Nou: Social Analytics de la Google și Adobe

Social media nu mai este pe lista cheltuielilor neglijabile în bugetele de marketing, ceea ce face trecerea de la „o facem să fim cool” la întrebări privind eficiența. În web analytics, instrumente de măsurat social media au apărut la fel de des ca și serviciile sociale pe web, dar  majoritatea erau limitate la indicatori superficiali. Dintre companiile majore care oferă software de web analytics, avangardiștii de la Webtrends au luat mai în serios social analytics, iar restul au tratat superficial domeniul.

Lucrurile s-au schimbat săptămâna aceasta, când atât Google cât și Adobe (care a cumpărat Omniture) au anunțat îmbunătățiri majore în măsurarea SM.

Noi rapoarte de social media în Google Analytics

Google a introdus primele rapoarte sociale în iunie 2011, dar acestea erau limitate la măsurarea utilizării butoanelor sociale din site-urile proprii. În următoarele săptămâni, cu toții vom vedea în conturile de GA câteva noi rapoarte în secțiunea social media. Acestea vor măsura ce se întâmplă cu vizitele aduse de servicii sociale, parțial și cu ce se întâmplă în site-urile sociale, și nu doar acțiunile sociale din propriul site.

Un raport foarte interesant va fi despre conversiile generate din social media. Pe modelul Multi-Channel Funnels din Google Analytics, vom avea numărul conversiilor directe (cei care au converit în vizita adusă de SM) și numărul conversiilor ulterioare la care a ajutat (Assisted Conversions).

Un alt raport indică vizitele generate de social media. Noutatea este că GAnalytics știe singur ce să includă în acest raport, având o listă de 450 de servicii sociale. Raportul are și un alt tab care afișează acțiuni desfășutare de vizitatori pe unele site-uri sociale care au fost de acord să se integreze cu GA. Desigur, este vorba în primul rând de serviciile sociale de la Google (Plus, Blogger, Groups) și alte câteva servicii (printre care Delicious, Digg, Disqus și TypePad), iar acțiunile trimiste depind de fiecare serviciu în parte (exmple: bookmark în delicious). Acest tab are și el două secțiuni: conversații și evenimente. Evenimentele sunt cele gen like sau +1, conversațiile sunt cele la care utilizatorul trebuie să depună puțin mai mult efort (cum ar fi să comenteze).

Pentru că a învățat să separe vizitele din servicii de social media de restul, va fi disponibil un segment cu primele, care va putea fi aplicat și asupra celorlalte rapoarte.

Nu sunt lucruri spectaculoase, aproape toate datele acestea le aveam și până acum în Google Analytics. Aș zice că acum le prezintă mai bine, în rapoarte și segmente gata create. Poate asta va face mai mulți adepți social media să urmărească conversiile 🙂

Adobe Social

Adobe, care deține deja un produs numit Adobe SocialAnalytics, a lansat acum și Adobe Social. Diferența e că primul monitorizează ce se întâmplă în site-urile sociale, iar celălalt poate fi folosit și pentru crearea și publicarea de conținut și de reclame. Desigur, Adobe Social va fi în măsură să urmărească conversiile și alte interacțiuni generate de social media, dorindu-se a fi instrumentul complet pentru un social media marketer.

Social Analytics e prezentul, Predictive Analytics e viitorul

La conferința pe care o susține zilele acestea, Adobe a făcut și alte anunțuri despre noile funcții ale suitei sale de marketing digital. Dacă am văzut că noua tendință în analytics e măsurarea social media, tot de la ei am aflat și următorul pas: Predictive Analytics. Nu sunt primii care generează predicții pe baza datelor istorice, dar cred că au dat un semnal spre direcția în care trebuie să se îndrepte în viitorul apropiat industria de web analytics. Și cine știe, poate că vreunul dintre marii jucători va face predictive analytics bazat și pe altceva decât date istorice…

Etichete: , , ,

Știri pe scurt. Noutăți Google, Facebook, Mixpanel

  • Google Analytics a continuat seria update-urilor la versiunea 5, versiune ce se află în beta de un an de zile. S-au făcut iar câteva mici îmbunătățiri la design și interfață, a fost introdusă posibilitatea de a alege eșantionul pt date (eșantion mai mare și raport generat într-un timp mai lung sau invers, deși la site-urile cu multe date eșantion mare poate însemna sub 10% din total), diverse customizări pot fi trimise, în sfârșit, și altor utilizatori (rapoarte customizate, dashboard-uri și segmente avansate), iar rapoartele customizate se fac mai simplu pe baza unora standard. Au fost updatate și Multi-Channel Funnels, filtrele și definițiile canalelor, lucruri pe care cred că o să le detaliez cu altă ocazie
  • Mixpanel a ajuns la 4 miliarde de acțiuni măsurate în fiecare lună. Soluția există din 2009 și am mai scris de câteva ori despre ea, dar începând din vara trecută beneficiază de un nou mod de stocare a datelor, care le oferă posibilități avansate de customizare a rapoartelor. În prezent au 2500 de clienți și cred că sunt o companie de urmărit
  • Facebook Insights a început să ofere statistici live. După ce și Google a făcut acest pas în toamnă, se pare că acesta devine un nou standard inclusiv pentru soluțiile gratuite. Facebook Insights a avut și el un alt update important toamna trecută, dar e un instrument la care mai e mult de lucru
  • Asociația internațională care se ocupă cu promovarea activiăților de web analytics și-a schimbat numele din Web Analytics Association în Digital Analytics Association. În urmă cu 2 ani scriam și eu că denumirea web analytics nu este cea mai potrivită

 

Etichete: , , , , , , , , , , ,

Măsurarea sentimentelor în social media

Pentru că simpla numărare a mențiunilor s-a dovedit inutilă, campaniile în social media au început să fie evaluate după numărul de mențiuni pozitive. Eventual, lângă el se trece și numărul de mențiuni negative. Nu toate sunt ușor de catalogat într-una dintre cele două categorii (de exemplu cele ironice). Chiar și după ce s-a făcut o convenție solidă despre ce e numărat la bune și ce la rele, aceste numere tot nu spun prea multe.

Identificați mențiunile cu câteva instrumente diferite care fac asta și veți vedea diferențe foarte mari. Căutați mențiunile unui cuvânt generic și veți vedea multe rezultate inutile (și multe campanii din România folosesc titluri generice). Folosiți chiar tool-uri care se laudă că filtrează doar utilizatorii locali de rețele sociale, dar dacă vă uitați atenți veți observa că nu e chiar așa. Desigur, lista motivelor care pot altera numerele de mențiuni este mult mai lungă. Și atunci ce alegem, cel mai mare număr ca să pară impactul ridicat?

Mai interesantă ar fi o proporție între tipurile de sentimente. O propunere de calculare a acestui indicator care mi s-a părut mai utilă decât altele auzite este (Număr mențiuni cu sentimente pozitive – Număr mențiuni cu sentimente negative)/Număr total mențiuni.

Desigur, rămâne eroarea și subiectivitatea umană la catalogarea mențiunilor între categorii sau chiar la filtrarea celor care se datorează campaniei, dar cel puțin avem un indicator exprimat în procente care poate fi relevant și dacă în timp se schimbă instrumentul utilizat. Se poate observa și evoluția în timp sau se poate compara cu rezultatele altor campanii. Ar fi interesant de văzut un raport când acest indicator este negativ 😉

Imagine de la Skley

Etichete: ,

Tool nou: YouTube Analytics

Odata cu relansarea YouTube cu un design nou, Google a înlocuit vechiul YouTube Insights cu un instrument nou, numit YouTube Analytics. Este clar că video advertising-ul este o nouă frontieră de cucerit pentru Google, obiectiv pentru care are nevoie și de un tool de analytics care să ofere suficiente informații despre audiență, fiind în același timp și simplu de utilizat (da, situația este similară cu cea de la mobile advertising).

La prima vedere, YouTube Analytics mi s-a părut asemănător cu Facebook Insights, având atât indicatori sociali, cât și date demografice.

YouTube Analytics se laudă cu:

  • un dashboard din care se pot vedea rapid principalii indicatori; un click pe unul dintre aceștia este suficient pentru a ajunge în raportul detaliat
  • rapoarte noi pentru a vedea mai bine impactul fiecărui video asupra unor categorii de public; pot fi vizualizate în funcție de , geografie sau dată calendaristică
  • raport privind obținerea de noi abonați și vizualizări (numit Audience Builders)
  • raport privind loializarea abonaților existenți (exista și înainte cu numele de Hot Spots, acum se numește Audience Retention)
  • raport cu sursele de trafic (anterior se numea Discovery, acum se numește Tarffic Sources Report)

Echipa YouTube a creat și un infografic în care prezintă principalele avantaje ale noului instrument de analytics:

Etichete: , , , ,

Noutăţi GA: Noi Events, export PDF, rapoarte în email şi update la măsurarea butoanelor sociale

Google Analytics a continuat seria săptămânală de update-uri cu care ne-a obişnuit în ultima perioadă. De altfel, au anunţat că din ianuarie nu vom mai putea accesa vechea interfaţă, pentru că şi cea nouă a ajuns la un nivel destul de bun. Aici mulţi ar avea de obiectat. Chiar dacă toate rapoartele vechi funcţionează şi în versiunea 5, nu toate vizualizările lor sunt disponibile. De exemplu, pe mine mă deranjează lipsa Weighted Sort.

Dar să vedem noutăţile aduse de Google Analytics în ultimul timp:

Non-Interaction Events

Prin Events putem măsura în Google Analytics orice click din site, chiar dacă nu este un click care ne duce în altă pagină. Acum, GA introduce un nou tip de events, care pot fi definite ca acţiuni în care nu se dă click. Şi atunci care-i acţiunea? Derularea unui slider şi unui widget expandabil pot fi de acum definite drept Events pentru Google Analytics.

Să nu uităm că în primavera au introdus şi posibilitatea definirii unui Goal plecând de la un Event, aşadar de acum vom putea pune obiective şi pe derularea unui slider din site.

Măsurarea click-urilor pe butoanele AddThis şi ShareThis

În vară, GAnalytics a introdus şi rapoarte social media. Aceste rapoarte prezintă interacţiunea cu butoanele sociale din site (Share, Like, Tweet, +1 etc), după ce s-au implementat câteva linii de cod.

Acum, GA simplifică acest proces. În cazul în care sunt folosite serviciile AddThis şi ShareThis este deja implementat tracking-ul pe butoane. Pentru AddThis este nevoie doar de adăugarea unei singure linii de cod, în timp ce pentru ShareThis nu mai este nevoie de nicio implementare suplimentară din partea utilizatorului.

Export rapoarte în format PDF şi trimitere periodică prin email

Sunt câteva dintre lucrurile mici pe care le aveam în interfaţa clasică, dar nu îşi făcuseră apariţia şi în cea nouă. Acum ne-au confirmat că le vom avea în următoarele săptămâni (probabil că în unele conturi mai repede).

Etichete: , , , , , , , ,