Subiectul AdBlock a fost mult dezbătut în ultimii doi ani. În 2015, Apple anunța că va permite aplicațiile de tip AdBlock în iOS. În România, studiile date publicității arată o penetrare importantă, între 20 și 30% la începutul acestui an, dar și în creștere rapidă, a plugin-urilor care blochează publicitatea online, lucru care a generat multe articole și pe plan local.

Anul acesta a venit o altă veste: Chrome și Safari vor conține AdBlock. Cele două browsere sunt folosite pentru a încărca 2 din 3 pagini web. Altă statistică: primele 2 sisteme de operare de pe care este accesată Wikipedia sunt Android și iOS, sisteme care vin cu browserele Chrome și Safari. Știu, schimbarea va fi la început în versiunile pentru desktop, dar cât credeți că va dura până când va fi extinsă la toate versiunile de Chrome și Safari?

Cred că trebuie să ne obișnuim cu noua realitate: folosirea de AdBlock va deveni standard.

În general, articolele pe subiectul AdBlock vin de la oameni care lucrează, într-un fel sau altul, în publicitate online. Cel mai vehement pare a fi Claudiu, care are o serie de articole anti-adblock. Aș mai aminti și agențiile care acum dau sfaturi pentru limitarea frecvenței reclamelor (Frecquency Capping), dar care nu au vrut să audă ideea asta când le-am propus-o chiar eu în urmă cu 3-4 ani…

Publicitatea pe internet trebuie să existe în continuare! Este și motivul pentru care Google introduce AdBlock în Chrome. Au înțeles că publicitatea trebuie să respecte anumite standarde pentru a supraviețui. Dacă e suficient ce fac ei, rămâne de văzut. Un exemplu: anunță că utilizatorii sunt deranjați de reclamele video cu sunet setate pe auto-play, dar menționează că încă nu au făcut research pe cele pre-roll sau mid-roll, adică exact ce poți întâlni pe YouTube.

Persoanele care aprobă campanii trebuie să fie responsabile și să se gândească la modalități de a optimiza experiența web a vizitatorilor, nu de a o bloca cu reclame. Toată lumea știe că reclamele deranjează, dar nimeni nu face nimic. Iată câteva lucruri la care ar trebui să lucreze rapid:

  • Conținut vs. Reclame – Sunt pagini web care au mai mult spațiu acordat reclamelor decât conținutului, uitând pentru ce a venit vizitatorul. Poate ați văzut și noua „inovație” de pe site-urile pentru telefoane mobile: bannerul care acoperă mai mult decât un ecran, deși ai un telefon cu rezoluție ridicată. Nu sunt foarte diferite nici reclamele tip interstitial / postitial, care afișează un cronometru cu cât ai de așteptat până poți vedea conținutul.

 

  • Bannere tip overlayer / sticky – Acestea acoperă conținutul, la propriu. Undeva, în spatele lor, sunt oameni de marketing care se laudă cu rate de click ridicate, uitând să spună că au clickuri de la cei care încercau să scape de bannere

 

  • Retargeting – Google l-a făcut accesibil pe scară largă, iar specialiștii îl folosesc fără discernământ. De câte ori nu ți s-a întâmplat să fii „retargetat” cu bannere pentru produse pe care le cumpărasei deja? Sau să vezi același banner de zeci de ori în câteva minute? Update-ul la Safari promite să rezolve cel puțin parțial problema. Pe de altă parte, platformele principale ca Google sau Facebook au date despre vizitator și fără să folosească cookies, deci ar putea să fie afectați doar jucătorii mici. Cert este că dacă jucătorii din industrie nu vor găsi o rezolvare, o vor face utilizatorii

 

  • Video – Publicitatea video se poate face și ea decent sau se poate face agresiv. Site-urile locale au reclame video care pornesc automat, deși ești în altă parte a paginii și durează să îl găsești și să îl oprești. Tot agresiv este și ce face YouTube, cu un număr mare de reclame video într-un timp scurt sau servind aceeași reclamă iar și iar, în aceeași sesiune

 

  • Audio – indiferent de formatul reclamei, dacă pornește automat cu sunet, este deranjantă. Punct!

 

  • Publicitatea nemarcată – este o altă dovadă de iresponsabilitate din partea celor care fac campanii online. Nu poți să rogi vizitatorii să renunțe la AdBlock, dar tu să îi prostești că ce le servești nu ar fi reclamă. Publicitatea poate fi și e bine să fie informativă, dar tot publicitate este. Să ai reclame pe site nu este o rușine, cât timp respecți câteva lucruri de bază, precum cele de aici.

 

Aștept ca următoarele articole pe care le citesc pe tema AdBlock să menționeze și ce au făcut autorii pentru a avea reclame mai puțin enervante și pentru a oferi o experiență mai bună utilizatorilor.

Etichete: ,