Au trecut exact douăzeci de ani de când s-a lansat Google Analytics, instrumentul care a revoluționat măsurarea web, dar și marketingul digital.

Pentru că Google Analytcs a fost oferit gratuit, putem spune că, prin această mișcare, Google a democratizat datele. Toate persoanele care aveau un site au avut ocazia să îl măsoare cu un instrument profesional.

Nu a trecut mult timp până când Google Analytics a devenit standardul în web analytics. Produsul de la Google este și astăzi standarul de facto în digital analytics, deși provocările și competiția sunt în creștere.

1995 – 2005 → Era Urchin

Istoria Google Analytics nu începe acum 20 de ani, ci acum 30 de ani. O companie numită Web Depot a dezvoltat servicii și instrumente de web analytics, iar Urchin a devenit popular. Ulterior, compania și-a schimbat numele în Urchin Software Corporation.

Aprilie 2005 → Google intră în scenă

Google anunță achiziția companiei Urchin Software, iar produsele acesteia s-au numit în primă fază Urchin from Google.

Unul dintre liderii Google povestea într-un interviu executivii acestei companii au întrebat de ce ar cumpăra o firmă așa de mică precum Urchin, iar răspunsul era entuziasmul fondatorilor de acolo pentru zona de analytics.

Noiembrie 2005 → Google Analytics 1

Pe 14 noiembrie 2025 este anunțat Google Analytics, un instrument profesionist de web analytics. La fel ca și alte servicii oferite de Google, și acesta era oferit gratuit. Pentru că cererea a fost ridicată încă din primele zile, Google a fost nevoit să limiteze numărul de conturi create.

Unul dintre scopurile GA era să demonstreze că publicitatea online funcționează. În acel moment, Google AdWords (numit în prezent Google Ads) exista de numai 5 ani.

În 2006, Google achiziționează produsul MeasureMap de la Adaptive Path. Acesta va sta la baza următoarei versiuni de analytics.

Aprilie 2007 → Google Analytics 2

Unul dintre atuurile serviciului oferit de Google era interfața acestuia, dar în 2007 aceasta a fost schimbată cu una nouă.

Aceastei versiuni i s-a spus mai târziu Classic Analytics sau Google Analytics 2.

Tot în 2007, dar în octombrie, a fost lansat Google Website Optimizer, instrumentul de A/B Testing, iar în noiembrie au apărut rapoartele de Site Search din Google Analytics.

Este ironic faptul că în 2011 au avut lansat o versiune care atunci s-a numit Google Analytics 5. Totuși, această versiune nu este consemnată în istoria oficială, iar Google a șters ulterior imaginile de prezentare de pe YouTube.

Octombrie 2012 → Google Analytics 3

S-a lansat o actualizare majoră, denumită Universal Analytics. Aceasta venea cu rapoarte personalizate, dashboard-uri și actualizări la rapoartele real-time (care au apărut prima dată în GA în anul 2011).

Tot în 2012 au fost lansate Context experiments, pentru crearea A/B Testing în Google Analytics, dar și Attribution modeling.

Anii următori, în această versiune au apărut date și rapoarte noi pentru Enhanced ecommerce, dar și Cohort analytics sau Calculated Metrics.

Iulie 2019 → Google Analytics 4

Pe 31 iulie 2019, Google a anunțat că lansează o nouă versiune de analytics, numită Google Analytics App+Web. Spre deosebire de precedentele lansări de versiuni, de data aceasta utilizatorii erau nevoiți să implementeze un nou cod de tracking, iar datele apăreau într-o nouă interfață de la momentul la care noul cod era activ pe site sau în aplicație.

O istorie mai detaliată a perioadei dintre 2005 și 2019 am scris atunci când instrumnetul a împlinit 14 ani.

În octombrie 2012 este anunțat noul nume pentru această versiune, Google Analytics 4. Universal Analytics a funcționat în paralel cu acesta până în iulie 2023 pentru conturile gratuite și până în iulie 2024 pentru conturile plătite (numite de-a lungul timpului Premium sau 360). După această perioadă, GA4 a rămas singura versiune disponibilă de Google Analytics.

Ce urmează pentru Google Analytics

Instrumentul de digital analytics de la Google evoluează constant. În 2025, acesta a fost integrat cu platformele concurente pentru Google Ads în zona de publicitate online, precum Meta Ads, TikTok Ads, Snapchat Ads, Reddit Ads sau Pinterest Ads.

Cel mai probabil, Google Analytics va deveni în curând instrumentul standard pentru măsurarea campaniilor digitale, însă nu se va opri aici. În secțiunea Advertising, GA începe să ofere rapoarte de media, de la planificare, simulare în funcție de obiective, bugetare și optimizare. Probabil că următorul lor pas este să devină și o platformă de media planning.

Se spune despre GA că este un monopol cu acces la foarte multe date, dar văd în același timp o preocupare a celor care se ocupă de acest produs spre zona de privacy a utilizatorilor. Recent, au anunțat că nu vor mai folosi datele de tipul user-provided data în identificarea utilizatorilor. Este un subiect important, migrarea la noua infrastructură va dura în jur de 6 luni, deci probabil voi mai relua subiectul.

Concurența Google Analytics a devenit tot mai importantă și mai activă, mai ales în momentul în care versiunea Universal Analytics, extrem de populară, a încetat să mai proceseze date.

Un exemplu recent, din ultimele zile: instrumentul Microsoft Clarity va trebui implementat obligatoriu de către toți partenerii de publicitate ai Microsoft. Sunt convins că va exista concurență și din partea celor care creează tehnologii AI. Sau poate că ne vom crea propriile instrumente de măsurare, cu ajutorul automatizărilor de AI.

Până atunci, Google Analytics rămâne platforma dominantă în digital analytics și un standard în măsurarea site-urilor, aplicațiilor și campaniilor digitale.

Etichete: , , , ,