoluțiile pozitive, roșu pentru cele negative, săgeți în sus pentru situații foarte bune și în jos pentru cele foarte rele și coloană pentru evoluția procentuală sunt însemne foarte folosite și recunoscute de oamenii de business și marketing. În plus, dacă este folosit Excel pentru rapoarte, poate fi setat să facă aceste evidențieri și singur.

Așteptări și rezultate

Setează valori așteptate pe o perioadă clar definită de timp pentru fiecare indicator de performanță. Urmărește apoi în ce măsură a fost atins fiecare target. Poți folosi reprezentări grafice diferite pentru diverse grade de îndeplinire a obiectivelor. În felul acesta vei observa ușor cât de aproape ai fost de îndeplinirea obiectivelor.

Ar fi foarte bine dacă lângă aceste valori ai pune și o secțiune care să explice de ce s-au petrecut aceste lucruri.

Acțiune

Toate cele de mai sus vor ajuta la folosirea datelor din web analytics pentru a acționa și a îmbunătăți situația. Include în rapoarte și o secțiune cu acțiuni care ar trebui realizate de tine sau de altcineva din echipă, împreună cu perioadele de realizare.

Etichete: , ,

trafic.ro introduce drepturi de acces la conturi

Serviciul românesc de analiză a datelor web trafic.ro anunță introducerea unei noi facilități pentru utilizatori: dreptul de acces la conturi. Astfel, la datele dintr-un cont vor putea avea acces persoane diferite, fiecare cu date de autentificare proprii.

trafic-access trafic-drepturi

Fiecare utilizator poate avea un anumit nivel de acces la cont (administrare sau vizualizare). Mai mult, fiecare utilizator își va putea alege tipul de relație pe care îl are cu site-ul, astfel încât cei de la trafic.ro să știe exact pe cine să contacteze în fiecare situație.

Este un update foarte util pentru cel mai cunoscut serviciu românesc de analiză web, mai ales că vine și cu un tutorial de setare.

Etichete: ,

Cele mai bune instrumente de web analytics

TopSEOs, o autoritate independenta care se ocupa cu testarea furnizorilor de instrumente de search marketing (search vendors) a dat publicității clasamentul celor mai bune firme de web analytics valabil în aprilie 2010 (neschimbat față de lunile anterioare):

  1. Coremetrics Inc. (scor general 99%)
  2. Omniture Inc. (97%)
  3. Web Trends Inc. (96%)
  4. Mondosoft (93%)
  5. Unica Corporation (91%)
  6. Fireclick Inc. (90%)
  7. Lyris Technologies Inc. (89%)
  8. VisiStat, Inc. (88%)
  9. One Stat (87%)
  10. MetriServe (86%)

Principalii factori luați în calcul la realizarea topului sunt ușurința implementarii, interfața de utilizare, timpul de update, acuratețea informațiilor furnizate și abilitatea de customizare.

Interesant este și că două dintre firmele din top, situate pe locurie 8 și 10, au mai puțin de 10 angajați fiecare.

Etichete: , , , , , , , , ,

De ce analizăm site-urile

Care este scopul unui specialist în web analytics / analist web? Să analizeze cifrele și să facă rapoarte sunt două dintre cele mai întâlnite răspunsuri. Și cele mai greșite!

Scopul pentru care analizăm performanțele web este acela de a avea vizitatori mulțumiți. Sau mai mulți și mai mulțumiți, pentru că mereu e loc de mai bine 🙂

După „ce?” urmează „cum?”

Putem să petrecem toată ziua cu ochii în cifre, dar e degeaba dacă asta nu va produce îmbunătățiri la site. Aproape că nu-i ieșire la cafea a administratorilor de site la care să nu auzi o afirmație de genul „în ultima lună s-a modificat bounce rate-ul”. Ce a cauzat asta? Cum îl poți îmbunătăți la site-ul tău? Tăcere… Se pare că unii citesc indicatorii din web analytics doar ca să se laude că sunt mai buni decât ai altora, dar nu știu cum îi pot ajuta acele cifre.

În plus, web analytics nu înseamnă doar prelucrarea datelor privind navigarea în site.  Uneori, răspunsurile se găsesc la nivel de hosting sau probleme de arhitectură a site-ului. Tot la o întâlnire, cineva mi-a arătat vreo doi indicatori din Google Analytics și m-a întrebat ce părere am. Fără să știu ce site e, și cel mai greșit, fără să intru pe site! Nu poți analiza un site până nu te pui în pielea vizitatorului de acolo, vizitator care poate fi grăbit să găsească o informație sau vizitator care are timp să observe toate detaliile, se întoarce, se răzgândește etc.

Analiza feedback-ului primit de la vizitatori poate fi la fel de importantă ca analiza click-urilor și navigării în site. La fel și analiza timpilor de încărcare, analiza problemelor tehnice și orice alte date care ajuta la îmbunătățirea experienței de navigare.

Spor la optimizare!

Etichete: , ,

Ce (nu) spune denumirea „web analytics”

Web analytics este denumirea consacrată și acceptată pentru colectarea și analiza datelor pe internet. Și totuși, termenul nu este cel mai concret dacă ne gândim la sensul cuvintelor.

New media a trecut cu mult granițele web-ului. Noile funcții ale soft-urilor de web analytics permit și colectarea de informații despre utilizarea aplicațiilor mobile instalate pe telefoane sau alte gadget-uri, iar acesta este doar unul dintre multele exemple.

De asemenea, soluțiile de web analytics sunt foarte bune la orice parte din proces, mai puțin la analiză. Da, Google a lansat Analytics Intelligence exact din acest motiv, dar mai e mult până departe, chiar și această funcție foarte bună fiind în stare să scutească un web analyst doar de o mică parte din munca sa.

091119-F-2907c-526O privire înapoi în istoria web analytics ne arată că de-a lungul timpului datele au devenit tot mai multe, în timp ce partea de analiză aproape lipsește. Pentru asta, soluțiile de web analytics ar trebui să fie mult mai flexibile pentru ca utilizatorii să le poată adapta nevoilor fiecărui caz. De exemplu, atribuirea conversiei doar utimului click/referrer nu este corectă pentru multe dintre campaniile de marketing online.

Este și o problemă de poziționare care preocupă industria, inclusiv Web Analytics Association. Cei de acolo au lansat luna trecută un sondaj de opinie care vrea să afle părerea marketerilor despre diverși termeni. Sunt propuse și nume noi pentru această asociație. Dintre cele 8 noi denumiri propue, 6 conțin cuvântul marketing – mesajul că web analytics e activitate de marketing și nu de IT e clar. Alți termeni des întâlniți în sondaj sunt optimizare, analiză (analysis) și măsurare.

Sunt sigur că astfel de discuții vor exista mereu, dar este important de reținut diferența dintre soluțiile de web analytics și activitățile de analiză web, precum și poziționarea acestei discipline (sau a celor mai multe dintre activitățile sale) sub tutela marketingului.

Sursă foto: Lance Cheung

Etichete: , , , , , , ,