Google Analytics 4 și-a lansat primul raport standard de tip „pâlnie” sau funnel, în engleză. Acesta urmărește utilizatorii de la intrarea în site (platformă), la vizualizat produsele și pașii de conversie, până la cumpărare.
Raportul funnel ne arată numărul de utilizatori pe fiecare pas din traseul pe care îl dorit efectuat de vizitatorii site-ului sau aplicației, precum și numărul celor care au abandonat la fiecare pas din traseu. Astfel, putem observa rapid dacă un anumit pas are un număr mare de abandouri, caz în care s-ar putea ca pagina respectivă să aibă anumite probleme.
Faptul că avem acest raport standard ne ajută pentru că este este dea setat în toate conturile de Google Analytics cu ecommerce. Acesta este un avantaj dar există și dezavantaje față de rapoartele pe care ni le putem crea personalizat din Explorations.
Pașii din Funnel
Raportul standard se găsește în Google Analytics 4 la Reports, în secțiunea Monetization, sub numele de User purchase journey.
Pașii deja prestabiliți de echipa GA pentru raportul de tip pâlnie sunt:
- Session start – numărul utilizatorilor care au declanșat evenimentul
session_start
, adică cei care au înceut o nouă vizită - View product – numărul utilizatorilor care au văzut cel puțin un produs, mai exact cei care au declanat evenimentul
view_item
- Add to cart – numărul utilizatorilor care au adăugat produse în coș, transmis prin evenientul
add_to_cart
- Begin checkout – numărul utilizatorilor care au ajuns în pagina de detalii comandă; este nevoie să folosiți evenimentul
begin_ckeckout
pentru a vedea acest pas - Purchase – numărul utilizatorilor care au făcut o comandă; Google Analytics se ia aici după evenimentele
purchase
sauin_app_purchase
Indicatori în raport
User purchase journey ne prezintă o pâlnie cu utilizatorii din fiecare pas, dar și un tabel cu cifrele.
Metricele pe care le avem în zona de funnel sunt:
- Abandonment rate – procentul utilizatorilor care au rămas pe traseu între pasul curent și pasul viitor; apare sub fiecare bară din grafic (cu excepția ultimei bare, care nu mai are un pas viitor)
- Completion rate – procentajul utilizatorilor care au venit din pasul anterior; acest indicator apare deasupra barelor din tabel
Tabelul ne prezintă numărul utilizatorilor ajunși în fiecare pas. Aceștia pot fi grupață după:
- Device category – tipul de dispozitiv de pe care a accesat; poate fi dektop, mobile, tablet sau smart tv
- Country – țara de unde a fost accesată aplicația
- Region – regiunea; in cazul României, este vorba despre județe
- City – orașele de unde a fost accesată aplicația
- Language – limba setată de utilizatori
- Browser – browser-ul folosit de utilizatori
Dimensiunea graficului
Google a setat automat pașii din acest raport. Este un lucru bun, pentru că ajută utilizatorii mai puțin experimentați, dar este și un lucru rău, pentru că ar putea pune pași care în anumite cazuri sunt inutili.
Astfel, raportul din contul de analytics oferit ca demo de către Google arată așa:
Se poate observa că ultimii 3 pași aproape că nu se văd, din cauza numărului mic de utilizatori care au ajuns acolo, comparativ la numărul celor care au început sesiuni.
Pentru a arăta așa cum l-am pus desaupra graficului, am mărit graficul de la butoanele din dreapta acestuia.
Se pot vedea acolo + pentru zoom in și – pentru zoom out. Sunt opțiuni utile atunci când nu ne putem personaliza pâlnia și este nevoie să lucrăm cu cel oferit de GA.
Google Analytics 4 se pregătește pentru momentul în care aceasta va fi singura versiune disponibilă pe piață. Să nu uităm că, în aproximativ o lună, versiunea mai veche, Universal Analytics, nu va mai procesa date.
Raportul User purchase journey este util pentru majoritatea utilizatorilor care urmăresc o aplicație ecommerce și mă aștept ca în cel mai scurt timp să fie lansate și alte rapoarte în interfața de Google Analytics. Dacă ar fi să ghicec, aș spune că vor veni și cu rapoarte speciale pentru traficul din Google Ads, asemănătoare cu cele din versiunile anterioare. Urmărim și vedem 🙂