Una dintre cele mai utile funcționalități din Google Analytics a fost Advanced Segments, prin care utilizatorii își puteau filtra datele pe care le pot vedea în rapoarte.
Din păcate, cea mai nouă versiune de Google Analytics nu beneficiază de „segmente avansate”. Acestea au fost înlocuite de comparații. În rapoartele standard din GA4, acestea din urmă apar sub numele de comparisons.
Comparisons permit verificarea rapidă a datelor cu diverse filtre în rapoartele standard din Google Analytics. Odată selectate comparațiile dorite, în rapoarte pot să apără vizualizări cu datele pentru fiecare dintre acestea:

În comparație cu segmentele sau audiențele, comparațiile au avantaje, dar și dezavantaje, despre care voi detalia în continuarea articolului.
Crearea și activarea comparațiilor
Putem accesa comparațiile din Google Analytics dacă mergem în secțiunea Reports. Majoritatea rapoartelor de aici vor avea în partea din dreapta sus un buton numit Edit comparisons.

Aceasta va deschide o listă cu comparațiile deja existente, care pot fi bifate pentru a fi activate în raport.
Tot aici avem și posibilitatea de a crea noi comparații, prima dată selectând butonul Create new și apoi selectând condițiile sau filtrele pe care le vrem în comparație. Condițiile pot fi alese în funcție de una sau mai multe dimensiuni de GA. În spatele unei comparații pot fi alese maxim 5 condiții pentru vizitatorii selectați.
Mi se pare foarte interesant că o audiență care a fost activată va oferi și o scurtătură în celelalte rapoarte, pentru a fi activată rapid și în rapoartele noi accesate. Trebuie doar să bifăm View comparisons și comparația sau comparațiile selectate anterior vor fi active și în noul raport:

Un alt avantaj al comparațiilor este acela că pot fi activate de orice utilizator cu acces la proprietatea de analytics, adică nu numai de administratori sau editori. Cei din urmă au însă o opțiune în plus, aceea de a salva comparațiile, îl cazul în care consideră că le vor folosi și în viitor.
Comparații avansate
Comparisons pot fi ușor de setat, însă putem ajunge la concluzia că există anumite grupuri de utilizatori pe care nu îi putem filtra cu ajutorul dimensiunilor disponibile.
Un exemplu care nu poate fi făcut cu o simplă selecție de dimensiune este filtrarea utilizatorilor în funcție de ordinea în care au făcut anumite acțiuni pe site. Mă gândesc la situația în care vrem un segment cu utilizatorii care s-au uitat la o anumită categorie de produse, dar au decis să nu cumpere.
Există o excepție care confirmă regula de mai sus cu dimensiunile, pentru că una dintre dimensiunile pe care le putem folosi la crearea de comparații este cea de audiențe.
Astfel, putem crea o audiență, pentru că acolo avem mai multe opțiuni pentru filtrarea utilizatorilor, după care o putem selecta drept comparație în rapoartele standard. Desigur, aici ne supunem regulilor de la creat audiențe, printre care faptul că pot fi create doar de către utilizatorii GA cu drept de Administrator sau Marketer. Am folosit un astfel de exemplu în imaginea de deasupra articolului, pentru a putea afișa vizitatorii în funcție acțiunile Ecommerce realizate de aceștia.
Limitările comparațiilor
Comparisons pot fi folosite pentru a verifica sau compara traficul de la diferite segmente de utilizatori, dar cu anumite limite.
Într-un raport pot fi active maxim 4 comparații în aceșai timp, iar o proprietate de analytics poate salva maxim 200 de comparații.
În lista condițiilor pe care le putem seta pentru o comparație, nu avem la dispoziție toate dimensiunile din Google Analytics. De exemplu, dimensiunile de Ecommerce lipsesc, ceea ce înseamnă că nu putem crea comparații pe baza acestora (decât dacă utilizăm comparațiile avansate, descrise mai sus).
Comparațiile pot fi utilizate doar în rapoartele standard. Teoretic, acestea ar putea fi exportate către un raport personalizat (Explorations), dar în practică acest lucru se va întâmpla doar cu unele dintre comparații, deci este nevoie de mare atenție. Ideal ar fi să folosim Comparisons doar în rapoartele standard, iar în celelalte tipuri de rapoarte să folosim funcționalitățile la care avem acces de acolo, preucum segmente sau audiențe.
Nu în ultimul rând, comparațiile nu pot fi folosite în rapoartele de Advertising și nici nu pot fi utilizate în Google Ads (de exemplu, pentru remarketing).
Probabil că utilizatorii avansați vor spune despre comparisons că sunt prea simple. Totuși, trebuie înțeles că acestea au fost făcute pentru comparații rapide între segmente de vizitatori și cred că trebuie apreciat că au reușit să facă acest lucru printr-o interfață ușor de utilizat.