Pe internet pot fi găsite multe dezbateri în legătură cu alegerea uneia dintre cele două discipline de research pentru optimizarea proprietăților online. În acest articol vreau să clarific care este „locul” fiecăreia dintre acestea.

Prin A/B Testing se descoperă variata unei pagini care produce cele mai mari venituri. Este o idee care atrage din ce în ce mai multe persoane care lucrează în online, pe măsură ce tool-urile de testare se simplifică.

UX Research reunește mai multe tehnici diferite de cercetare, în scopul de a îmbunătăți experiența online a utilizatorilor. Și pentru că există confuzii, usability testing se referă doar la una dintre tehnicile de user experience research, deci cele două nu sunt sinonime. Mai multe despre usability testing într-un articol viitor, pentru că nu vreau să complic lucrurile. 

Investind în UX Research, eviți să creezi un produs pe care nimeni nu vrea să îl folosească. Prin UX Research sunt aduse date în procesul de design. Cu cât descoperi mai repede în proces că lucrurile asumate sunt greșite, pierzi mai puțini bani.

Ultima frază este valabilă și pentru A/B Testing, ca și pentru UX Research. De asemenea, scopul final al ambelor este optimizarea conversiilor. De aceea, mulți consideră că e suficient să apelezi numai la una dintre cele două. În realitate însă, acestea sunt tehnici complementare, nu concurente.

tools

A/B Testing-ul este o tehnică excelentă de a testa ipotezele, este flexibil, ușor de setat și oferă indicatori cantitativi, însă nu ajută foarte mult la descoperirea problemelor sau la crearea unor pagini care să le rezolve. Nu întotdeauna testele A/B descoperă adevărata cauză a problemei. Alteori este nevoie de un număr mare de teste pentru a identifica princiala problemă din pagină. Din A/B Testing aflăm care variantă este cea mai bună dintre cele disponibile, dar nu înlocuiește crearea unor variante mai bune, care apoi să fie testate.

Aici intervine research-ul utilizatorilor, de la care se obțin insight-uri. Observând utilizatorii se economisește mult timp. Cea mai importantă calitate a unei persoane din UX este ascultarea. Un alt avantaj al testării experienței utilizatorilor este acela că se poate face și înainte ca pagina să fie gata în întregime, corectând din timp o parte dintre erori. În plus, prin UX Research obținem și indicatori calitativi, pentru că răspunde la întrebarea „de ce?”.

Având aceste date din UX Research, putem trece la testarea ipotezelor prin A/B Testing, pentru a afla cum se manifestă utilizatorii în situații reale, adică accesând site-uri atunci când doresc ei, din meniul lor natural, fără să îi urmărească cineva individual.

A/B Testing-ul și UX Research-ul pot fi folosite împreună în același proiect, pentru că fiecare dintre aceste metode de testare are avantaje și dezavantaje față de cealaltă. Așa cum am arătat mai sus, acestea sunt metode complementare și este cel mai bine când sunt folosite împreună. Nu întotdeauna există însă resurse pentru a apela la amândouă. O cercetare amănunțită de UX are un cost ridicat. Specialiștii în fiecare dintre aceste activități sunt puțini și nu sunt ieftini. Nu o să spun care ar trebui să fie alegerea atunci când nu sunt resurse pentru ambele tipuri de testare, pentru că depinde mult de structura echipei și de nevoile imediate. În următoarele articole voi detalia cum se efectuează diverse tipuri de testări web.

 

Sursă foto

Etichete: , , , , ,