Google Analytics Remarketing

În Google Analytics mi s-a întâmplat de multe ori să creez segmente de utilizatori de care eram foarte încântat și să regret că nu pot targeta exact acel grup în campaniile de publicitate. Acest lucru s-a schimbat de când există Google Analytics Remarketing, care face exact acest lucru pentru campaniile desfășurate în Google Display Network din AdWords.

Ideal era să putem folosi listele din GA în orice sistem de publicitate online, dar și așa este un pas înainte care ne oferă multe posibilități cel puțin interesante de targetare.

Implementarea GA Remarketing

În primul rând e nevoie de un cont de GAnalytics legat la un cont de AdWords, pentru că listele de remarketing vor fi transmise între cele două. În al doilea rând, este nevoie de o modificare a codului de tracking (cel care se introduce în site pentru a avea statistici în analytics). Acesta va trebui să apeleze o altă librările JavaScript (stats.g.doubleclick.net/dc.js), în locul celei obișnuite în GA,  (.google-analytics.com/ga.js).

Astfel, următoarea linie din codul de tracking…

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js‘;

…va trebui schimbată cu:

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://’ : ‘http://’) + ‘stats.g.doubleclick.net/dc.js‘;

Librăria DoubleClick va colecta în continuare date pentru analytics în același fel ca cea veche, dar se va ocupa și de plasarea coockie-ului de remarketing.

Crearea listelor de remarketing

După implementarea tehnică, putem trece la următorul pas, crearea listelor de utilizatori. Acest lucru se face chiar din interfața web a Google Analytics. În secțiunea Admin este disponibil un tab numit chiar Remarketing Lists / Liste de remarketing.

Există liste predefinite (toți vizitatorii, vizitatorii care au vizitat o anumită pagină sau cei care au îndeplinit unul din obiectivele setate deja în analytics) precum și liste customizabile. Cele din urmă se setează asemănător cu segmentele avansate și sunt și ele de două tipurim, diferențiate între ele dacă ne interesează sau nu ordinea acțiunilor realizate de utilizatori.

Listele sunt generate la nivel de vizitatori unici și îi vor cuprinde pe cei care au îndeplinit condițiile de când accesează site-ul, nu doar la ultima vizită. O listă devine utilizabilă după ce va conține cel puțin 100 de unici.

Campaniile

Campaniile se setează în Google AdWords ca orice campanie de remarketing, dar pe baza listei generate în Analytics. Nu uitați că dacă folosiți remarketing aveți obligația de a informa utilizatorii site-ului în pagina de termeni și condiții!

Segmentarea este esențială în activitatea de web analytics, iar acum că se poate folosi și în campanii sper că mai mulți utilizatori de analytics vor apela la aceasta. Este un rezultat acționabil, imediat, al muncii de segmentare.

Campaniile vor putea fi mai bine targetate. De exemplu, avem de promovat un obiectiv foto. Putem să le afișăm reclamele doar celor care au cumpărat o cameră foto potrivită pentru obiectiv și celor care s-au arătat interesați de un obiectiv de acel tip, dar încă nu au cumpărat. Campania va avea rezulatate mai bune și nici nu vom plictisi alți utilizatori cu reclame irelevante pentru ei (lucru care pe termen lung îi poate face chiar să ignore din instinct toate reclamele noastre).

Google Analytics poate segmenta în funcție de o mulțime de criterii, care combinate creativ pot sta la baza unor campanii eficiente. De aceea scriam la începutul articolului că mi-ar fi plăcut să am această posibilitate și în campanii desfășurate pe alte canale. Sunt convins că la un moment dat Google ne va oferi și această funcționalitate. Până atunci putem exersa pe campaniile din rețeaua Google Display.

Etichete: , , , ,

Google: Îmbunătățiri la In-Page Analytics

Google Analytics prezintă vizual “harta” clickurilor în paginile web prin intermediul rapoartelor In-Page Analytics / Google Analytics în pagină. Dar aceste rapoarte erau limitate, nefăcând diferența între un link care există în diferite locuri în pagină. Mai concret, dacă pagina A are 3 linkuri spre pagina B, afișa doar numărul total al clickurilor pe cele 3 linkuri, nu pe fiecare în parte pentru că raportul era realizat după URL-uri, nu linkuri. Această limitare făcea rezultatele inutile în multe cazuri practice.

Situația s-a remediat în ultima lună, odată cu apariția Enhanced Link Attribution. Așa a numit Google funcționalitatea care să rezolve problemele descrise anterior.

Implementarea

Primul pas constă în adăugarea a 2 linii de cod suplimentare în codul de tracking pentru GA. Înaintea linei cu _trackPageview trebuie inserate urmatoarele:

var pluginUrl =
‘//www.google-analytics.com/plugins/ga/inpage_linkid.js’;
_gaq.push([‘_require’, ‘inpage_linkid’, pluginUrl]);

După ce s-a updatat codul, mai trebuie activat și din intefață. În secțiunea Admin, tab-ul Property Settings trebuie selectată opțiunea Use enhanced link attribution. Noul raport va lua mai mult timp să fie generat, de aceea se recomandă să se activeze doar când se folosește.

Codul adăugat setează un nou cookie numit __utmli, iar la încărcarea unei noi pagini verifică dacă pagina anterioară a setat un astfel de cookie, iar din el extrage informații despre link și ID-ul elementului pe care s-a dat click.

Utilitatea

Scriam la începutul paragrafului că vom putea vedea numărul de clickuri pe fiecare element, chiar dacă ele duc în aceeași pagină. De asemenea, vom fi informați și despre paginile diferite spre care s-a plecat din același link (de exemplu un buton de căutare), precum și despre elementele web mai complexe, precum meniurile javascript sau redirecționări între pagini.

Cu enhanced link attribution vom putea testa ușor eficiența diferitelor elemente și poziții din paginile web.

Etichete: , , ,

Universal Analytics de la Google

Google Analytics a anunțat astăzi probabil cel mai mare update de la lansarea sa. Instrumentul gigantului din Mountain View va folosi un nou „protocol de măsurare”. Este vorba despre un API prin care, atenție, se pot trimite date către Google Analytics.

Comportamentul persoanelor

Cu această ocazie apare Universal Analytics, denumirea pentru urmărirea comportamentului utilizatorului pe mai multe device-uri. De multe ori avem problema cu numărul ireal de „unici”, pentru că acolo apare numărul de browsere prin care s-a accesat site-ul și nu numărul de persoane. Universal Analytics vine să raporteze ce face aceeași persoană pe diferite device-uri și ar trebui să rezolve problemele de acest tip. Nu se limitează la browsere, pentru că în urmă cu câteva zile au îmbunătățit și modul în care măsoară aplicații mobile.

De unde știe că e aceeași persoană? Spuneam că acum putem trimite date către GA. Aceste date pot fi, de exemplu, de la un CRM sau alt sistem care recunoaște utilizatorii. Identificarea nu se va face după date personale, GA oferind pentru fiecare vizitator o cheie unică, anonimă.

Conversii offline

Putem importa și alte feluri de date, ca de exemplu conversiile realizate prin call center. Mai mult, pot fi măsurate și conversiile realizate prin sisteme de la punctul de vânzare (POS), cumpărături cu card de loialitate (și ajungem iar la persoane) etc.

Configurări avansate din panoul de administrare

Lucrurile de mai sus și multe altele pot fi posibile pentru că Google Analytics schimbă modul în care strânge date. Fără a intra în prea multe detalii tehnice, trebuie știut că de acum va plasa un singur coockie și majoritatea calculelor vor fi făcute de către serverele Google, inclusiv cele de sesiune.

Câteva lucruri pe care le vom putea face de acum direct din interfață:

Sunt multe îmbunătățiri majore și sunt convins că este doar începutul pentru ce se poate face pe noua platformă. Cele enumerate mai sus cred că rezolvă majoritatea problemelor tehnice de care m-am lovit până acum în ceea ce privește instrumentele de analytics. Mi-ar mai fi plăcut să aud și despre monede multiple, dar probabil că este una dintre multele customizări pe care le vom putea face singuri cu ajutorul noilor dimensiuni și metrici customizabile.

Noile funcționalități vor fi disponibile pentru toți utilizatorii, nu doar pentru cei ai versiunii plătite. Deocamdată acestea sunt în private beta. Pentru că s-a schimbat modul de colectare a datelor, asta presupune o nouă implementare de GA în site, dar detalii despre asta și despre noile întrebuințări ale Google Analytics voi scrie la momentul potrivit în articole separate.

 

Etichete: , , , , , ,

Google2Piwik Exporter

Piwik este o soluție open source de web analytics. Se instalează pe propriul web server, așadar datele nu sunt transmise către terți.

Este bine de știut că există Google2Piwik, tot un program open source. Acesta este un script care ajută la migrarea datelor din Google Analytics în Piwik. Săptămâna aceasta a fost lansată versiunea 1.4, care funcționează cu Piwik 1.9.1, ultima versiune a soluției de analytics.

Autorii atenționează că nu toate datele pot fi preluate din GA, în timp ce altele sunt alterate în timpul procesului (în special cele care țin de engagement).

Fiecare instrument de web analytics colectează și prelucrează diferit datele, așa că nu este cea mai bună soluție să comparați datele din 2 software-uri diferite, dar este mai bine decât să nu existe niciun instoric după instalarea unui nou instrument de măsurare.

Etichete: , , ,

Studiu: 80% dintre magazinele online folosesc Google Analytics incorect

Google Analytics este cel mai utilizat instrument de web analytics. O confirmă și ultimul studiu realizat de Econsultancy, potrivit căruia 47% dintre companii și 38% dintre agenții îl utilizează exclusiv, față de 44%, respectiv 14%, în urmă cu un an.

Un alt studiu, realizat de DBD Media, demonstrează însă că cei mai mulți utilizatori din ecommerce alterează datele:

  • doar 50% urmăresc conversiile; nu cred că mai e nevoie de alte comentarii
  • 73% nu exclud traficul la care ca sursă a vizitei apare chiar site-ul analizat
  • 60% dintre conturile de Google Analytics nu sunt legate la conturile de Google AdWords
  • 67% nu urmăresc social media
  • 33% dintre site-urile care au funcție de căutare în site nu urmăresc cuvintele căutate
  • 73% nu urmăresc micro conversii; nu mă mai miră, din moment ce 50% nu urmăresc nici macro conversii…
  • 30% nu au implementat corect ecommerce tracking

Studiul a fost realizat pe 50 de magazine online, probabil din UK.

Sursa problemelor

Răspunsul ar putea fi găsit tot în raportul anual realizat de Econsultancy, potrivit căruia principala problemă, identificată de 50% dintre respondenți, o reprezintă lipsa bugetelor și resurselor. Tot de acolo aflăm că 30% nu au niciun angajat pe web analytics, iar alți 31% au un singur angajat dedicat.

Etichete: , , , ,