Trecerea de la o versiune veche la Google Analytics 4 nu este ușoară. Am auzit chiar persoane care nu se descurcă cu ultima versiune, aflată încă în lucru, și care ar vrea să facă downgrade.
Însă Google Analytics 4 aduce niște lucuri care nu au existat în niciuna dintre versiunile anterioare. Unul dintre acestea este atribuirea conversiilor pe canale de trafic.
De cele mai multe ori, un utilizator intră de mai multe ori în aplicație înainte de a efectua o conversie, de multe ori având surse diferite, precum Facebook Ads, YouTube Ads, Direct sau SEO. Majoritatea instrumentelor de analytics acordă conversia ultimului canal de trafic din care a venit utilizatorul înainte de a converti (uneori excluzând traficul direct).
Google Analytics ne oferă posibilitatea de a alege modul în care sunt atribuite aceste conversii, având câteva moduri diferite de atribuire:
- Last click (last interaction) – așa cum scriam mai sus, conversia este atribuită sursei de trafic pentru respectiva sesiune (ignorând traficul direct), iar sesiunile anterioare nu primesc credit
- First click – conversia este acordată canalului de trafic care a adus prima dată respectivul vizitator pe site (sau prima dată în intervalul de timp analizat)
- Linear – conversia este împărțită între toate canalele de trafic din care a venit vizitatorul, deci în loc ca o sursă de trafic să primească o conversie, ar putea fi 5 surse care să primească fiecare câte 0.2 conversii
- Position-based – toate sursele de trafic primesc credit, însă cel mai mult se va duce la prima și la ultima sursă de trafic; cele două primesc câte 40% fiecare, restul surselor primind (împreună) 20%
- Time decay – și aici primesc credit toate sursele care au adus utilizatorul, însă cel mai mult primesc cele care l-au adus pe site mai aproape de conversie; așadar, sursele pentru utlimele vizite vor primi cel mai mult
- Data-driven – algoritmul decide cum împarte creditul; voi detalia mai jos
Data-driven attribution
Google a păstrat un mister privind acest timp de atribuire. În primul rând, sistemul decide cum sunt împărțite datele, pe baze statistice. Mai mult decât atât, la fiecare conversie va avea o altă metodă de calcul. Analytics va arăta rezultatele, fără aceste detalii.
În al doilea rând, Google a oferit mult timp acest tip de atribuire numai către clienții de Google Analytics 360, deci clienții premium, făcând-o astfel să pară ceva special.
Lucrurile se schimbă acum. În Google Analytics 4, toți utilizatorii au acces la atribuirea bazată pe date. Mai mult decât atât, toți utilizatorii au acces la mai multe date privind atribuirea. Numai să utilizeze Google Analytics 4 🙂
Mai mult, versiunea implicită de analytics va fi pe data-driven attribution. Modelarea datelor va fi și ea actualizată, Google introducând și algoritmul numit conversion modeling.
Modele de atribuire în Google Analytics 4
Ultima versiune de Google Analytics vine cu ceva unic. Utilizatorul își poate seta modelul de atribuire dorit din setări (Admin / Attribution Settings).
Poate sunt unii care cred că aveau asta și în Universal Analytics, pentru că erau clienți de Google Analytics 360, dar nu este adevărat!
În versiunea anterioară aveau acest lucru într-un singur raport, în timp ce acum toate rapoartele din Google Analytics se schimbă conform setărilor alese în Attribution Settings.
Altfel spus, un utilizator simplu de Google Analytics poate avea date care în trecut nu erau oferite nici utilizatorilor de Google Analytics 360. Pentru cei aflați în dubii, acesta este un motiv să treacă la Google Analytics 4, pe lângă multe altele pe care le voi detalia în următoarele articole.