Google Consumer Surveys a fost anunțat prima dată în martie 2012. Interesant estă că în martie 2016, când s-a anunțat prima dată suita Google Analytics, acesta nu era unul dintre produsele din listă. A fost aduăgat până la finalul anului, în octombrie, când i s-a făcut public și noul nume. Luna aceasta a devenit disponibil în mai multe țări și mai multe limbi.

Astfel, de câteva zile, România este în lista celor 25 de țări din care poate fi folosit Google Surveys. Pe de altă parte, produsul nu este deocamdată în limba română. Dar problema e alta: în acest moment, chiar dacă ne putem face cont din România, nu putem targeta în sondaje utilizatori din România. Mai multe detalii, în continuarea articolului.

Google Surveys este un instrument din care pot fi create și rulate sondaje online, care își propun să afle „de ce?” se întâmplă anumite lucruri. Așadar, poate fi folosit pentru studii calitative, dar nu numai. Interfața este una simplă și intuitivă, aduce puțin cu versiunile mai vechi de GTM. Produsul are și versiunea enterprise, Google Surveys 360, disponibilă în prezent doar în Statele Unite și Canada.

În mod normal, acest produs are 3 opțiuni distincte de targetare:

  • Populația generală, cu opțiuni de segmentare după țară, regiune, vârstă, limba vorbită și sex; opțiunea este disponibilă pentru utilizatori din ~60 de țări, dar România nu este una dintre ele
  • Utilizatorii aplicației de Android, oameni care și-au instalat aplicația și răspund la sondaje în schimbul unei remunerații; opțiunile de segmentare avansată sunt aceleași ca la punctul anterior; opțiunea este disponibilă deocamdată în 10 țări, nu și la noi
  • Utilizatorii site-ului propriu, după ce se instalează în site un cod de verificare; un lucru bun este că putem face acest lucru prin Google Tag Manager, acolo unde avem chiar un tag predefinit pentru Surveys; și aici avem parte de opțiuni suplimentare pentru targetare, dar de data aceasta ele țin de numărul de pagini și timpul la care să îi apară utilizatorului fereastra cu întrebări, opțiunea prestabilită pentru timp fiind de un sondaj pe săptămână pentru același utilizator

Există 2 tipuri de eșantionare pentru alegerea respondenților:

  • Eșantion reprezentativ, care încearcă să aleagă aceeași distribuție a respondenților precum cea a țării, din punct de vedere al vârstei, sexului și locației; opțiunea este disponibilă într-un număr foarte mic de țări
  • Eșantion convenabil, care nu mai oferă asigurarea de la punctul anterior

De notat că produsul nu este gratuit. Rularea unui sondaj se plătește în funcție de numărul de respondenți ales și de opțiunile de targetare a acestora. Dacă mergem după vizitatorii propriului site, ne va costa 0.04 lei fiecare răspuns valid, deci aproximativ 1 cent. Celelalte opțiuni de targetare au prețuri ce pot chiar depăși 1 euro pe respondent, unul dintre motive fiind că sondajele rulează pe site-uri diverse și sunt plătiți și publisherii.

Sondajele nu vor rula dacă nu se face plata înainte, pentru numărul de utilizatori ales. După ce se plătește, sondajul va sta un timp și în review, pentru a fi aprobat.

Faptul că produsul nu este disponibil în limba română ridică și alte probleme, pentru că nu se pot personaliza toate câmpurile din ferestrele care le apar utilizatorilor, deci unele vor rămâne în engleză. Nu este tocmai plăcut pentru un site în română, dar estimez că nu va trece mult timp până când acest aspect va fi rezolvat.

Am trecut prin toate aceste detalii de localizare pentru a clarifica anunțul Google, care lăsa de înțeles că produsul ar fi disponibil global:

Cel mai probabil, aceste mișcări indică faptul că vom avea cât de curând Google Surveys disponibil și pentru sondaje pe utilizari români. Cred că vor începe măcar cu targetarea utilizatorilor site-ului propriu, și sigur doar cu eșantionarea convenabilă. Vă țin la curent!

Etichete: , , ,