În această toamnă, cea mai nouă versiune de Google Analytics și-a lansat al doilea raport standard de tip pâlnie (în engleză, funnel).

Dacă în luna mai au lansat raportul „User purchase journey”, în această toamnă au lansat al doilea funnel pentru ecommerce. Raportul nou se numește „Checkout journey” și analizează detaliat ultimii pași din procesul de cumpărare al utilizatorilor.

Acest raport poate fi utilizat pentru a identifica potențialele probleme în procesul de checkout al unui magazin online. Detalii în continuarea articolului.

Primul raport standard de tip funnel, „(User) Purchase journey” prezintă traseul utilizatorilor, din momentul în care au început sesiunea și până când au cumpărat, însă nu detaliază pașii din procesul de cumpărare. Acest lucru îl vedem în „Checkout journey”, care începe cu pasul de Begin Checkout și detaliază următorii pași din procesul de cumpărare.

Noul raport standard poate fi găsit în interfața de Google Analytics 4, în pagina numită Reports și de aici în colecția Life cycle, după cum se poate vedea în imaginea de mai sus.

În majoritatea conturilor, acesta va fi găsit sub secțiunea Monetization, dar în anumite cazuri poate fi sub secțiunea „Drive online sales” sau sub alte secțiuni, având în vedere că meniul GA din partea stângă poate fi personalizat.

Pașii din Funnel pentru „Checkout journey”

Un raport funnel ne prezintă numărul utilizatorilor din fiecare pas din respectivul traseu.

În cazul de față, pașii pentru traseul de Checkout sunt:

  1. Begin checkout – numărul utilizatorilor care au ajuns în pagina de detalii comandă (după pagina de vizualizare coș), semnalizați prin evenimentul begin_checkout
  2. Add shipping – numărul utilizatorilor care au ajuns la completarea adresei de expediere, conform evenimentului add_shipping_info
  3. Add payment – numărul utilizatorilor care au ajuns în pagina de plată, conform evenimentului add_payment_info
  4. Purchase – numărul utilizatorilor care au cumpărat, conform evenimentului purchase

Indicatori din raportul „Checkout journey”

Avem două metrice importante care sunt afișate pentru fiecare pas din acest raport:

  • Abandonment rate – afișată sub fiecare bară din raport, reprezintă procentul utilizatorilor pierduți între pasul curent și pasul următor
  • Retention rate – este opusul metricei de mai sus și reprezintă procentul utilizatorilor care au trecut la următorul pas prezentat în funnel

Sub raport, este un tabel care afișează cifrele în funcție de diverse dimensiuni:

  • Device category – tipul de dispozitiv (Desktop / Mobile / Tablet / smart tv) folosit de utilizatori
  • Country – țara utilizatorilor
  • Region – regiunea sau județul utilizatorilor
  • City – orașul din care a fost accesat site-ul
  • Language – limba setată în browser-ul utilizatorului
  • Age – vârsta estimată de Google pentru utilizatori
  • Gender – sexul estimat de Google pentru utilizatori
  • Browser – navigatorul de internet folosit de utilizatori (precum Chrome, Safari sau Firefox)

Toate dimensiunile de mai sus sunt populate automat de către Google Analytics.

Ca și la celălalt raport de tip funnel din Google Analytics 4, partea grafică are în dreapta două elemente (+ și ), care pot fi folosite pentru Zoom in și Zoom out pentru această zonă din raport. Totuși, am observat că acestea nu apar mereu.

Ce poate merge rău cu acest raport?

Așa cum putem observa, raportul afișează numprul utilizatorilor unici care au declanșat anumite evenimente. Este important ca site-ul sau aplicația să aibă aceste evenimente instalate corect, pentru că altfel raportul nu va funcționa.

De asemenea, este important să știți exact când se declanșează aceste evenimente. Au loc atunci când se accesează pagina sau când se intră în editarea datelor?

Ce se întâmplă dacă mai multe evenimente au loc pe aceeași pagină? Ce se întâmplă dacă utilizatoru are deja setată adresa? Eventual, ce se întâmplă daca are deja setat și cardul pentru plată?

Înainte de a analiza datele din acest raport, trebuie să știți exact răspunsurile la întrebările de mai sus, pentru a înțelege ce se întâmplă! Cel care deține site-ul ar trebui să aibă aceste răspunsuri sau să le afle cât mai repede, pentru că altfel rapoartele de genul acesta sunt inutile.

Rapoartele de tip funnel sunt utile pentru utilizatorii care nu au foarte multă experiență cu Google Analytics. Pentru ceilalți, există opțiunea de a crea propriile rapoarte, inclusiv de tip funnel, în pagina Explorations din Google Analytics 4. Un raport propriu vine cu avantajul că ne putem alege evenimentele care ne interesează în mod special pentru fiecare site. În plus, putem personaliza și metricele (de exemplu, poate nu vrem număr de utiliztori și vrem număr de sesiuni).

Altfel, observăm că Google Analytics creează tot mai multe rapoarte proprii, așa că este bine să avem implementate cât mai multe dintre evenimentele recomandate de Google. În special pentru magazinele online, ideal ar fi să implementeze în întregime evenimentele de ecommerce recomandate de Google Analytics, pentru ca aceste rapoarte să funcționeze.

Etichete: , , , ,