Google Data Studio, redenimit ca Looker Studio, a lansat recent responsive layouts. Acesta este un design care se poate adapta la ecranul pe care este vizualizat, fiind util atunci când raportul este văzut pe telefoane mobile sau tablete.
De câteva zile, rapoartele cu layout adaptabil beneficiază și de arajarea verticală a elementelor, făcând rapoartele ușor de utilizat indiferent de dispozitiv.
Freeform layout vs Responsive layout
Inițial, rapoartele din Looker Studio sunt de tipul Freeform, adică au margini fixe. Acesta este un layout perfect atunci când este accesat de un computer. De aici vine și denumirea desktop-first, adică va arăta bine pe dimensiunea de ecran pentru care a fost construit.
O caracteristică a acestui tip de layout este controlul pixel-perfect. Un dashboard va arăta la fel de bine pe computerele tuturor utilizatorilor. Genul acesta de layout este potrivit în realziarea rapoartelor pentru un anumit brand, deoarece graficele, titlurile și chiar logo-ul vor arăta identic.
În schimb, dacă se alege Resposive layout, raportul va putea fi folosit fără probleme pe toate dispozitivele.

Alte beneficii pentru un layout „responsiv” sunt:
- Vizualizare optimizată semnificativ pentru telefoane mobile și tablete. Rapoartele nu doar că pot fi văzute și de pe aceste dispozitive, dar sunt optimizate astfel încât să fie citite cu ușurință. Împreună cu aranjarea verticală de care scriam mai sus că tocmai s-a lansat, elementele vor fi aranjate într-o singură coloană, așa cum ne-am obișnuit să accesăm versiunile mobile ale website-urilor.
 - Elementele sunt accesibile fără a le mări. La un raport care folosește responsive layout împreună cu vertical stacking nu va mai fi nevoie să alegem un element mic și să îi dăm zoom. Graficele, tabelele și numerele pot fi vizibile din prima accesare a paginii.
 - Accesibilitate la date indiferent de localizare. Vedem mereu imagini cu birouri încărcate de ecrane imense și oameni care se uită la dashboard-uri, dar știm că acest lucru este aproape imposibil. În practică, deciziile sunt luate în săli de ședințe unde nu poți să te duci cu tot echipamentul, în întâlniri cu clienții ținute probabil în cafenele sau în discuții cu persoane care nu sunt la birou. Toți aceștia pot avea acces rapid la date printr-un raport „responsiv” de la Looker Studio.
 - Economie de timp. În loc să fie făcute mai multe rapoarte, fiecare vizibil pe câte un tip de ecran, acum se poate realiza unul singur. Persoanele care creează rapoarte își pot face treaba mai repede cu un layout adaptabil. Nu mai vorbesc de actualizarea rapoartelor, unde știm că, de cele mai multe ori, o parte dintre rapoarte vor fi uitate. Fiind mai puține rapoarte, sunt șanse mai mici ca acest lucru să se întâmple.
 
Fiecare tip de layout oferit de Looker Studio are propriile avantaje și e bine să ne gândim la acestea înainte de a crea un nou raport sau dashboard.
Crearea unui raport „responsiv” în Looker Studio
Alegerea formatului „Responsive layout” se realizează la începutul creării unui raport, imediat după ce am ales sursa de date, așa cum se poate vedea în imaginea de mai sus.
Elementele unui raport de tip „responsiv” sunt grupate în secțiuni. Pentru a adăuga o secțiune, se apasă pe butonul + din intermediul raportului, atunci când acesta este în modul de editare.

Dimensiunea secțiunilor poate fi schimbată, după ce în acestea sunt adăugate grafice sau elemente de control.
Tot la nivelul secțiunilor pot fi adăugate și filtre sau stiluri vizuale, dacă folosim meniul Group properties. Pentru a fi siguri că vedem proprietățile pentru o anumită secțiune, trebuie să o selectăm doar pe aceasta din tot raportul și să dăm click pe butonul de meniu format din 6 puncte, din stânga secțiunii.
Aspectul „responsiv” și aranjarea verticală a elementelor în cadrul acestuia fac parte din funcționalitățile noii generații de Looker Studio.


