4 pași să treci de la raportare la analiză

Să faci web analytics înseamnă să analizezi datele ca să oferi soluții de business, nu să scrii rapoarte cu datele din tool-uri. Este o specializare nouă pentru mulți, în special pe piața locală plină de consultanți, experți, gurus și cum își mai spun cei care consideră că dețin toate răspunsurile, deci nu au nevoie de teste, cercetări, analize și alte activități la fel de plictisitoare.

În aceste condiții, ne-am obișnuit să ignorăm informațiile și să luăm decizii doar pe baza intuiției persoanei cu gura cea mai mare din organizaţie (a se adapta metafora la fiecare situaţie! :D). Avinash Kaushik, autorul cărților Web Analytics: An Hour a Day și Web Analytics 2.0, este foarte categoric in privinţa acestei probleme, numind-o sindromul hipopotamului (de la HIPPO – the Highest Paid Person’s Opinion).

Sigur că nu există un singur vinovat şi o situaţie identică în toate cazurile, dar la fel de sigur este că ceva nu funcţionează. Ei nu ştiu ce să ne ceară, iar noi oferim ce ni se cere şi ce este apreciat ca să îi mulţumim şi să ne câştigăm liniştea.

În loc să vedem greşelile celor din jur, hai să vedem ce putem face noi pentru a îmbunătăţi situaţia, în măsura în care ţine de noi! Iată câteva idei de la care să porneşti:

1. Planifică pe termen lung

Cineva spunea că mai bine omori o organizaţie decât să o schimbi. Este cel mai greu lucru, durează şi îţi vei face duşmani, că de orgolii nu ducem lipsă în ţara asta. Încearcă să cunoşti persoanele care iau decizii, să observi cum lucrează, ce apreciază şi ce le deranjează. Apoi învaţă să comunici cu ele, când şi cum e cel mai bine să propui lucruri noi. Pentru asta, trebuie întâi să înveţi să asculţi. Partea bună e că s-ar putea să afli şi tu la rândul tău alte informaţii despre afacere, pe care apoi să le foloseşti în analizele tale.

Aminteşte-ţi că e o bătălie pe termen lung, începe cu lucruri mici şi propune ceva nou doar după ce ai demonstrat că fosta propunere a dat roade.

2. Demonstrează că schimbarea este bună

Aşa cum am spus, începe cu lucruri mici, arată că funcţionează, după care vei avea şanse mai mari să obţii resurse pentru alte proiecte. Nu-i uşor când le demonstrezi că se înşeală. Vino cu cifre solide, dar ai grijă şi cum le prezinţi. Nu le spune cu cât a scăzut bounce rate-ul, ci veniturile pe care le-a generat această schimbare. Sigur, nu toate proiectele influenţează veniturile, dar prezintă folosind indicatorii care sunt importanţi pentru ei.

3. Formează un grup de iniţiativă

Nu îi poţi convinge pe toţi odată, ce-ar fi să îi aduci de partea ta pe rând, unul câte unul? Este mai greu într-o organizaţie cu rată mare de plecare a personalului, dar și acolo rezultatul va fi pozitiv.

4. Comunică pe orice cale

Nu eşti ascultat la tine în organizaţie? Vorbeşte la conferinţe, scrie un articol în revista industriei sau scrie un blog! Sigur, sunt doar câteva exemple de comunicare din exterior spre interior. Foloseşte şi canalele non-formale de comunicare internă, oricare ar fi ele în cazul tău. Aminteşte-ţi punctul 1!

BONUS: Studiază oamenii!

Îţi va fi de folos atât în interpretarea cifrelor de web analytics, cât şi în aplicarea punctelor de mai sus 🙂 O metodă de a face asta este să citești leadership și științe sociale/comportament uman, dar nu uita că informațiile pe care nu le aplici, măcar de test, nu valorează aproape nimic.

Sursă foto

Etichete: , ,

Ce s-a citit pe acest blog în 2010

Cele mai accesate 10 articole de pe webanalyst.ro în 2010:

  1. Stabilirea obiectivelor și indicatorilor esențiali – KPIs (Key Performance Indicators)
  2. Modificarea listei cu motoarele de căutare recunoscute de Google Analytics
  3. Activarea căutărilor interne în Google Analytics
  4. 7 instrumente cu care afli timpul de încărcare
  5. Cum afli ce conținut are succes pe site-ul tău
  6. GAnalytics: Subdomenii multiple cu cod asincron
  7. Statistici pentru subdomenii în Google Analytics
  8. Măsurarea rezultatelor campaniilor
  9. De ce analizăm site-urile
  10. Cod asincron pentru Google Analytics

2010 – an bogat pentru utilizatorii trafic.ro

Anul acesta, echipa trafic.ro a lansat mai multe servicii pentru proprietarii români de site-uri. Tot anul acesta au organizat diverse evenimente offline (Premiile API.trafic.ro, workshop-uri, Clubul proprietarilor de site-uri, Meet-ups) și au publicat rezultatele unor studii privind traficul pe site-urile românești.

Produse noi

  • AdPlanner – instrument pentru planificarea campaniilor online (media planning). S-a lansat în martie, iar în acest moment are 315 site-uri înscrise
  • Market – magazin online bazat pe platforma okazii.ro, vinde produse IT&C și servicii online; s-a lansat în iunie
  • Alerte – apărut în iulie, te anunță prin SMS și email când site-ul tău are probleme tehnice. Verifică disponibilitatea site-ului, timpul de încărcare și numărul de apariții ale paginilor de eroare, contra unei taxe de 5€/lună sau 50€/an
  • NetIndex – Oferă statistici săptămânale și lunare pt categoriile de site-uri din trafic.ro. A apărut prima dată în 2006, nu mai știu exact cât a funcționat atunci. Cert e că s-a relansat în octombrie 2010.
  • Piața de linkuri – Cumpărări, vânzări și schimburi de link-uri. S-a lansat luna trecută și deja sunt 783 de site-uri care vor să câștige un ban în plus din asta.

Funcționalități noi la trafic.ro

ianuarie – proprietarii site-urilor din trafic.ro vor fi informați în cazul în care un site propriu a fost virusat, datorită unui parteneriat cu Kaspersky

martie – în rapoartele din secțiunea Refferer total, vizitatorii ajunși pe site din motoare de căutare de imagini vor fi catalogați separat

aprilie 
– sunt introduse drepturile de acces cu două niveluri, administrare și vizualizare
– apar rapoartele în timp real bazate pe vizitatori absolut unici; clasamentele real-time sunt actualizate o dată la o oră

iunie – apare Robotrafic, prin intermediul căruia sunt comunicate tendințele în căutarea web a românsigle_trafic_roilor. Va fi relansat în curând.

august 
– după ce au lansat noi modele de sigle trafic.ro, sunt inaugurate și 3 modele de sigle dinamice (vezi poza în dreapta)  
– sunt inaugurate subcategoriile, astfel încât site-urile din clasament să se poată compara cu altele asemănătoare. Subcategoriile aduc și mai multe clasamente, deci mai mulți lideri 🙂

septembrie – sunt relansate paginile de profil pt site-urile înscrise. O pagină de profil conține screenshot, link, grafic cu evoluția traficului, audiența rezultată din studiile demografice, descrierea site-ului, link-uri spre conturile twitter și facebook, precum și știri în legătură cu site-ul

octombrie – se lansează „Compară”, facilitate prin care să îți compari numarul vizitatorilor pe site cu cei ai altui site din clasament, printr-un grafic

Etichete: , , , , , , , ,

Analiza căutărilor interne. Rapoartele Site Search

În urmă cu un am am scris cum se activează căutările în site pentru Google Analytics. De atunci am observat că multe persoane nu îi înțeleg utilitatea sau nu știu să interpreteze rezultatele.

Căutările în site ne arată cel mai bine ce intenții au cei care accesează site-ul. Din alte rapoarte vezi ce pagini din site sunt accesate, dar sunt situații în care oamenii nu ajung la conținutul dorit și atunci rapoartele despre accesarea paginilor nu te ajută să afli ce doreau de la site-ul tău. Folosind in-site search poți compara ce au dorit și ce au găsit, iar rezultatele te vor ajuta să îmbunătățești site-ul.

Numărul căutărilor interne

Primele informații utile pe care le putem afla sunt despre cât este de utilizată funcția de căutare în site. Tool-urile de analytics prezintă numărul căutărilor interne și proporția vizitelor cu căutări din toate vizitele. De asemenea, este interesant de văzut tendința acestor numere în timp și ce le-a influențat modificările.

Termenii căutați

Nu putem deschide subiectul căutării fără să amintim și de keywords. Lista acestora este un bun ghid privind intențiile vizitatorilor pe site. E posibil să caute lucruri care nu sunt pe site și atunci să folosim această informație pentru a îmbunătăți politica de conținut. E posibil și să caute lucruri care sunt pe site, dar sunt „ascunse”, ceea ce s-ar putea traduce printr-o slabă arhitectură a site-ului. E posibil să caute lucruri care există chiar pe prima pagină, când vizitatorii sunt pe prima pagină, caz în care site-ul are o mare problemă.
Sunt unele site-uri gândite pentru ca navigarea în ele să se facă prin intermediul căsuței de căutare, caz în care privim cu alți ochi lista de keywords, dar informațiile sunt cel puțin la fel de interesante.

Calitatea rezultatelor

site_search_kpis

Un lucru știut de mai puțini este acela că, pe lângă ce și cât se caută, rapoartele despre căutările interne indică și ce s-a întâmplat după ce căutarea a fost efectuată. Astfel, poți să îți dai seama dacă rezultatele returnate de site-ul tău sunt relevante și dacă ele duc la alte acțiuni în site. Câțiva indicatori din rapoarte care te ajută în acest sens:

Search Exits (Rate) – i se mai spune și Bounce Rate pentru căutări interne pentru că arată de câte ori s-a ieșit din site imediat după ce s-a efectuat o căutare. Altfel spus, omul caută ceva specific și totuși iese imediat, fără să acceseze vreunul dintre rezultate. Ouch!

Search Refirements (Rate) – numărul / procentul vizitelor cu mai mult de o căutare internă. Este un bun indicator de calitate, deoarece, în general, se efectuează a doua căutare când prima nu returnează rezultatele așteptate. De asemenea, tool-urile de analytics afișează și termenii căutați în aceste cazuri.

Results Page Views / Search – tot o proporție, numărul de pagini de rezultate accesate. Ideal ar fi să aibă valoarea 1, caz în care toți cei care au efectuat căurări au găsit rezultatul dorit pe prima pagină și nu au mai fost nevoiți să le acceseze și pe următoarele.

Time after Search – după cum îi spune și numele, arată cât a mai durat vizita după ce s-a efectuat căutarea. Se folosește în principal pentru a verifica Search Exists Rate.

Search Depth – numărul de pagini încărcate în acea vizită după ce s-a efectuat căutarea.

Alte analize

Ca de fiecare dată, trebuie să continuăm analiza și dincolo de informațiile pe care le conțin rapoartele predefinite. Toate informațiile de mai sus pot fi segmentate în funcție de diferite criterii. Segmentarea, veniturile și testarea sunt cuțitul și furculița pentru toate rapoartele de analytics, inclusiv cele de căutări interne.

Etichete: , , , , , , ,

Ce înseamnă web analytics?

Dezvoltarea mediului online a făcut să apară noi profesii. Din păcate, multe dintre ele sunt încă greșit înțelese, cum este și cazul specializării în web analytics (indiferent de cum sună titlul exact).

Sunt oameni în industria online care au înțeles locul web analytics în formarea deciziilor de marketing și business. Dar chiar și ei sunt în eroare când vine vorba de rolul specialistului în web analytics. Știu că obțin informații utile prin web analytics, dar cred că persoana care se ocupă de web analytics nu face decât să le livreze aceste date, pentru ca altcineva să ia deciziile.

Parte din vină o au și cei care lucrează în analytics / insights (sau cum se mai cheamă în diverse firme). Când au ocazia să discute cu persoane din conducere, apelează la noțiuni precum bounce rate sau new visits. De câte ori iau managerii decizii privind viitorul afacerii în funcție de acești indicatori?

De multe ori ne prezentăm drept cei care se ocupă de măsurarea web, deși aceasta este doar o etapă din ceea ce facem. Este doar unul dintre mijloacele prin care obținem scopul. Un alt mijloc sunt instrumentele de web analytics. Nici ele nu ne fac treaba, dar ajută. Chiar pe acest site am scris mai mult despre desele noutăți apărute la partea de instrumente, și mai puțin despre partea de analiză.

Analytics nu înseamnă nici măsurătoare, nici indicatori sau metrici cum am mai auzit și nici software-ul de statistici. Înseamnă analiză; cu asta ne ocupăm. Nu oferim date, ci insight-uri care duc la acțiuni. Optimizăm de la site-uri și campanii de marketing, la decizii de marketing și business.

Etichete: ,