Apple a lansat recent iOS 17, cel mai recent sistem de operare pentru iPhone. Acesta vine cu o funcționalitate numită Link Tracking Protection, care va face măsurarea campaniilor de publicitate digitală mai dificilă, dar nu imposibilă.
Link Tracking Protection va șterge anumiți parametri de tracking de la sfârșitul linkurilor care duc vizitatorii în paginile de destinație. Astfel, advertiserii nu vor mai avea informații despre ce au făcut persoanele care au venit din respectivele campanii. Printre parametrii care nu vor fi transmiși mai departe se numără și Google Click ID sau Facebook Click Identifier!
Dacă săptămâna trecută am scris despre Android și cum putem vedea instalările pe Google Play versus Huawei AppGallery, astăzi vom vedea ce trebuie făcut pentru a vedea rezultatele campaniilor pentru clienții care dețin Apple iPhone cu cel mai nou sistem de operare.
Protecția cu care vine iOS 17 se referă la aplicațiile Messages, Mail și Safari. Așadar, principalele aplicații de comunicare din sistemul de operare vor fi impactate.
De exemplu, Apple Mail are o cotă de piață care se apropie de 60% (pe diverse sisteme de operare). iMessenges nu este lider între aplicațiile de chat, dar este folosit de 1,3 miliarde de persoane (chiar dacă nu e aplicația lor principală de chat).
Browser-ul Safari va veni cu Link Tracking Protection activat în sesiunile de Private Browsing! Aproximativ jumătate dintre utilizatorii de internet spun că au folosit, la un moment dat, private browsing pe site-uri web (nu neapărat în Safari). Mai mult decât atât, protecția poate fi activată din setări și pentru browsing-ul normal (deci nu cel privat), dar acest lucru trebuie setat de fiecare utilizator, după cum se poate vedea în imagine:
Parametrii impactați
La fiecare click pe o reclamă Google Ads, datele despre campanie, grup de anunțuri, audiență sau cuvânt cheie sunt păstrate printr-un parametru care se pune la finalul linkului. Acesta este de forma ?gclid=, numele venind de la Google Click Identifier (sau ID).
Acest parametru pentru Google Ads va fi șters de către noile setări din iOS 17! La fel se va întâmpla și cu ?fbclid=, adică Facebook Click Identifier, folosit pentru Facebook Ads
Și alți parametri importanți vor fi respinși, precum Twitter (parametrul twclid), Microsoft (msclkid), Instagram (igshid), Doubleclick (dclid), MailChimp (mc_eid) etc.
Pe de altă parte, noile setări Apple nu vor avea niciun impact pentru reclamele din platformele TikTok (parametrul tt) sau Pinterest (epik).
Ce putem face pentru a măsura campaniile iOS
În general, sunt impactați parametrii care folosesc valori unice pentru fiecare click sau pentru fiecare dispozitiv de pe care se dau aceste clickuri.
Astfel, Google a venit cu noi parametrii care să înlocuiască gclid și care să respecte noile reguli impuse de Apple prin framework-ul App Tracking Transparency.
gbraid este noul parametru Google Ads pentru măsurarea campaniilor în aplicații IOS.
wbraid este celălalt parametru nou de la Google Ads și este folosit pentru măsurarea campaniilor care duc din aplicații iOS în site-uri web. Acesta folosește și modelarea conversiilor pentru a estima conversiile despre care Google nu are informații.
Parametrii gbraid și wbraid au fost pregătiți de Google încă de la începutul lui 2021, când Apple a făcut primele schimbări. Așadar, putem spune că Google Ads a fost pregătit de schimbările aduse recent de iOS 17 (nu total, fiind vorba și de valorile estimate despre care am scris mai sus).
Campaniile de marketing pentru iOS în Google Analytics
Google Analytics urmărește campaniile de advertising digital prin intermediul parametrilor UTM. Denimirea acestora vine de la Urchin Tracking Module. Cei mai importanți dintre acești parametri sunt utm_source, utm_medium și utm_campaign, dar Google Analytics 4 se pregătește să folosească până la 10 astfel de parametri pentru măsurarea campaniilor.
Așa cum scriam mai sus, iOS 17 șterge parametrii care trimit informații unice pentru fiecare click sau fiecare dispozitiv. Nu este cazul parametrilor utm pentru Google Analytics, care trimit parametri comuni pentru toți utilizatorii!
Așdar, rezultatele campaniilor din Google Analytics nu ar trebui să fie impactate de schimbările aduse de iOS 17.
De câțiva ani, există o notificare pentru vizitatorii care folosesc Safari care le atrage atenția că site-ul folosește Google Analytics, fără efect asupra măsurătorilor. Aici este vorba de un alt protocol de la Apple, numit Intelligent Tracking Prevention. Acesta din urmă blochează third-party cookies. Și în acest caz, Google Analytics nu este afectat.
Ce urmează
Se etimează că iOS 17 va ajunge la o cotă de piață de aproximativ 90% între telefoanele iPhone până la sfârșitul lui martie 2024. Cei care nu sunt afectați în acest moment ar putea avea probleme cu lipsa datelor în următoarele luni.
Este clar că o parte dintre parametrii din linkuri nu vor mai funționa. Am văzut persoane care propuneau să fie folosiți parametrii personalizați. Alții spun că ar trebui trimise informații personale prin parametrii care încă funcționează.
Aceste încercări pot funcționa pe moment, dar mă aștept ca prevenția să fie tot mai strictă cu fiecare versiune nouă, deci aveți grijă în ce investiți. Probabil că în viitorul apropiat regulile vor fi și mai stricte, iar sistemul de operare va putea identifica mare parte dintre parametrii care trimit valori unice.
Recomandarea mea este să folosiți parametri care trimit valori generale, așa cum o face și Google Analytics.