Site-urile de publishing, dincolo de unici

O problemă des întâlnită în web analytics este stabilirea obiectivelor pentru site-uri non-ecommerce. Vedem în multe cazuri că singurul indicator de performanță pentru site-uri de publishing este numarul de vizitatori unici. Este un indicator suprasolicitat în internetul românesc, motiv pentru care astăzi o să propun ceva nou.

Pentru un site de publishing, loialitatea vizitatorilor ar trebui să fie între primele trei obiective. Date precum afișări, vizite și vizitatori sunt publice pentru majoritatea site-urilor, așa că putem afla raportul de Vizite/Vizitator inclusiv pentru site-urile concurente fără bătăi de cap.

Ca orice medie și aceasta ascunde informații, așa că pentru site-ul propriu trebuie mers mai departe și segmentat după numărul de vizite făcut de diverși utilizatori.

Cele mai multe site-uri de publishing au venituri raportate la numărul de afișări, așa că este importantă și adâncimea vizitei, adică numărul de Pagini (Afișări)/Vizită. Se află la fel de ușor ca și Vizite/Vizitator.

M-am gândit să merg mai departe și să le combin pe cele două de mai sus într-un indicator care să „spună” mai multe și să fie la fel de ușor de calculat, chiar pentru site-uri pe care nu le deținem. Așa am ajuns la Pagini/Vizitator, care arată dintr-un foc loializarea și implicarea. Cred că este util atunci când avem de urmărit mai multe site-uri într-o perioadă mai mare de timp, precum și atunci când trebuie să sumarizăm situația într-un singur grafic.

Mai jos, am calculat evoluția lunară a acestui indicator în 2011 pentru principalele site-uri de sport din România, folosind date publice de la sati.ro:

O lecție de ținut minte: presupunerile nu își au rostul 🙂 Dintre cele șase site-uri analizate, cel mai bine a stat în 2011 sport.ro, care a avut și un parcurs relativ constant. Din septembrie, când s-au reluat majoritatea campionatelor de fotbal, pariori.ro a început să crească frumos.

Nu am urmărit evoluția subdomeniilor pentru aceste site-uri, dar cred că ar fi fost interesant. La începutul anului existau  mai multe site-uri de sport, care apoi au devenit subdomenii pentru unele din cele de mai sus. Alte idei? 🙂

 

Etichete: , , ,

VIDEO Setare Goals, Ecommerce și AdWords Tracking în Google Analytics

Google a ținut de curând un webinar despre stabilirea și setarea obiectivelor în Google Analytics. Înregistrarea este acum online și am preluat-o pentru că este un bun tutorial video pentru:

  • setarea de Goals
  • setarea Ecommerce tracking
  • legarea conturilor AdWords și GAnalytics
  • utilizarea datelor obținute din Goals

Etichete: , , , , , , ,

Noutăţi GA: Noi Events, export PDF, rapoarte în email şi update la măsurarea butoanelor sociale

Google Analytics a continuat seria săptămânală de update-uri cu care ne-a obişnuit în ultima perioadă. De altfel, au anunţat că din ianuarie nu vom mai putea accesa vechea interfaţă, pentru că şi cea nouă a ajuns la un nivel destul de bun. Aici mulţi ar avea de obiectat. Chiar dacă toate rapoartele vechi funcţionează şi în versiunea 5, nu toate vizualizările lor sunt disponibile. De exemplu, pe mine mă deranjează lipsa Weighted Sort.

Dar să vedem noutăţile aduse de Google Analytics în ultimul timp:

Non-Interaction Events

Prin Events putem măsura în Google Analytics orice click din site, chiar dacă nu este un click care ne duce în altă pagină. Acum, GA introduce un nou tip de events, care pot fi definite ca acţiuni în care nu se dă click. Şi atunci care-i acţiunea? Derularea unui slider şi unui widget expandabil pot fi de acum definite drept Events pentru Google Analytics.

Să nu uităm că în primavera au introdus şi posibilitatea definirii unui Goal plecând de la un Event, aşadar de acum vom putea pune obiective şi pe derularea unui slider din site.

Măsurarea click-urilor pe butoanele AddThis şi ShareThis

În vară, GAnalytics a introdus şi rapoarte social media. Aceste rapoarte prezintă interacţiunea cu butoanele sociale din site (Share, Like, Tweet, +1 etc), după ce s-au implementat câteva linii de cod.

Acum, GA simplifică acest proces. În cazul în care sunt folosite serviciile AddThis şi ShareThis este deja implementat tracking-ul pe butoane. Pentru AddThis este nevoie doar de adăugarea unei singure linii de cod, în timp ce pentru ShareThis nu mai este nevoie de nicio implementare suplimentară din partea utilizatorului.

Export rapoarte în format PDF şi trimitere periodică prin email

Sunt câteva dintre lucrurile mici pe care le aveam în interfaţa clasică, dar nu îşi făcuseră apariţia şi în cea nouă. Acum ne-au confirmat că le vom avea în următoarele săptămâni (probabil că în unele conturi mai repede).

Etichete: , , , , , , , ,

Yahoo! Web Analytics ajunge la versiunea 10.2.1

Yahoo! coninuă să îmbunătăţească suita de web analytics într-un ritm accelerat. În această vară au lansat Yahoo! Web Analytics 10.1, care a adus noi moduri de aplicare pentru filtre şi segmente, noi tipuri de segmente şi un redesign la crearea acestora (vezi imaginea) şi exportarea segmentelor către Right Media Exchange.

Dar Yahoo! nu s-a oprit aici şi a mai venit cu două update-uri în ultima lună.

Yahoo! Web Analytics 10.2

Cele mai importante noutăţi venite odată cu această versiune:

  • segmentele exportate spre Right Media Exchange pot fi acum speficice, ceea ce permite asocierea lor cu o reţea de publicitate sau cu un advertiser
  • redesign la fereastra din care se creează rapoarte customizate
  • indicator al progresului în generarea sau updatarea rapoartelor
  • stergerea la gramadă din Export Download Center
  • raport nou: Campaign Assists, asemănător cu Assisted Conversions de la Multi-Channel Funnels din Google Analytics
  • publicarea segmentelor în Yahoo! Premium Display
  • noi dimensiuni: Exit Link şi Exit Link Domain

Yahoo! Web Analytics 10.2.1

Ultima serie de update-uri a venit la începutul acestei luni, când a fost adaugată funcţia de căutare în rapoarte, împreună cu alte mici îmbunătăţiri în ceea ce priveşte URL-urile şi filtrele.

Etichete: , , , , , ,

Importanța traficului direct pentru site

Traficul direct sunt toate vizitele ajunse pe site… direct (prin scrierea adresei URL în browser sau din bookmark), nu din alte site-uri sau campanii online. Astfel, sunt vizite făcute de persoane care știau deja despre site. Poate că îl mai vizitaseră, poate că au văzut o campanie offline care le-a atras atenția sau poate că știau produsul și au intrat și pe site. Indiferent dacă sunt vizitatori/clienți loiali, persoane atrase de o campanie sau persoane familiare cu brandul, este de bine 🙂

Achiziția de noi vizitatori este importantă, dar păstrarea lor este și mai importantă. Pentru că este făcut de vizitatori relevanți, traficul direct este un semn important al sănătății site-ului. Numărul de vizite directe, proporția lor în totalul vizitelor, precum și comportamentul celor care au intrat direct pe site (în Google Analytics e între segmentele predefinite, deci la câteva click-uri distanță) sunt indicatori importanți în analiza unui site.

Probleme? Oh, da…

Sună simplu, doar că nu este tocmai așa. Tool-urile de web analytics segmentează singure traficul după sursele sale și marchează distinct traficul direct. Este mai bine decât nimic, însă această segmentare nu este corectă în majoritatea cazurilor, iar rolul utilizatorului nu este doar acela de a lua cifrele de acolo, ci și de a le corecta.

Iată posibile probleme și remedii pentru acestea:

1. Instalare incorectă de web analytics

Multe site-uri nu au codul de analytics în toate paginile. Când o vizită începe într-o pagină cu această problemă, sursa de trafic va fi indicată incorect ca directă.

O instalare incorectă poate fi și în cazul site-urilor cu mai multe domenii sau subdomenii.

2. Codul de analytics nu este încărcat

Același cod, instalat corect dar… nu apucă să fie încărcat. Ce vină ai aici? Principalele instrumente de web analytics au lansat versiuni de cod asincron, care poate fi pus la începutul paginii fără să creeze alte probleme.

3. Campanii fără tagging

Un alt lucru foarte util la software-ul de analytics este că permite etichetarea fiecărei reclame sau campanii, astfel încăt să identifice ulterior vizitele în funcție de aceste criterii, iar tu să poți evalua fiecare reclamă. Mai trebuie să spun că neutilizarea taggingului în campanii sau instalarea lui eronată va altera rezultatele despre sursele de trafic, inclusiv numărul de vizite directe? O altă problemă: utilizarea tagging-ului de campanii la link-uri interne.

4. Căutări directe

Pe de-o parte avem vizitele din motoare de căutare, pe de alta vizitele directe. Sunt două surse complet diferite. Dar când cineva caută exact adresa site-ului în motorul de căutare? Cred că cel mai bine ar fi ca aceste vizite să fie considerate tot trafic direct. Poate că ar trebui făcut la fel și cu numele site-ului, dacă este unul foarte specific, dar aici e la latitudinea fiecăruia. Dacă cineva caută „web analytics” sunt șanse mici ca el să fi știut deja acest site, deci nu poate fi luat drept trafic direct, dar e o vizită relevantă din motoare de căutare.

5. Alte probleme tehnice

Nu toate site-urile sunt la fel, iar tool-urile sunt de multe ori păcălite. Sunt multe lucruri care încurcă tracking-ul corect, precum redirecționări, link-uri din Flash sau JavaScript, https, atribuirea vizitelor de către soft (în cazul vizitelor repetate s-ar putea să le consideră o singură vizită mai lungă) etc.

Regulile de aur sunt să cunoști foarte bine tool-ul de web analytics pe care îl utilizezi și să ai un site fără probleme tehnice (de obicei, pot fi rezolvate împreună cu programatorii).

Analiza

De-abia după ce avem o cifră cât mai apropiată de realitate pentru vizite directe putem trece la analiza acestor vizite. Și la analiză putem fi păcăliți de câteva lucruri:

  • E posibil ca rata de conversie să fie mult mai mică decât ne așteptam, dar hai să vedem ce măsurăm! E posibil ca utilizatorii aceștia, fiind fideli, să fie deja înregistrați pe site și abonați la newsletter, deci nu o vor face iar la fiecare vizită 🙂
  • E posibil să stea mai puțin pe site. Depinde mult și de stilul site-ului, dar în multe cazuri ei vor sta mai puțin pentru că știu deja să se uite direct unde au nevoie
  • La începutul articolului am scris câteva lucruri care generează trafic direct. Mergi mai departe cu analiza și estimează exact ce anume i-a adus pe site

Ți-au venit în minte și alte exemple de probleme în analiza traficului direct? Aș fi recunoscător dacă le-ai împărtăși în comentarii.

 

Etichete: ,