În urmă cu exact 14 ani, pe 14 noiembrie 2005, Google lansa produsul său gratuit de web analytics. Era perioada în care blogurile deveneau populare, motiv pentru care au fost obligați să limiteze crearea de conturi noi după doar o săptămână, când produsul era deja folosit de 100.000 de site-uri, de 3-4 ori mai multe decât estimaseră că ar fi întreaga piață de web analytics.

Cu 8 luni înainte, Google achiziționase Urchin, o companie de web analytics care funcționa atât pe baza analizei log-urilor de pe server, cât și pe baza tag-urilor JavaScript din pagini sau un hibrid între cele două. Google Analytics s-a bazat pe produsul Urchin on Demand, un SaaS care colecta datele prin tag-uri în pagini. Deși un timp au mai lansat și produse sub brandul Urchin, în timp au renunțat la toate acestea.

Am început să folosesc Google Analytics la doar câteva luni după lansarea inițială, când crearea de conturi era încă limitată la invitațiile oferite de Google. Acest produs ne-a obișnuit cu update-uri dese, aproape lunare. Pe cele mai importante le voi reaminti în continuarea acestui articol.

2006

Dacă în 2015 au surprins prin lansarea primului produs gratuit de web analytics, în august 2006 se renunța la limitarea de care scriam mai sus și Google Analytics a deschis crearea de conturi noi pentru oricine .

2007

Interfața utilizatorilor a fost, încă de la început, un alt punct forte al Google Analytics. În 2017, aceasta deja primea primul update major.

Tot în 2007 au lansat și programul pentru consultanți în Google Analytics, numiți mai nou parteneri. Prin acesta, încercau sa ofere soluții de suport clienților.

Website Optimizer, produsul de A/B Testing înrudit cu Google Analytics, a fost lansat în aprilie și apoi integrat cu Google Analytics și AdWords.

În noiembrie 2007 au fost introduse și rapoartele de site search.

2008

În martie au fost lansate în stadiu beta primele rapoarte de benchmarking, prin care să compari indicatorii site-ului propriu cu cei ai altor site-uri din aceeași verticală.

La finalul anului se lansează o altă funcționalitate majoră, advanced segmentation. Posibilități limitate de segmentare existau și înainte, dar era pentru prima dată când puteam compara majoritatea indicatorilor între segmente diferite. De asemenea, era prima dată când puteam crea segmente customizate pentru care să vedem datele.

2009

Pe parcursul acesti an, GA a fost integrat și cu alte produse de la Google, precum AdSense sau AdPlanner, iar integrări mai vechi au fost extinse, cum ar fi importarea obiectivelor din Analytics în AdWords.

De asemenea, numărul acestor obiective (goals) este mărit la 20 pentru fiecare profil. De atunci, cifra a rămas neschimbată pentru conturile gratuite.

În decembrie este lansat codul de tracking asincron, care să îngreuneze mai puțin încărcarea site-urilor care îl folosesc.

Toate update-urile importante de acum 10 ani pot fi găsite în articolul meu de atunci.

2010

A fost lansat GA pentru aplicații de iOS, funcționalitate pe care o aveau deja pentru cele de Android. Pentru cele din urmă, au lansat în același an și custom variables.

În octombrie, raportul site overlay a fost înlocuit cu raportul in-site analytics. Tot în zona de rapoarte, merită menționată sortarea ponderată a datelor.

Pentru cei interesați, am făcut și o listă cu update-urile din 2010.

2011

A fost anul cu cele mai multe noutăți la Google Analytics… de până atunci. Au început cu lansarea unei noi versiuni (i s-a spus atunci v5), care a venit și cu o interfață cu schimbări majore.

Tot atunci au lansat rapoartele pentru social media, precum și un nou tip de obiectiv foarte util, event goals.

În septembrie au lansat muti-channel funnels, dar pentru asta întâi au schimat modul în care definesc vizita pe site.

În același an au lansat real-time analytics, visitors flow, goals flow și au început să ascundă datele despre căutările organice din Google Search. Despre toate acestea, în articolul de la vremea respectivă.

2012

Este anul în care s-a lansat universal analytics, un nou protocol pentru trimiterea datelor spre GA. Acesta este în continuare în uz.

În zona produselor de analytics de la Google, sunt lansate Tag Manager, Customer Surveys și BigQuery. Pe de altă parte, au anunțat închiderea produsului de testare Website Optimizer și înlocuirea lui cu o funcționalitate mult mai simplistă (poate rudimentară) din GA, content experiments.

Attribution modeling este o altă funționalitate majoră, lansată pe final de 2012, inclusiv cu un model customizabil de atribuire a conversiilor.

Alte update-uri importante din 2012 pot fi văzut în articolul meu de aici.

2013

Au fost făcute mai multe modificări la interfață, cea mai importantă fiind regruparea rapoartelor pe modelul ABC (acquisition – behavior – conversions).

Content grouping este o altă funcționalitate foarte utilă introdusă în 2013 și încă utilizată.

În zona de attribution modeling, a apărut Data-driven atribution, disponibil însă doar clienților premium.

Alte schimbări importante introduse în Google Analytics în același an pot fi găsite aici.

2014

Se lanseaza enhanced ecommerce. Scriam atunci că este prima dată când GA are rapoarte serioase pentru comerțul online 🙂

Apar mai multe funcționalități noi în zona aplicațiilor mobile, inclusiv rezultate pentru campaniile de instalare ale acestora.

Pentru campaniile de AdWords, este introdusă în analytics vizualizarea tip treemap.

Verifică și lista completă cu funcționalitățile majore din acest an.

2015

În ianuarie au lansat raportul cohort analytics. Aproximativ 5 ani mai târziu, acest raport este încă în stadiu beta. Se pare că se schimbă versiunea de analytics și acest raport nu va mai fi actualizat. În aceeași situație se află și raportul lifetime value, lansat trei luni mai târziu. Tot în zona de rapoarte, au lansat atunci și unul numit active users.

Calculated metrics este principala funcționalitate lansată la Google Analytics în anul 2015. Am scris în același an un articol cu topul schimbărilor la GA.

2016

Este anul în care au anunțat Google Analytics Suite, confirmând Google Optimize, produsul de testare despre care se zvonea de ceva timp. Din aceasta mai fac parte produsele Tag Manager și Customer Survey (numit în prezent Google Surveys), lansate cu 4 ani înainte. Între timp, lista produselor din suită s-a mai schimbat.

Alte noutăți din Analytics, AdWords și Tag Manager, lansate în 2016, pot fi văzute aici.

2017

Google a lansat AMP (Accelerated Mobile Pages), iar în acest an l-a integrat cu Google Analytics. Altă noutate ar fi Analytics Intelligence (încă de pe la începuturi au avut o zonă numită Intelligence, acum s-a dezvoltat mult pe baza tehnologiilor de machine learning).

În 2017 s-a lansat pentru toți utilizatorii și Data Studio, produsul de raportare și vizualizare a datelor din suita GA, iar Firebase Analytics și-a schimbat numele în Google Analytics for Firebase.

Toate noutățile din produsele suitei pot fi citite aici.

2018

S-a anunțat Google Marketing Platform, din care fac parte produse din suita Google Analytics, dar și produse care anterior erau sub brandul Doubleclick. Mai multe produse Google și-au schimbat numele în acest an, inclusiv AdWords, care acum se numește Google Ads.

În Google Analytics au apărut noi rapoarte cross-device, iar în versiunea plătită, numită acum Analytics 360, au apărut rapoartele advanced analysis.

Au fost multe actualizări la toate produsele din suită. Am făcut la începutul acestui an o listă completă cu cele care contează.

2019

Anul acesta au fost anunțate până acum 2 schimbări majore, din care ne putem face o idee și despre schimbările ce vor urma.

Store visits este o nouă încercare de la Google pentru a măsura conversiile offline.

Google Analytics App + Web este un nou protocol, care probabil că în timp va înlocui universal analytics, dar până acolo mai este mult, deocamdată lipsindu-i funcționalități de bază cu care am fost obișnuiți în Google Analytics.

Ce urmează în Google Analytics

Rapoartele cross-device și store visits, lansate în ultimii 2 ani, ne arată că Google e dispus să prezinte și date statistice în rapoartele de analytics, acolo unde nu se pot baza pe codul de JavaScript. Probabil vor urma și alți indicatori la fel. Până la urmă, și Facebook prezintă mulți indicatori pentru care trebuie să îi credem pe cuvânt 😉

De asemenea, Google Analytics App + Web, ca și Google Tag Manager, anunță mereu noi funcționalități prin care pot face tracking fără a implementa cod, deși anterior acest lucu era imposibil. Cred că și acesta este un obiectiv al lor, să simplifice la maxim implementările tehnice.

Suita Google Analytics încearcă să acopere toate nevoie de marketing analytics, de la colectarea datelor, la raportarea și prezentarea acestora. Cu ajutorul altor produse din Marketing Platform și al BiqQuery, orizonturile trec dincolo de advertising și marketing.

Etichete: , , ,