În ultimul articol despre testare am scris cum stabilești prioritizarea paginilor de testat. Cifrele din analytics și testele de usability te ajută să identifici paginile cu probleme. Să vedem care sunt următorii pași!

Probleme în site

Identificarea paginilor cu probleme nu este suficientă. Trebuie să sapi mai adânc și să găsești problemele existente în fiecare pagină. Poate că o pagină nu are call to action, designul folosit nu inspiră încredere sau formularul este greu de completat. Astfel de probleme pot fi aflate de la utilizatori simpli ai site-ului sau de la specialiști cu experiență. Bine ar fi să nu te iei doar după cei din urmă și să parcurgi ambele etape. Atenție și la specialiștii pricepuți la toate, s-ar putea să nu fie foarte buni la nimic, deci e mai bine să apelezi la specialiști în fiecare activitate (ex: design, analiză date, copywriting).

Oportunități de optimizare

Problemele sunt oportunități. Testăm pentru că știm că e loc de îmbunătățiri. Dacă am identificat că problema e formularul prea lung, putem testa cum va funcționa dacă vom renunța la anumite câmpuri din el. Foarte mulți se opresc aici, când au găsit soluția la problemă, însă aceasta este doar ipoteza pentru testare.

alege-culoare

Testarea ipotezei

O ipoteză corectă trebuie să fie în primul rând testabilă. Nu poți spune că pagina trebuie să fie de culoarea cerului pentru că aceasta este tendința actuală. Ipoteza ar fi că o nouă culoare dominantă pentru pagină ar putea crește rata de conversie. Acest lucru poate fi suspus testării web.

Ipotezele trebuie și ele prioritizate, asemănător cu prioritizarea paginilor pentru teste. Testând elemente mai puțin importante în procesul de conversie sunt șanse ca rezultatele să fie slabe și să nu mai ai ocazia să ajungi la testele care pot face diferența.

Dacă exită temerea că testele web pot servi o versiune cu rezultate mai slabe și astfel se pierd conversii în timpul testării, află că poți face teste doar pe o anumită parte a vizitatorilor. De exemplu, poți testa cu vizitatorii care nu au convertit cu versiunea actuală de pagină, deci nu riști să pierzi clienți. Dacă nu schimbi foarte des versiunea de pagină care li se afișează nu vor fi probleme, e ca și cum ar vedea o nouă reclamă pentru același brand.

Drumul spre insight-uri

Identificarea problemelor din site poate aduce insight-uri utile pentru optimizarea site-ului, însă analiza nu trebuie să se oprească aici. În urma testelor web putem obține insight-uri despre piața în care activăm. Putem afla la ce fel de oferte și mesaje reacționează publicul. Să ajungem la insight-uri pentru business ar trebui să fie unul dintre criterii atunci când stabilim ce punem pe lista de ipoteze pentru testare. În fond, testăm pentru a crește profitul.

Aici am întâlnit altă greșeală. Sunt mulți care numesc learning orice lucru care a mers sau nu a mers o dată. Dacă mutarea meniului în partea stângă a fost un eșec pentru un site, nu înseamnă că la fel va fi pentru toate. Pot fi site-uri din aceeași categorie cu publicuri diferite. Learnings și optimizări sunt printre cele mai supralicitate cuvinte din această meserie 🙂

Continuitatea

Optimizarea unor pagini și elemente nu înseamnă că site-ul nu poate fi îmbunătățit în continuare. Rezultatul fiecărui test trebuie analizat și informațiile obținute trebuie folosite în stabilirea următoarelor teste. La varianta optimă se ajunge după mai multe teste și diverse abordări, chiar pentru aceeași pagină.

Strategia de optimizare este în continuă schimbare.  Nu poți să îi prescrii cuiva lista cu testele pentru următorii 2 ani și ordinea în care să le facă pentru ca apoi să nu te mai intereseze cum decurge procesul. Fiecare informație nou apărută trebuie folosită pentru a adapta strategia, astfel încât să se ajungă într-un timp scurt la optimizări importante. Optimizarea site-ului pentru conversii este un proces continuu pentru că mereu se poate mai bine, pentru că internetul, piața și oamenii se schimbă mereu.

 

Sursă foto

Etichete: , ,