Pe larg despre noua interfață Google Analytics

Google Analytics a început să testeze o interfață nouă pe un număr limitat de conturi. Pentru că am ocazia să folosesc noua versiune, voi încerca să răspund în acest articol la cât mai multe dintre întrebarile celor care nu au făcut-o încă.

Pe scurt…

Nu există rapoarte și date suplimentare față de versiunea anterioară. Este diferit doar modul în care sunt prezentate informațiile. Momentan chiar lipsesc câteva dintre lucrurile cu care ne obișnuisem, precum raportul In-Page Analytics, benchmark reports și opțiunea de a exporta în fișiere PDF, dar să nu uităm că deocamdată este un prim beta și mai este mult până când această interfață va ajunge în faza finală.

Această schimbare seamănă mult cu schimbarea de interfață prin care a trecut AdWords în urmă cu ~2 ani. În ambele cazuri avem de-a face cu interfețe mai atractive, din care ne putem face treaba mai repede, care vin cu mici îmbunătățiri precum filtrele la rapoartele existente și cred că, la fel ca la AdWords, și la Analytics vom avea parte de funcționalități noi după schimbarea de interfață și nu odată cu ea.

Bara de navigare

Prima schimbare majoră pe care o observi folosind noul GA este bara de navigare de sus. Ea seamănă cu noua bară din principalele produse Google, dar spre deosebire de aceasta din urmă, bara din GA rămâne în continuare sub siglă și nu deasupra. Pe aceasta avem câteva link-uri rapide: Homepage, Dashboard, My site, Custom reports, navigare rapidă între conturi/site-uri și Settings.

ga_meniu

Dacă My site „ascunde” rapoartele obișnuite, un pas important este scoaterea în evidență a rapoartelor customizate. Pe imagine se vede că există și un meniu secundar. Mi se pare inutil să ocupe atâta spațiu pentru un link în plus, cel de Intelligence, dar așa cum am mai spus, cred că în timp vor fi adăugate noi funcționalități, iar această interfață a fost gândită și pentru ele.

Homepage

Mă refer aici la prima pagină pe care o vezi după ce intri în cont. Aduce schimbări majore. Dacă până acum venea doar cu lista de conturi, acum avem atât lista de conturi cât și de site-uri din fiecare cont. În plus, pentru fiecare site avem 4 link-uri rapide: Visitors, Traffic Sources, Content, Conversions. Astfel, economisim 1 sau 2 pași. Mai mult, putem vedea rapid aproape orice informație din cont pentru că cele 4 pagini de secțiuni conțin rezumat la toate celelalte rapoarte din fiecare secțiune. Cineva interesat de „top 10” poate ajunge la informație din maxim 2 click-uri daca este deja logat.

Și dacă faptul că avem lista cu toate conturile și toate site-urile pe homepage i-ar putea speria pe cei care gestionează foarte multe conturi, Google îi liniștește cu o căsuță de căutare specială pentru conturi/site-uri. Mi-ar fi plăcut totuși să rămână opțiunea de a evidenția unele site-uri cu o stea, gen gmail, dar probabil că în timp ne vom obișnui cu căutarea.

Dashboard

Prima pagină pe care o vedem după ce alegem un site s-a schimbat și ea cu totul. Mai mult, acum avem opțiunea să creăm mai multe dashboards. Pe acestea le customizăm adăugând widgets. Partea interesantă vine acum, pentru că fiecare widget oferă posibilitatea de a alege reprezentarea grafică dorită, iar dacă se alege Timeline va putea include (pentru comparație) 2 indicatori. Tot despre widget-uri ar mai trebui preiczat că pot fi mutate, editate sau șterse foarte ușor. Totuși, ele nu se pot muta între dashboards, dar la cât de ușor se creează nu cred că este o problemă.

ga_widget_editor

Un dashboard nu poate fi editat, doar elementele sale, motiv pentru care nu i se poate schimba numele ales inițial. O ultimă informație la acest capitol: conturile la care am avut dar nu mai am acces nu mai apar aici (în sfârșit!), dar apar în continuare în pagina de Settings.

Rapoarte

raport_surse_trafic

Am lămurit că nu avem rapoarte noi, însă avem schimbări și aici. Rapoartele sunt acum mai bine grupate, chiar dacă asta a însemnat în multe cazuri apariția unor nume noi.

Așa cum bănuiam, Conversions reunește Goals și Ecommerce. Dacă nu ai setat niciun Goal o să apară o pagină de ajutor care explică ce sunt, cum pot fi setate și dă exemple. Nu se întâmplă la fel la ecommerce, unde pur și simplu vom vedea 0 în dreptul tuturor indicatorilor. Setarea ecommerce pentru GAnalytics este între setările avansate, nu se face din interfață, dar ar fi fost frumos să pună și aici un text de ajutor pentru cei care nu au lucrat cu aceste lucruri până acum.

Un lucru foarte important la rapoarte este că au fost reunite mai multe într-unul singur, umrând ca apoi să selectăm între ele ca dimensiune principală. Este un lucru util, putem trece mai ușor între ele. Până acum dimensiunea principală era una singură pentru un raport și o puteam alege doar pe cea secundară.

Noua organizare a adus nume complet noi pentru multe dintre rapoarte și grupuri de rapoarte:
Demographics – reunește Location, Language, Custom Variables, User Defined
Behavior – conține New vs Returning, Frequency & Recency, Engagement (din el fac parte Visit Duration și Page Depth)
Technology – vine cu Browser & OS, Mobile, Network
Incoming Sources – toate sursele de trafic cu excepția AdWords
Site Content – Pages, Content Drilldown, Landing Pages, Exit Pages
Events este noua denumire pentru Event Tracking

Site Search, AdWords, AdSense, Goals și Ecommerce rămân cu denumirile consacrate dar și aici rapoartele de „sub” ele au fost grupate acum în mai puține (de exemplu, de la 6 la 3 la Site Search).

Foarte importantă pentru rapoarte este schimbarea filtrelor. Funcționalitatea se numește acum Search și este un fel de „mini” Custom Report în fiecare raport, dar și cei obișnuiți cu filtrele din AdWords vor găsi asemănări.

Fiecare grafic liniar din rapoarte poate include un al doilea indice, lucru care din nou îmi amintește de schimbarea de interfață de la AdWords.

Schimbări la interfața rapoartelor sunt multe, cele mai multe de natură vizuală.

Rapoarte customizate

Dacă formatul rapoartelor s-a schimbat, era normal să se întâmple la fel și cu rapoartele customizate. Am scris că un raport nou reunește mai multe rapoarte din modelul cel vechi. La crearea unor noi rapoarte customizate, opțiunea se regăsește în crearea de tab-uri diferite. Numarul maxim de tab-uri într-un raport? 20.

Setări

Interesant este că în pagina de setări a rămas opțiunea de a prin stele conturile și site-urile, spre deosebire de homepage. Altă deosebire, în pagina de setări încă există conturile la care nu mai am acces.
După alegerea unui site, vedem că și setările au fost grupate mult mai inteligent decât înainte.ga_settings

În concluzie

Versiunea 5 de Google Analytics este departe de a fi gata, dar este clar că avem de-a face cu un design mai plăcut, un mod de utilizare îmbunătățit, o scoatere în evidență a funcțiilor avansate prin care vrea să arate că joacă în liga mare și denumiri mai intuitive, care nu te duc cu gândul doar la ce o să găsești în rapoarte, dar și la ce să folosești datele de acolo.

PS: Denumirea „My Site” din meniul principal mă face să mă întreb dacă se pregătește ceva în locul benchmark reports. Ce părere aveți?

Etichete: , ,

Interfață nouă în versiunea 5 de Google Analytics

Google Analytics a anunțat versiunea numarul 5 a celui mai popular instrument de web analytics. Principala îmbunătățire: o intefrață cu totul nouă. Până când o vom putea vedea în conturi, haideți să vedem cum arată și principalel sale îmbunătățiri.

ga5home

Se remarcă bara de sus, asemănătoare cu cea adoptată de curând de principalele servicii Google. Noua pagină de început  are acum link-uri spre principalele rapoarte ale fiecărui site din cont. Cele 4 iconițe din dreptul fiecărui raport sunt link-uri spre Vizitatori, Surse de trafic, Conținut și Conversii. Cel din urmă s-ar putea să reunească actualele rapoarte de obiective (Goals) și Ecommerce. Așadar, vom avea link-uri spre o mulțime de rapoarte chiar din prima pagină pe care o vedem după ce intrăm în cont.

ga5dashboardDashboard-ul a fost și el schimbat cu totul. Se revine la un numar mai mare de dashboard-uri. Mai mult, de data aceasta se pot adăuga și altele. Elementele care compun un dashboard sunt acum numite widget-uri și fiecare raport poate ajunge într-unul, existând și posibilitatea de a alege forma vizuală în care să fie prezentat.

ga5raport

Rapoarte vechi cu nume noi

Vor fi schimbate și denumirile unor rapoarte importante din Google Analytics. Va apărea tab-ul Tehnologie cu rapoartele privind rețelele și browserele utilizatorilor. De asemenea, raportul de conținut se numește acum Pagini, obiectivele se numesc Conversii, iar durata și „adâncimea” vizitei sunt acum numite Engagement.

Voi reveni cu amănunte atunci când voi avea ocazia să testez noua interfață. În alte știri, de la ultima însemnare pe acest blog, GAnalytics și-a mai îmbunătățit API-ul, în special pentru iOS/iPhone SDK, și a schimbat modul în care livrează rapoartele benchmark.

Pozele și anumite informații din acest articol sunt luate de pe Search Engine Land.

Etichete: , , , ,

Customizare URL-uri fără a face conținut duplicat

În iunie scriam cum să măsurăm campaniile de publicitate cu Google Analytics. Soluția stă în customizarea URL-urilor în funcție de fiecare campanie, sursă, reclamă, cuvânt cheie etc. Sunt 5 parametri cu ajutorul cărora se face acest lucru. Partea rea este că având URL-uri diferite pentru aceeași pagină, este posibil ca motoarele de căutare să vadă în asta conținut duplicat. Este puțin probabil să facă o astfel de eroare, în special în cazul tool-urilor cunoscute de web analytics, dar dacă vrei să dormi liniștit că asta nu se va întâmpla, există soluții.

Din Google Webmaster Tools poți seta ca Google să ignore acești parametri, după cum se poate vedea în următoarea imagine (Site configuration \ Settings \ Parameter handling):

parametrii_wt

Tool-ul pentru webmasteri oferă și alte setări cu ajutorul cărora șansele de conținut duplicat să scadă, pe lângă cauza parametrilor pentru analytics.

Există și alte soluții prin care te poți asigura că motoarele de căutare nu vor vedea noile URL-uri drept conținut duplicat, fără să transmiți asta la fiecare 🙂 Una dintre acestea este folosirea de canonical URL din HTML. Mai puteți rezolva problema și prin modificări la URL-uri (înlocuirea „?” cu „#”).

Etichete:

Știrile lunii din lumea web analytics

Să trecem în revistă ce s-a mai întâmplat în lumea web analytics de când nu am mai scris aici:
  • Google Analytics a venit cu noi îmbunătățiri la API. Acum le oferă dezvoltatorilor 127 de noi metrici și dimensiuni, printre care vizitatori unici, care înlocuiește deficitarul absolut unici pe zi, și 10 dimensiuni noi pentru AdWords
  • HP a achiziționat Vertica, o firmă de managementul datelor și analytics în timp real
  • BlueKai a cumpărat TrackSimple, un start-up care are un instrument de analiza și optimizare a publicității
  • Tot la capitolul achiziții: platforma de content analytics idio a achiziționat thrudigital, o agenție de dezvoltare pt social media, pt că i-a plăcut platforma sa de analytics și vrea să o dezvolte
  • Un startup numit Crowdbooster vrea să profite de întârzierea Twitter Analytics oferind gratuit un serviciu de analiză la nivel de tweet. El va încerca să calculeze audiența fiecărui tweet. Deocamdată Crowdbooster este în private beta
  • Platforma de facebook analytics Kontagent a anunțat că a atins cifrele de 100 milioane utilizatori și 15 miliarde mesaje pe lună monitorizate
  • Serviciul de photo-sharing Picplz a lansat rapoarte de analytics pentru brandurile care îl folosesc pentru a împărtăși poze cu fanii
  • Pentru amatorii de statistici, anunț că lucruri asemănătoare au făcut și unele site-uri de modă. Polyvore și Boutiques (ultimul un serviciu Google) au lansat rapoarte proprii de analytics. Fashion analytics 🙂

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

Știri web analytics: Adobe se extinde

  • Adobe a cumpărat DemDex, o firmă care colectează date despre comportamentul utilizatorilor online, cu peste 40 de variabile pentru fiecare utilizator. Aceste date pot fi importante în ad servere. Noua tehnologie va fi adăugată de Adobe la Online Marketing Suite, din care mai fac parte produsele Omniture, companie de web analytics achiziționată și ea de Adobe
  • Google Analytics are acum librărie API pentru AcrionScript 3, realizată de o companie care deține certificarea de Solution Partner de la Adobe
  • PyCon 2011 a anunțat Startup Row, la care participă și Mixpanel, un startup focusat pe web analytics despre care am mai scris

Etichete: , , , , , , ,