Cookie-urile sunt fișiere mici de text, pe care un site web le salvează în device-ul utilizatorilor care îl accesează. Dacă site-ul folosește și alte servicii web, este posibil ca și acestea să își salveze propriile cookie-uri în computerul sau telefonul vizitatorilor. Unul dintre aceste servicii este Google Analytics, care folosește cookie-uri pentru a deosebi vizitatorii între ei pentru ca la final să afișeze numărul de vizitatori unici ai site-ului, dar și pentru a număra sesiunile sau pentru a înțelege parcursul utilizatorului în site.
În ultima perioadă, cea mai recentă versiune de Google Analytics (GA4) a schimbat formatul de cookie-uri pe care îl folosește pentru sesiuni, trecând de la versiunea inițială la cea de-a doua versiune de cookies. Noul format vine cu anumite beneficii, printre care faptul că folosește o arhitectură tehnică mai modernă. În același timp, schimbarea tipului de cookie poate cauza și probleme pentru cei care se bazau pe formatul inițial.
Inițial, era folosit formatul GS1, pentru că acesta era primul text din formatul vechilor cookie-uri salvate de Google Analytics 4. Vara aceasta s-a trecut la GS2, un format care nu mai folosește pozițiile fixe pentru valorile transmise ca prima versiune, dar folosește un fel de etichete, după cum se poate vedea mai jos.
Prima versiune de cookie-uri în GA4
Această versiune venea cu o serie de numere separate de puncte, care transmiteau informații despre sesiunea vizitatorului, în această ordine:
- Versiunea de cookie folosita („GS1”)
- Numărul versiunii (întotdeauna era „1”)
- ID-ul sesiunii, exprimat ca timpul de start al vizitei
- Numărul sesiunii
- Interacțiunea în sesiune (session engaged, cu valorile „0” sau „1”)
- Timpul ultimei acțiuni înregistrate
- Timpul scurs de la începutul sesiunii
- Utilizator autentificat (logat), folosit prin valorile „0” sau „1”
- ID-ul utilizatorului anonimizat
A doua versiune de cookie-uri de la GA4
Noul format de cookies salvate de Google Analytics aduce câteva beneficii importante. Pentru că valorile sunt acum însoțite de etichete, acestea vor fi mult mai ușor de identificat. În plus, oricând pot fi adăuigate noi valori împreună cu etichetele acestora, fără să deranjeze valorile folosite deja și modul lor de utilizare.
Și această versiune începe cu valori care atenționează despre tipul de cookie folosit:
- GS2, reprezentând a doua versiune de cookie
- 1, reprezentând numărul versiunii
Urmează o serie de prefixuri care sunt folosite drept etichete sau chei, împreună cu valorile acestora. Iată ce înseamnă fiecare:
s
– ID-ul sesiuniio
– numărul sesiuniig
– interacțiunea în sesiune (engaged sau nu)t
– timpul ultimei acțiuni înregistratej
– timpul scurs de la începutul sesiuniil
– utilizator autentificat sau nuh
– ID-ul utilizatorului anonimizatd
– ID-ul de conectare (Join ID), apare doar dacă este folosit împreună cu Google Tag Manager Server-Side
Cheile și valorile sunt despărțite între ele de semnul $
. Iată un exemplu de cookie de la acest site:
GS2.1.s1759037961$o3$g1$t1759038273$j55$l0$h0
Așa cum putem observa, majoritatea informațiilor transmite se noul tip de cookie sunt aceleași cu cele transmite anterior, deci utilizatorul obișnuit de Google Analytics nu ar trebui să vadă diferențe. În schimb, persoanele care se ocupă de analytics vor observa mai ușor eventualele erori, folosindu-se de parametrii de mai sus.
Google Analytics devine mai robust și mai stabil după această actualizare. Deoarece fiecare valoare este identificată clar de o cheie, riscul de interpretare greșită a datelor scade.
Schimbarea formatului de cookie nu afectează rapoartele din Google Analytics, însă există organizații care folosesc GA și pentru alte funcționalități, care e posibil să nu fi mers la fel de bine în ultima perioadă.
Dacă pe parcursul verii au apărut probleme cu rapoartele interne, instrumente externe care se bazează pe audiențe — inclusiv CDPs (Customer Data Platforms), integrarea datelor în diverse procese sau chiar probleme cu anumite părți din site care se bazau pe cookies, este posibil ca acestea să fie cauzate de modificarea efectuată de Google.
Trecerea la al doilea tip de format pentru cookie-ul de sesiune din GA4 va fi benefică, dar faptul că Google nu a anunțat schimbarea a cauzat probleme, iar o parte dintre utilizatori încă nu au aflat că acestea sunt cauzate de Google Analytics.