Istoria web analytics, pe scurt

La puțin timp după apariția primelor pagini web, webmasterii au descoperit că de multe ori încărcarea lor dă erori, așa că au creat niște fișiere-jurnale pe servere. N-a trecut mult de la apariția acestor server logs până când a apărut o altă problemă, fișierele erau tot mai lungi și cineva s-a gândit să genereze un sumar. Și așa a apărut web analytics. Unul dintre cele mai cunoscute software-uri care făceau acest lucru a fost Analog, lansat în 1995.

Imediat după au apărut celebrele counters, care afișau pe site numărul de cereri venite de la utilizatori. Acestea s-au răspândit rapid datorită efectului viral.

Următorul pas a fost apariția software-urilor plătite. Se pare că pe acest segment compania Webtrends a făcut pionierat.

Pentru că numărul IP-urilor era tot mai diferit de numărul vizitatorilor unici, au apărut soluțiile web analytics bazate pe javascript, care s-au și impus.

Un pas important este și intrarea gigantului online Google în bătălia WA, în 2006, mai ales că oferă gratuit o soluție de calitate. Jocurile sunt departe de a fi făcute, în această toamă unul dintre jucătorii importanți, Omniture, fiind achiziționat de Adobe, o companie lider pe piața softurilor de creație web.

Avantajele și dezavantajele fiecărui tip de soluții, precum și istoria soluțiilor care folosesc javascript vor fi detaliate în articolele următoare.

De ce web analytics?

În ziua de astăzi este obligatoriu să ai prezență online, altfel riști să fii ca și inexistent pentru tot mai mulți oameni. Aproape jumătate dintre români au cont Yahoo! și o pagină de profil pe acest portal. Un sfert au CV-ul online pe eJobs, iar unul din cinci are profil pe Hi5 (date aproximative).

Fiecare site ar trebui să își măsoare activitatea și performanța. Aici intră în scenă serviciile de web analytics.

Ce e Web Analytics?

Web analytics inseamnă colectarea, măsurarea, raportarea și analiza datelor cantitative de pe internet pentru optimizarea site-urilor, acțiunilor de marketing online și pentru urmărirea îndeplinirii obiectivelor.

De ce webanalyst.ro?

Pentru că majoritatea proprietarilor de site-uri au la dispoziție datele de la cel puțin o soluție web analytics, însă există confuzii majore la interpretarea acestor date.

webanalyst.ro este primul site românesc nișat pe acest domeniu. Scopul este educarea utilizatorilor români de web analytics. Informațiile vor cuprinde toate sferele web analytics, fiind utile și pentru cei care creează sau întrețin site-uri, dar și pentru oameni de business, marketing, comunicare etc.
Nu voi scrie despre o singură soluție de WA, dar voi scrie în mod special de cele utilizate frecvent de site-urile românești.

Ideea mi-a venit în urmă cu vreo 3 ani și jumătate, dar mai bine mai târziu (mai ales că nu există alt site pe aceeași nișă) decât niciodată. Sper că internetul românesc începe să fie interesat de calitate, segmentare și optimizare, și nu numai de numărul total de vizitatori. Iar dacă sunt prea optimist, cel puțin știu că prin articolele de aici „pun umărul” la schimbare.

Etichete: