Ca în fiecare primăvară, îmi îndrept atenția spre Adobe, care își anunță noutățile la produsele de marketing digital. S-au împlinit 10 ani de când au lansat pentru prima dată o astfel de platformă. Pe digital analytics, în 2010 au fost primii care au avut o astfel de suită de produse.
Dar să vedem ce au anunțat la Adobe Summit 2020 pentru zona de analytics!
SDK noi pentru colectarea datelor
Anul trecut, Adobe lansa Experience Platform (a nu se confunda cu mai celebrul Experience Manager). Acesta folosește date din diverse surse, inclusiv Analytics și Audience Manager, și este în centrul produselor de date și analytics de la Adobe.
Pentru a simplifica și partea de colectare a datelor, inclusiv pentru Experience Platform, cei de la Adobe anunță acum noi SDK-uri pentru web și mobile. Concret, va fi un singur tag care va funcționa cu toate platformele de la Adobe. Vom avea cu 80% mai puțin cod în aplicații. După trecerea la colectarea prin Experience Platform, nu vom mai avea customizări precum eVar
sau mbox
. Pot să spun doar: în sfârșit!
Altă noutate este că tag-urile pot fi rulate server-side. Probabil că aceasta vine și ca un răspuns la limitările tot mai stricte impuse de browserele web, precum și de autorități prin protecția datelor personale.
Prelucrarea datelor
După ce datele sunt colectate, platforma le organizează în Experience Data Model, de unde pot fi folosite cu instrumente comune de vizualizare sau prelucrare a datelor, precum Tableau, Looker, Power BI, Excel, Jupiter Notebooks, R etc.
Dar Adobe vine și cu propriile instrumente pentru prelucrarea datelor: Query Service, Data Science Workspace, Customer Journey Analytics sau Intelligent Services.
Profilare în timp real
Tot anul trecut, Adobe a lansat, în premieră, un CDP (Customer Data Platform), care să completeze mai vechiul DMP (Data Management Platform). Prin DMP sunt achiziționați noi clienți, iar prin CDP aceștia sunt loializați.
Noutatea este că profilarea clienților din CDP se face acum în timp real. Spun ei că pot fi folosite date din aproximativ 300 de platforme diferite (în general, rețele de publicitate online), iar numărul acestora crește în fiecare lună. Produsul în care are loc managementul acestor date este, și de data aceasta, Experience Platform.
Atribuire algoritmică & AI
Atribuirea conversiilor pe canale de trafic primește de acum și algorithmic attribution, asemănător cu data-driven attribution pe care îl știm din produsele Google. În plus, varianta de la Adobe permite customizarea algoritmului, care poate fi făcută de o persoană de data science de la client.
Ca toate produsele pe bază de AI de la Adobe, și acesta are în spate Sensei, despre care am tot scris în ultimii ani, pe măsură ce a fost integrat în mai multe produse din Adobe Digital Marketing.
Tot în Analytics, mai exact în Workspace, pot fi analizate de acum și alte activități realizate prin AI-ul Sensei, precum Auto-Allocate și Auto-Target. Iar cândva în următorul an, vom primi de la Adobe rapoarte în analytics pe bază de Sensei, care vor evidenția rezultatele personalizării.
O ultimă remarcă pentru zona de Adobe Analytics, unde trebuie menționat că aplicația mobilă va avea de acum înainte posibilitatea de a prezenta dashboard-uri.
Prin instrumente noi, precum Experience Platform sau Customer Journey Analytics, suita de analytics de la Adobe se reinventează, tot așa cum în 2018 au lansat Adobe Lauch, produs care la rândul său înlocuia alte produse de tag management din suită (primul fiind lansat în 2011).