Nou: Social Analytics de la Google și Adobe

Social media nu mai este pe lista cheltuielilor neglijabile în bugetele de marketing, ceea ce face trecerea de la „o facem să fim cool” la întrebări privind eficiența. În web analytics, instrumente de măsurat social media au apărut la fel de des ca și serviciile sociale pe web, dar  majoritatea erau limitate la indicatori superficiali. Dintre companiile majore care oferă software de web analytics, avangardiștii de la Webtrends au luat mai în serios social analytics, iar restul au tratat superficial domeniul.

Lucrurile s-au schimbat săptămâna aceasta, când atât Google cât și Adobe (care a cumpărat Omniture) au anunțat îmbunătățiri majore în măsurarea SM.

Noi rapoarte de social media în Google Analytics

Google a introdus primele rapoarte sociale în iunie 2011, dar acestea erau limitate la măsurarea utilizării butoanelor sociale din site-urile proprii. În următoarele săptămâni, cu toții vom vedea în conturile de GA câteva noi rapoarte în secțiunea social media. Acestea vor măsura ce se întâmplă cu vizitele aduse de servicii sociale, parțial și cu ce se întâmplă în site-urile sociale, și nu doar acțiunile sociale din propriul site.

Un raport foarte interesant va fi despre conversiile generate din social media. Pe modelul Multi-Channel Funnels din Google Analytics, vom avea numărul conversiilor directe (cei care au converit în vizita adusă de SM) și numărul conversiilor ulterioare la care a ajutat (Assisted Conversions).

Un alt raport indică vizitele generate de social media. Noutatea este că GAnalytics știe singur ce să includă în acest raport, având o listă de 450 de servicii sociale. Raportul are și un alt tab care afișează acțiuni desfășutare de vizitatori pe unele site-uri sociale care au fost de acord să se integreze cu GA. Desigur, este vorba în primul rând de serviciile sociale de la Google (Plus, Blogger, Groups) și alte câteva servicii (printre care Delicious, Digg, Disqus și TypePad), iar acțiunile trimiste depind de fiecare serviciu în parte (exmple: bookmark în delicious). Acest tab are și el două secțiuni: conversații și evenimente. Evenimentele sunt cele gen like sau +1, conversațiile sunt cele la care utilizatorul trebuie să depună puțin mai mult efort (cum ar fi să comenteze).

Pentru că a învățat să separe vizitele din servicii de social media de restul, va fi disponibil un segment cu primele, care va putea fi aplicat și asupra celorlalte rapoarte.

Nu sunt lucruri spectaculoase, aproape toate datele acestea le aveam și până acum în Google Analytics. Aș zice că acum le prezintă mai bine, în rapoarte și segmente gata create. Poate asta va face mai mulți adepți social media să urmărească conversiile 🙂

Adobe Social

Adobe, care deține deja un produs numit Adobe SocialAnalytics, a lansat acum și Adobe Social. Diferența e că primul monitorizează ce se întâmplă în site-urile sociale, iar celălalt poate fi folosit și pentru crearea și publicarea de conținut și de reclame. Desigur, Adobe Social va fi în măsură să urmărească conversiile și alte interacțiuni generate de social media, dorindu-se a fi instrumentul complet pentru un social media marketer.

Social Analytics e prezentul, Predictive Analytics e viitorul

La conferința pe care o susține zilele acestea, Adobe a făcut și alte anunțuri despre noile funcții ale suitei sale de marketing digital. Dacă am văzut că noua tendință în analytics e măsurarea social media, tot de la ei am aflat și următorul pas: Predictive Analytics. Nu sunt primii care generează predicții pe baza datelor istorice, dar cred că au dat un semnal spre direcția în care trebuie să se îndrepte în viitorul apropiat industria de web analytics. Și cine știe, poate că vreunul dintre marii jucători va face predictive analytics bazat și pe altceva decât date istorice…

Etichete: , , ,

Știri pe scurt. Noutăți Google, Facebook, Mixpanel

  • Google Analytics a continuat seria update-urilor la versiunea 5, versiune ce se află în beta de un an de zile. S-au făcut iar câteva mici îmbunătățiri la design și interfață, a fost introdusă posibilitatea de a alege eșantionul pt date (eșantion mai mare și raport generat într-un timp mai lung sau invers, deși la site-urile cu multe date eșantion mare poate însemna sub 10% din total), diverse customizări pot fi trimise, în sfârșit, și altor utilizatori (rapoarte customizate, dashboard-uri și segmente avansate), iar rapoartele customizate se fac mai simplu pe baza unora standard. Au fost updatate și Multi-Channel Funnels, filtrele și definițiile canalelor, lucruri pe care cred că o să le detaliez cu altă ocazie
  • Mixpanel a ajuns la 4 miliarde de acțiuni măsurate în fiecare lună. Soluția există din 2009 și am mai scris de câteva ori despre ea, dar începând din vara trecută beneficiază de un nou mod de stocare a datelor, care le oferă posibilități avansate de customizare a rapoartelor. În prezent au 2500 de clienți și cred că sunt o companie de urmărit
  • Facebook Insights a început să ofere statistici live. După ce și Google a făcut acest pas în toamnă, se pare că acesta devine un nou standard inclusiv pentru soluțiile gratuite. Facebook Insights a avut și el un alt update important toamna trecută, dar e un instrument la care mai e mult de lucru
  • Asociația internațională care se ocupă cu promovarea activiăților de web analytics și-a schimbat numele din Web Analytics Association în Digital Analytics Association. În urmă cu 2 ani scriam și eu că denumirea web analytics nu este cea mai potrivită

 

Etichete: , , , , , , , , , , ,

Măsurarea sentimentelor în social media

Pentru că simpla numărare a mențiunilor s-a dovedit inutilă, campaniile în social media au început să fie evaluate după numărul de mențiuni pozitive. Eventual, lângă el se trece și numărul de mențiuni negative. Nu toate sunt ușor de catalogat într-una dintre cele două categorii (de exemplu cele ironice). Chiar și după ce s-a făcut o convenție solidă despre ce e numărat la bune și ce la rele, aceste numere tot nu spun prea multe.

Identificați mențiunile cu câteva instrumente diferite care fac asta și veți vedea diferențe foarte mari. Căutați mențiunile unui cuvânt generic și veți vedea multe rezultate inutile (și multe campanii din România folosesc titluri generice). Folosiți chiar tool-uri care se laudă că filtrează doar utilizatorii locali de rețele sociale, dar dacă vă uitați atenți veți observa că nu e chiar așa. Desigur, lista motivelor care pot altera numerele de mențiuni este mult mai lungă. Și atunci ce alegem, cel mai mare număr ca să pară impactul ridicat?

Mai interesantă ar fi o proporție între tipurile de sentimente. O propunere de calculare a acestui indicator care mi s-a părut mai utilă decât altele auzite este (Număr mențiuni cu sentimente pozitive – Număr mențiuni cu sentimente negative)/Număr total mențiuni.

Desigur, rămâne eroarea și subiectivitatea umană la catalogarea mențiunilor între categorii sau chiar la filtrarea celor care se datorează campaniei, dar cel puțin avem un indicator exprimat în procente care poate fi relevant și dacă în timp se schimbă instrumentul utilizat. Se poate observa și evoluția în timp sau se poate compara cu rezultatele altor campanii. Ar fi interesant de văzut un raport când acest indicator este negativ 😉

Imagine de la Skley

Etichete: ,

Noutăți de la Yahoo! și Google

Yahoo! Web Analyics 10.3.18

Ultima versiune de YWA a venit cu îmbunătățiri pentru pentru tracking-ul traficului mobil. A apărut posibilitatea segmentării pe următoarele criterii: Mobile, Tablet, TV și Desktop. Alte dimensiuni introduse sunt: rețea mobilă, producător și model. Campaniile pot fi și ele segmentate după toate aceste criterii.

O altă noutate pt YWA este începerea unui redesign, produsul fiind considerat având o interfață învhechită. Așteptăm mai multe schimbări din această serie în următoarele versiuni.

 

Mici schimbări la Google Analytics

Și produsul Google a anunțat câteva mdificări în ultimele săptămâni:

  • Butonul „Customize”  a apărut deasupra rapoartelor standard. Astfel, se poate crea un raport customizat făcând modificări la unul standard. Din păcate, nu este disponibil în toate rapoartele standard
  • Update la modul în care raportează motoarele de căutare. Până acum era un bug care făcea ca existența cuvântului „search” în URL să atribuie vizita motorului de căutare search.com. A fost rezolvat bug-ul și a „învățat” câteva noi motoare de căutare regionale din Japonia și Norvegia
  • Un update și la rapoartele de SEO (cele pe care le preia din Webmaste Tools): poziția în motoarele de căutare nu va mai fi media pozițiilor ocupate, ca până acum, ci cea mai bună poziție ocupată. Nu cred că e o schimbare în bine; eventual, puteau păstra ambii indicatori
  • Interfața disponibilă în 9 noi limbi, inclusiv română. Funcționează din decembrie, acum a devenit oficial. Moneda noastră încă nu o știe.

 

Etichete: , , , , , ,

Știrile săptămânii: VideoHub for Advertisers. Google Analytics Core Reporting API

Online GRP de la VideoHub și Nielsen

Măsurarea online video face primii pași spre TV prin colaborarea dintre VideoHub (divizia de analytics a Tremor Video) și Nielsen. Astfel,  advertiserii vor primi un indicator unic pentru online GRP – numărul total de persoane expuse unui ad video, precum și audiența efectivă.

Măsurarea prin aceiași indicatori ca pe TV va oferi consistență și se speră că va mări bugetele de online video. De altfel, publicitatea video are o rată de creștere mai mare decât vizualizările de video online (128% vs. 97%).

Google Analytics Core Reporting API

Schimbarea infrastructurii GA a cerut și upgrade la API-uri, lucru care va fi făcut în mai mulți pași. Săptămâna aceasta au anunțat Google Analytics Core Reporting API, care înlocuiește Data Export API.

Acesta are doua versiuni:

  • 3.0 – este, practic, noul API și singurul care va primi funcționalități noi de acum înainte
  • 2.4 – este compatibil cu Data Export 2.3 – de folosit până se actualizează aplicațiile la noul API

Altă schimbare importantă este că, de acum, fiecare aplicație va trebui înregistrată în Google APIs Console, de unde va primi un ID ca să poată accesa API-urile.

Etichete: , , , , , , , ,