Următorul video, devenit viral în ultimele săptămâni,  reușește să prezinte cu umor situații des întâlnite în relațiile dintre agenții și clienți, dar și din interiorul agențiilor. Urmăriți cu atenție vorbele lipsite de sens ale cucoanelor corporatiste, managerul care pentru bani ar accepta orice, project managerul care își notează cu atenție doar ca să spună că orice e posibil și specialistul care nu este ascultat:

La final, specialistul este absorbit de mașinăria corporatistă și acceptă lucruri despre care știe deja că nu vor merge. Obosit să ofere explicații, se va comporta și el ca ceilalți din jur.

În acest caz exista un specialist. În marketingul online din România, sunt puține echipele care beneficiază de un specialist în analytics. Am scris un articol separat despre abilitățile necesare unui web analyst; acestea variază de la online, la statistică, marketing și business – nu e de mirare că un bun web analyst este greu de găsit.

dilbertminingdata

Și mai trist este că în multe cazuri, acești specialiști nu sunt ascultați, iar rezultatul este același ca în scena din video.

Consultanța

hieneNu întotdeauna aceasta este problema. Un lucru care se întâmplă și mai des este să fie ascultate persoanele nepotrivite. În ziua de astăzi toți sunt specialiști, experți, consultanți, autori sau traineri. Piața de marketing online din România este încă mică, dar nu ducem lipsă cei auto-intitulați experți. Nu mai contează experiența, nu mai contează la ce nivel era trainingul sau câte idei originale avea materialul publicat, important este să ne prezentăm cu unul dintre titlurile de mai sus. Aceștia sunt „consultanții”.

Se spune că, pentru a fi consultant, trebuie să ai mai multe ore de practică decât ore de consultanță. Nu și în România, unde toți știu ce ar trebui să facă ceilalți.

Sigur că sunt și consultanți care își merită renumele și onorariile, însă fugi de cei la care observi una dintre următoarele metehne:

  • dau sfaturi de email marketing deși nu s-au ocupat niciodată de crearea sau trimiterea unui newsletter
  • știu ce ar trebui să faci în social media deși nu au răspuns în viața lor la comentarii de la clienți nemulțumiți
  • au toate răspunsurile despre cum ar trebui să fie landing page-urile fără a face testare
  • se cred experți în usability dar nu cunosc noțiuni de bază precum „nofollow” sau nu au făcut în viața lor un wireframe
  • știu că nu faci bine blogging deși nu au ținut niciodată un blog activ măcar un an; la fel, își dau cu părerea despre copywriting și content fără nimic care să îi califice pentru asta
  • se cred experți în analytics pentru că știu (mai mult sau mai puțin) Google Analytics
  • afirmă că știu totul despre SEM, dar nu îi interesează SEO, că oricum moare
  • recomandă prezența pe Google+ deși, cel mai probabil, audiența nu este acolo; aș putea să dezvolt lejer acest punct într-un articol întreg, pentru că am auzit multe sfaturi potrivit cărora ar fi obligatoriu ca un brand local să fie prezent în această rețea socială, iar argumentele pe care se bazau erau de-a dreptul ridicole
  • susțin că trebuie să folosești un anumit canal sau un anumit format de publicitate „ca sa fii primul”, chiar dacă nu are legătură cu obiectivele
  • afirmă că social media nu costă nimic
  • se laudă că au dus site-ul pe prima poziție în Google pentru keyword-ul identic cu numele domeniului
  • când nu au rezultate, problema niciodată nu este la ce au făcut ei; dacă au făcut campania, e de vina landing page-ul (sau invers)
  • consideră orice acțiune a lor ca fiind optimizare
  • petrec mai mult la conferințe și alte evenimente și mai puțin timp practicând
  • devin experți în anumite lucruri în maxim câteva luni după ce le descoperă
  • știu ce ar trebui să facă un mare business deși ei niciodată nu au lucrat pentru cineva aflat în aceeași fază de dezvoltare
  • dacă le spui că deja te-ai gândit la aceleași lucruri sau că sunt deja în lucru, te vor privi superior și neîncrezător de parcă ar spune „da, sigur… știi tu din astea”
  • nu petrec timp constant învățând lucruri noi
  • critică tot ce este făcut de altcineva; noroc că au venit ei salvatori și prin câteva mail-uri și un powerpoint vor schimba radical situația; în general, mai mult critică decât creează
  • dacă le spui că ceva nu este posibil (de exemplu, dpdv tehnic), se vor comporta ca în video-ul de mai sus
  • se bazează pe un singur instrument și nu concep că acesta ar putea avea erori
  • sunt experți în online dar nu au niciun fel de site
  • se laudă cu clienți pe care nu au lucrat ei, ci colegii lor sau altcineva din grup
  • se laudă cel mai mult cu un job pe care l-au avut anterior
  • în general, au impresia că știu tot (toate specializările pentru toate industriile)

Acestea sunt câteva dintre problemele cu oamenii din marketingul online din România. Cu siguranță lista este mult mai lungă, dar sper că am reușit să vă pun pe gânduri despre „consultanții” din jurul vostru.

Sursă foto

Etichete: , , , ,