La puțin timp după apariția primelor pagini web, webmasterii au descoperit că de multe ori încărcarea lor dă erori, așa că au creat niște fișiere-jurnale pe servere. N-a trecut mult de la apariția acestor server logs până când a apărut o altă problemă, fișierele erau tot mai lungi și cineva s-a gândit să genereze un sumar. Și așa a apărut web analytics. Unul dintre cele mai cunoscute software-uri care făceau acest lucru a fost Analog, lansat în 1995.

Imediat după au apărut celebrele counters, care afișau pe site numărul de cereri venite de la utilizatori. Acestea s-au răspândit rapid datorită efectului viral.

Următorul pas a fost apariția software-urilor plătite. Se pare că pe acest segment compania Webtrends a făcut pionierat.

Pentru că numărul IP-urilor era tot mai diferit de numărul vizitatorilor unici, au apărut soluțiile web analytics bazate pe javascript, care s-au și impus.

Un pas important este și intrarea gigantului online Google în bătălia WA, în 2006, mai ales că oferă gratuit o soluție de calitate. Jocurile sunt departe de a fi făcute, în această toamă unul dintre jucătorii importanți, Omniture, fiind achiziționat de Adobe, o companie lider pe piața softurilor de creație web.

Avantajele și dezavantajele fiecărui tip de soluții, precum și istoria soluțiilor care folosesc javascript vor fi detaliate în articolele următoare.