Informații suplimentare prin virtual pageviews în Google Analytics: URL-uri dimanice și downloads

Funcția pricipală pentru urmărirea datelor cu Google Analytics este _trackPageview(). Utilizatorii pot modifica modul în care comanda JavaScript este apelată, creând astfel o vizualizare virtuală (virtual pageview). Motivul este că făcând asta vom obține și mai multe date interesante în Google Analytics.

Customizare URL prin virtual pageview

Dacă în forma inițiată funcția va trimite către Google Analytics adresa URL așa cum este ea afișată în bara de adresă din browser, modificând putem alege o altă adresă pe care aceasta să o trimită. Să vedem un exemplu de modificare a URL-ului actual cu unul customizat. Iată cum va arăta funcția:

pageTracker._trackPageview(‘/produse/barbati/tricouri’);

Modificarea își arată utilitatea în special în cazul URL-urilor dinamice, cu atât mai mult dacă au mulți parametri.

Contorizarea download-urilor

Soluțiile browser side, între care se află și Google Analytics, nu au posibilitatea de a vedea accesările altor fișiere decât paginile web în care introducem tag-ul pentru urmărirea datelor. Dar Google Analytics poate fi „păcălit” tocmai prin metoda descrisă anterior. Nu este nevoie decât să scriem câteva cuvinte în plus în link-ul către fișierul pentru care vrem să contorizăm numărul descărcărilor. Dar cel mai bine să vedem și aici un exemplu:

<a href=”regulament.pdf” onclick=”pageTracker._trackPageview(‘/downloads/regulament.pdf’);”>Descarcă regulamentul</a>

Cu albastru este ceea ce trebuie adăugat față de un link obișnuit. După aceea, Google Analytics va vedea asta ca pe o pagină și veți putea vedea numărul accesărilor sau al descărcărilor.

ATENȚIE: Google Analytics va vedea asta ca o singură pagină încarcată, indiferent câte pagini are documentul. Soluțiile server side contorizează diferit din acest punct de vedere download-urile fișierelor, deci atenție să nu comparați mere cu pere!

Sunt modificări simple, care odată făcute vor genera mai multe date interesante pentru analiză, la fel cum sunt și activarea căutărilor interne sau modificarea listei cu motoarele de căutare. Prin virtual pageviews se pot face însă și lucruri avansate, dar despre asta în articolele viitoare.

Etichete: , , , , , ,

Standardele Web Analytics Association și cum sunt utilizate de Google și Yahoo

Web Analytics Association definește 26 de indicatori. Nu toate serviciile de web analytics folosesc însă acești termeni exact cum recomandă asociația. Pentru a nu genera și alte neînțelegeri, indicatorii vor fi numiți în acest articol folosind denumirile originale (în engleză).

Google Analytics

Iată indicatorii definiți la fel de către WAA și GA: Page, Page view, Visits/Sessions, Unique visitors, New visitor, Return visitor, Entry page, Landing page, Exit page, Visit duration, Visit referrer, Click-through, Click-through rate/Ratio, Page views per visit, Page exit ratio, Single page view visits (bounces), Bounce rate, Event, Conversion.

În cazul altor 6 indicatori, ei lipsesc din Google Analytics. Este vorba de: Repeat visitor, Internal referrer, External referrer, Search referrer, Original referrer, Single-page visits.

Referrer este definit diferit de Google Analytics față de standardele WAA. Pt WAA este URL-ul care a generat vizita pentru pagina curentă (sau obiectul curent), iar pt GA este URL-ul care a generat vizita (același pentru toate paginidile vizitate într-o sesiune).

IndexTools / Yahoo! Web Analytics

Indicatorii pe care îi definește la fel ca WAA: Page, Page views, Visits/Sessions, Unique visitors, New visitor, Entry page, Landing page, Exit page, Visit duration, Referrer, Visit referrer, Original referrer, Click-through, Click-through rate/Ratio, Page views per visit, Page exit ratio, Single page view visits (bounces), Bounce rate, Event, Conversion.

3 indicatori nu sunt folosiți de Yahoo! Analytics: Repeat visitor, External referrer, Single-page visits.

Ce folosește Yahoo IndexTools în locul metricilor WAA

Return visitor este înlocuit de IndexTools cu Returning visits.

Internal referrer nu este folosit în general în IndexTools. Din nou, au un indicator complementar, numit Internal campaigns.

Search referrer este înlocuit de External/Internal Search Phrases (asemănător are și Google).

Tragem linie

Diferențele între soluțiile gratuite de la Google și Yahoo! nu sunt foarte mari. Google utilizează 19 indicatori așa cum sunt definiți de standarde, iar Yahoo! cu unul mai mult. În general, indicatorii care nu sunt folosiți sunt înlocuiți cu alții de către furnizorii de soluții web analytics. Până și indicatorul folosit diferit de GAnalytics, există și la ei cu numele Referral, însă nu apare în rapoarte ci poate fi folosit doar ca filtru.

Utilizatorii trebuie să acorde totuși atenție sporită când lucrează cu soluții diferite. Să nu uităm că există mult mai multe instrumente de web analytics și că multe permit și customizarea modului în care calculează indicatorii.

Etichete: , , , , , , , , , ,

Serviciul T5.ro publică mai mulți indicatori

T5.ro este un serviciu gratuit prin intermediul căruia proprietarii site-urilor își pot face publice statisticile din Google Analytics. Am promovat acest proiect încă din ziua apariției pentru că mi se pare util să îți poți publica statisticile pe un site terț fără a fi nevoie să instalezi alt serviciu de web analytics. Practic, T5.ro folosește API de GAnalytics după ce proprietarul îi dă acces la datele din cont.

Începând de ieri, T5.ro prezintă și alți indicatori pentru site-urile înscrise: bounce rate, durata medie a vizitelor, media numărului zilnic de vizitatori, afișări și afișari/vizitatori din ultima lună și ziua sau luna cu cei mai mulți vizitatori unici din perioada afișată. T5.ro oferă și o imagine cu un exemplu. Noile statistici pot fi văzute în coloana din stânga:

Mi-ar plăcea ca acest serviciu să fie îmbunătățit în continuare prin adăugarea unui meniu din care să poți alege orice perioadă pentru rapoarte și prin publicarea principalelor surse de trafic ale fiecărui site (fără să le detalieze).

Etichete: , , ,

UK: Bugete mai mari pentru specialiștii în WA

Ediția din 2010 a studiului Web Analytics Buyer’s Guide aduce vești bune pentru specialiștii în web analytics:

  • creștere de 9% a pieței de web analytics din Marea Britanie în 2009
  • 45% din bugete sunt cheltuieli de personal (față de 38% în anul precedent)
  • WA sunt mai utilizate atât pentru creșterea ROI cât și pentru optimizarea site-urilor

Recesiunea a grăbit trecerea la markertingul online bazat pe rezultate. Piața de WA crește mai repede față de alte piețe asemănătoare (piața de UX a crescut cu 5% în aceeași perioadă). Veștile sunt și mai bune dacă ne gândim că Marea Britanie reprezintă un etalon cel puțin pentru celelalte piețe din Europa când vine vorba de marketing.

Ofensiva Google

Resurselor umane le revine o felie mai mare din buget în detrimentul soluțiilor tehnologice. Așadar, WA este folosit mai mult dar pe soluțiile software se cheltuiește mai puțin. Se pare că tot mai multe companii apelează la instrumentele gratuite.

De la an la an, Google Analytics este mai aproape de soluțiile enterprise la funcționalități, având însă avantajul că este gratuit. 80% dintre companiile chestionate folosesc Google Analytics.

Totuși, soluția oferită de Google are câteva capitole deficitare, precum faptul că nu oferă informații care includ date personale.

Etichete: , , , , , , , , ,

Designul și datele fac casă bună

Cum ar fi să crești audiența și numărul potențialilor clienți cu câteva zeci de procente? Metoda e simplă, pentru ca vizitatorii să convertească, e nevoie întâi ca ei să vadă elementele cheie din site, precum butonul care îi îndeamnă să acționeze.

Google Browser Size

browser-size

Da, un nou instrument de la Google. Browser size ajută web designerii să fie siguri că plasează elementele cheie în locuri vizibile pentru toți sau cei mai mulți dintre vizitatori.

De exemplu, dacă unul dintre obiectivele acestui site este ca vizitatorii să se aboneze prin RSS, Browser size îmi spune că 10% nu vor vedea butonul din sidebar.

Detaliile sunt în Google Analytics

Mai sus m-am referit la vizitatori, dar de unde știe Browser size ce rezoluții văd vizitatorii mei? El se bazează pe niște date statistice, valabile pentru google.com. Este o bază largă de utilizatori și ne putem forma o opinie, dar pentru cifrele exacte trebuie să folosim alt instrument de la Google, Analytics (sau orice altă soluție de web analytics, nu numai cea de la Google).

Mergând pe exemplul Google Analytics pentru că mulți români sunt utilizatori, statisticile pot fi găsite sub tab-ul Visitors, în meniul Browser Capabilities apare Screen Resolutions. Aici vom vedea statisticile pentru propriul site.

Raportul de aici este afișat în funcție de numărul de vizite, dar acest indicator poate fi schimbat ușor chiar din raport.

Design și segmentare

OK, știm pentru ce rezoluții să optimizăm site-ul sau pagina. Dar ce facem când vindem doar în România și Moldova, iar datele generale (la total) sunt total diferite? Exact, întâi trebuie să avem un segment pentru vizitatorii din zonele cărora ne adresăm, după care luăm deciziile. Sigur, pot fi mai multe segmente, pe mai multe criterii, cel geografic fiind doar un exemplu.

Testare

Oare chiar primim mai multe click-uri pe elementul dorit? În funcție de tipul conversiei, putem măsura acest lucru cu unul dintre instrumentele de informații web. În cele mai multe dintre cazuri poate fi folosit un serviciu care testează diverse versiuni ale aceleiași pagini (teste multivariate). Dacă vrei să rămâi sub umbrela Google, acesta se numește Website Optimizer.

Etichete: , , ,