A fost un an cu multe noutăți interesante aduse de produsele din suita Google Analytics. Cele mai importante actualizări la Google Analytics, Google Data Studio, Google Tag Manager, Google Optimize și Firebase Analytics pot fi găsite mai jos.
Google Analytics
La sfârșitul lui 2020, Google anunța că noua sa versiune de GA își va schimba numele din Google Analytics App + Web în Google Analytics 4. Ultimul an a adus multe actualizări la această versiune. Încă nu are toate lucrurile cu care am fost obișnuiți în Universal Analytics, dar perspectivele sunt îmbucurătoare.
Persoanele care trebuie să lucreze cu GA4 au la dispoziție funcționalități noi. Fiind o versiune nouă, Google nu oferă suport, motiv pentru care am scris câteva articole care să îi ajute pe cei care vor sau trebuie să folosească această versiune:
Aceste articole vor fi urmate de altele în perioada următoare, pentru că Google Analytics 4 este viitorul. Am avut ocazia să îl folosesc în ultimii ani și sunt convins că vor urma și alte actualizări importante la acesta.
Google Data Studio
Este un produs pe care eu îl consider major. În ultimii ani a avut cele mai multe actualizări din suita Google Analytics, iar viitorul cred că va fi și mai alert.
Am încercat să sintetizez principalele informații în 3 articole:
Alte funcționalități aduăgate de Data Studio în 2021:
- Datele din grafice pot fi afișate compact, putând fi aleasă precizia zecimală; la atingerea cu mouse-ul, va fi afișat numărul întreg
- Câmpurile boolean pot fi create și fără a folosi funcția CASE
- Colaborarea pe surse de date a fost optimizată, orice editor putând să o editeze
- Au fost introduse funcțiile IF, COALESCE, IFNULL și NULLIF, iar funcțiile condiționale au fost optimizate (condițiile se pot scrie mai simplu decât înainte)
- Vizualizările din comunitate (create de alți utilizatori) pot fi introduse și în rapoartele inserate în alte pagini (embeded)
- Persoanele care vizualizează rapoarte pot folosi butonul Reset pentru a le aduce la filtrele și setările inițiale
- Un email va fi trimis de fiecare dată când un raport ar trebui să fie trimis unei adrese (dacă nu se poate trimite raportul, va veni un email care va anunța asta)
- Funcția CASE poate include și condiții non-numerice
- Câmpurile calculate pot fi adăugate și la sursele de date combinate (blended), când acestea sunt configurate de către editor
- Vizualizările din comunitate pot fi folosite cu sau fără comparații de date
- Exportul datelor din rapoarte Data Studio se poate face în rapoarte CVS, Google Sheets sau Excel, iar datele pot fi păstrate în formatul existent prin bifarea opțiunii „Keep Value Formatting”
- A fost adăugate graficul tip instrument de măsură (în engleză, Gauge Chart)
- A fost adăugată funcția REGEXP_CONTAINS, iar alte funcții care lucrează cu text au fost optimizate să lucreze fără limitele anterioare (CONTAINS_TEXT, ENDS_WITH, LEFT_TEXT, REPLACE, RIGHT_TEXT, STARTS_WITH, SUBSTR, REGEXP_REPLACE)
- Rapoartele pot fi găsite folosind numele sau email-ul persoanei care le-a creat
- Alegerea surselor de date are o interfață nouă, care ajută la alegerea acestora, în special la cele blended; mai mult, câmpurile vor fi și ele legate, pentru a vedea exact proveniența acestora
- S-a adăugat interacțiunea cu rapoartele când sunt în modul de editare (la fel ca în vizualizare) și s-a adăugat fereastra numită Data, din care se pot schimba sursele de date și se pot vedea toate câmpurile disponibile
- Mai multe date pot fi afișate în același timp în tabele; se pot alege până la 100 de dimensiuni și 100 de metrici pentru Google Sheets și BigQuery, iar pentru alte surse pot fi până la 10 dimensiuni și 20 de metrici; în plus, tabelele pot avea de acum deplasare orizontală (Horizontal Scrolling)
- Pe lângă sursele noi de trafic despre care am scris în articolul de mai sus, la finalul anului au fost adăugate dimensiuni noi din Google Ads:
- Account Budget Order Amount
- Account Budget Order Adjustable Amount
- Account Budget Amount Spent
- Campaign Bid Strategy Type
- Ad Group Bid Strategy
- Target CPA
- Target ROAS
- User Ad Distance
- First Position Bid
Google Tag Manager
În 2020, s-a lansat și aici o versiune nouă, Google Tag Manager server-side. Anul 2021 a adus funcționalități noi la această versiune.
În 2021, au fost adăugate câteva tipuri noi de tag-uri pentru server-side:
- Google Ads Conversion Tracking
- Google Ads Remarketing
- Floodlight Sales & Counter
- S-a adăugat Custom Templates, pentru tag-uri și variabile customizate (prin cod scris de utilizator)
Google Optimize
Din păcate, este un produs care nu a adus multe actualizări în ultimul an. Google a lansat acest produs, dar se vede că focusul său nu este aici.
Singura știre aici este că, din 2021, Google Optimize poate lucra cu site-uri dimanice. Aici intră site-urile create cu AMP, React, Angular și nu numai.
Firebase Analytics
Este un alt produs de la care așteptam optimizări, dar nu am primit. A fost o actualizare care anunța că versiunea rapoartelor Firebase va fi la fel ca cea din Google Analytics 4. Probabil că acestea vor fi și singurele actualizări pe care le vom primi în viitorul apropiat, cât timp decid să păstreze rapoartele Firebase separate de Google Analytics.
Pentru dezvoltatori, pe Android a fost lansat Analytics 20.0.2. Pe iOS, ultima schimbare la analytics s-a petrecut în versiunea 8.10.0 de SDK și se referă la rularea codului pe macOS și tvOS. Cele mai importante schimbări aduse anul trecut, în toate platformele, au fost la adăugarea de Enhanced Ecommerce, în martie 2021.
Mă aștept ca celelalte optimizări la Firebase Analytics să fie anunțate de acum la Google Analytics 4. Sunt câțiva ani de când au anunțat că numele acestui produs va fi Firebase for Google Analytics, dar cele două produse ar trebui unificate și disponibile atât în Analytics, cât și în Firebase.
2022
Așa cum am scris mai sus, mă aștept ca anul acesta să avem schimbări majore la produsele Google Analytics 4 și la Google Data Studio. Sunt tare curios cum va evolua Data Studio, pe măsură ce acesta este folosit pentru a vizualiza datele din Google Cloud, lucrând împreună cu Looker și cu BigQuery.
Sunt sceptic cu privire la celelalte produse. Le-au lansat ca să anunțe că dețin o suită completă de produse de analytics. Nefiind piețe utile pentru Google, se pare că nu prea investesc în acestea. Produsele sunt deocamdată OK, dar în timp pot ajunge depășite, la fel cum s-a întâmplat în trecut și cu Visual Website Optimizer.
Dacă doriți să vedeți ce au lansat și în anii anteriori, puteți consulta articolele mele: 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009.