În ultimii ani, am fost obișnuiți cu un număr mic de update-uri la majoritatea produselor din suita Google Analytics, excepție făcând Data Studio. Ca număr de anunțuri, am putea spune că 2020 a rămas la fel, dar nu și la anunțuri majore, fiind anul în care au debutat versiuni majore pentru produse: Google Analytics 4 și Google Tag Manager server-side.

Google Analytics

În septembrie 2019, a fost anunțată versiunea Google Analytics App + Web. Așa cum îi spune numele, este o interfață în care vedem, împreună, date din Android, iOS și Web. Un an mai târziu, în octombrie 2020, au redenimit-o în Google Analytics 4 și au anunțat că nu mai este versiunea următoare de GA, ci versiunea curentă, deși încă are mari lipsuri. Cred că este o metodă a corporațiilor să înceapă promovarea produselor importante cu mult timp înainte ca acestea să fie gata 🙂 Numele ales, GA4, este de asemenea amuzant, având în vedere că în 2011 lansau GA5.

Ca să ne reamintească faptul că Google Analytics a fost lansat pentru a îi ajuta să vândă publicitate, printre primele update-uri aduse noii versiuni sunt legăturile cu Google Ads, precum importarea de web conversions din analytics în ads sau a listelor de web remarketing (observăm cuvântul web, deci nimic despre apps deocamdată).

Pentru cei care utilizau dimensiuni și metrice custimizate în versiunea anterioară de GA, acestea au fost aduse și în GA4, dar la nivel de eveniment. Dintre funcționalitățile vechi a fost adusă și măsurarea între domenii diferite.

Anul 2020 a adus și vești rele pentru utilizatorii Google Analytics, indiferent de versiune. Datele utilizatorilor legate de Network Domain li Service Provider nu mai fac parte din analytics de la începutul lui februarie 2020.

Google Tag Manager

Iunie 2020 a fost luna în care s-a anunțat GTM server-side, venit ca un răspuns al Google la toate limitările privind datele utilizatorilor și opțiunile de intimitate pe care le au, mai nou, în browser.

O altă mutare a GTM în aceeași direcție este să țină cont de permisiunea utilizatorilor, adică dacă sunt de acord să fie folosite cookies pentru serviciile de marketing online.

Lucrul în GTM a fost simplificat cu noi opțiuni precum importul / exportul de containere sau acțiunile în masă, aplicate diverselor itemuri.

Google Data Studio

Ca întotdeauna, produsul de raportare și vizualizare a datelor de la Google, a primit multe funcționalități noi și anul trecut.

O listă cu cele care merită menționate:

  • filtrarea datelor după email-ul în care este autentificată persoana care vizualizează raportul
  • folosirea unei scale de culori pentru formatarea condițională
  • actualizarea datelor din SQL la fiecare 1, 4 sau 12 ore (la alegerea utilizatorului)
  • crearea unei teme pentru raport dintr-o imagine – o modalitate foarte rapidă de a genera un raport care să arate bine
  • customizarea email-urilor cu rapoarte care sunt trimise automat din Data Studio
  • inserarea de hărți din Google Maps în rapoarte; până la finalul anului, s-a introdus și opțiunea de zone colorate pe hărți, dar și pentru adăugarea de legendă
  • filtrarea datelor după diverse adrese de e-mail (nu doar adresa în care ești autentificat)
  • adăugarea unei linii de referință în grafice (a nu se confunda cu liniile care indică tendința); linia de referință poate fi și rezultatul unui calcul
  • filtrarea graficelor / tabelelor după valorile din acestea
  • instrumentul pentru alegerea culorilor în rapoarte a fost extins, având în prezent opțiuni precum HEX, RGB sau nivelul de transparență
  • conectori pentru datele din Google Analytics 4 și din Google Surveys – sunt convins că vor fi actualizați și cu alte date în viitor
  • comenzi și parametri noi, care pot fi folosiți pentru rapoarte dinamice (în comenzi se pot insera date care pot fi apoi parte dintr-un calcul)

Cam atât despre 2020. Cei interesați pot găsi și recenziile mele pentru anii trecuți: 2019, 2018, 2017, 20162015201420132012201120102009. Vă urez un an mai bun!