Continui seria de articole despre Google Analytics 4, mai ales că este o versiune pentru care nu se oferă suport încă. Am scris mai mult despre acest lucru în articolul despre Engagement Rate.
Sesiunea este o noțiune de bază în analytics. În versiuni precedente, sesiunile au fost numite vizite, denumire care a dispărut din interfață în ultimii ani. Este posibil să aveți un număr mai mic de sesiuni în Google Analytics 4 decât în Universal Analytics, așa că m-am gândit că este bine să detaliez acest lucru într-un articol.
Google Analytics 4 are câteva metrici diferite pentru calculul sesiunilor:
- Sessions – numărul sesiunilor care sunt începute pe site sau aplicații
- Engaged sessions – numărul sesiunilor care durează cel puțin 10 secunde, au avut cel puțin o conversie sau au văzut cel puțin 2 ecrane (pagini)
- Engaged sessions per user – numărul sesiunilor „engaged” raportat la numărul utilizatorilor
Începutul și sfârșitul unei sesiuni
În Google Analytics 4, o sesiune este inițiată atunci când:
- aplicația este deschisă și vizibilă pe ecran
- o pagină din site este vizualizată, dacă nu există o altă sesiune deja începută
În mod implicit, sesiunile se încheie după 30 de minute de inactivitate. Pe web, acest timp se poate schimba din Admin, mergând la Data Stream.
La aplicațiile mobile, acest lucru se face prin Firebase, prin implementarea timpului dorit, în milisecunde, la parametrul setSessionTimeoutDuration
.
Tot în aplicațiile mobile, o sesiune este finalizată atunci când aplicația este trimisă de utilizator în backgroud. De exemplu, atunci când deschide o nouă aplicație. Și acest lucru se poate regla prin implementarea de Firebase, folosing parametrul extend_session
. Desigur, aceste customizări pot fi trimise spre Firebase prin programarea aplicațiilor.
Sesiunile în ecosistemul analytics
Pentru Google Analytics, ordinea este: User -> Sessions -> Event.
Altfel spus, un utilizator poate face mai multe sesiuni. În fiecare sesiune, se trimit către analytics diverse evenimente (events).
Sesiunile sunt acțiunile pe care utilizatorul le realizează într-un anumit timp, după cum am văzut anterior. Între aceste acțiuni, pot fi vizualizări de ecrane, click-uri pe link-uri sau pe butoane sau chiar cumpărături.
Acestea din urmă sunt evenimente. Tehnic, acestea sunt asociate cu sesiunile prin două modalități:
ga_session_id
– un identificator unic al sesiunii, asociat cu fiecare eveniment care are loc în respectiva sesiunega_session_number
– un parametru asociat cu fiecare eveniment dintr-o sesiune, dar și pentru un anumit utilizator
Cum numărăm sesiunile
Scriam la începutul articolului că este foarte posibil ca sesiunile să fie diferite între Google Analytics 4 și alte versiuni de analytics.
În primul rând, să nu uităm că ultima versiune afișează datele pentru diverse surse de trafic, deci sesiunile pot fi mai multe dacă aducem, în aceeași proprietate de analyitcs, date din mai multe site-uri sau aplicații.
Pe de altă parte, dacă știm că ne uităm la date corecte (de exemplu, pentru același site), sunt șanse mari să vedem mai puține sesiuni în Google Analytics 4 față de versiunile anterioare. Acest lucru ține de sursele de trafic și de campanii în GA4.
Anterior, dacă un utilizator care avea deschisă o sesiune venea iarăși, dar din altă sursă de trafic, se considera începută o nouă sesiune, cu ultima sursă de trafic sau ultima campanie ca achiziție. Acest lucru nu se mai întâmplă în GA4. Aici, sesiunea din sursa inițială de trafic este singura care va apărea în analytics.
Un alt motiv pentru care am putea avea mai puține sesiuni sunt vizitele care încep într-o zi și se termină în următoarea zi. La fel ca mai sus, anterior erau considerate 2 sesiuni, iar acum se consideră o singură sesiune. Totuși, la traficul zilnic ele vor apărea în ambele locuri.
Aceste lucuri de final sunt importante pentru toată lumea, inclusiv pentru cei care cunosc bine Google Analytics. Sunt schimbări care pot afecta campaniile sau care pot face neînțelese anumite rapoarte, mai ales că ele nu au fost comunicate suficient de bine de către Google.