Optimizely a închis la începutul acestei luni „vechea” platformă pentru A/B Testing, rămânând doar cu Optimizely X, o platformă enterprise. Mai important, compania își schimbă poziționarea din serviciu de A/B Testing în serviciu de experimentare. Anunțul i-a facut pe mulți să afirme că A/B Testing-ul este mort.
Optimizarea conversiilor prin A/B Testing este o tehnică pe cât de populară, pe atât de contestată. În primul rând, se întâmplă deseori ca un rezultat să nu fie reprezentativ statistic, chiar dacă platformele indică opusul. Cauzele sunt multiple și pot ține de statistică, dar și de modul în care au fost planificate și efectuate testele. Pentru o organizație, testele greșite sau cu rezultate eronate sunt mai rele decât dacă nu ar face teste.
Optimizely este unul dintre cei care au promovat agresiv ideea că este simplu să faci A/B teste, în încercarea de a câștiga cotă de piață cu versiunea gratuită. Acum schimbă macazul, oferind Optimizely X și afirmând că nu oricine poate să facă testare, iar din această activitate au succes cei care o fac constant și se bazează pe un proces.
Optimizely X se poziționează drept prima platformă de experimentare. Oferă multă flexibilitate prin funcționalități ca recomandare (de produse sau de conținut), personalizare, server-side testing sau suport pentru modificări în aplicații mobile și alte device-uri (de exemplu, aplicații pentru TV).
Ca să înțelegem mai bine diferența dintre testare A/B și experimentare, să ne imaginăm un test între 2 algoritmi diferiți pentru funcția de căutare în aplicație. Desigur, acest lucru nu poate fi făcut cu o platformă obișnuită de A/B Testing.
A/B Testele sunt moarte?
Revenind la întrebarea care ne macină, are sau nu Optimizely dreptate despre A/B teste? Scriam mai sus că multe teste de tip A/B au rezultate incorecte și că acest lucru este dăunător pentru cei care le efectuează. Inclusiv Optimizely a fost criticat în trecut în diverse articole pentru astfel de teste rulate pe platforma sa. Specialiștii în marketing online care rulează teste nu au pregătire în statistică. Așadar, problema există.
A/B Testele sunt mult mai complicate decât crede lumea, dar așa au fost întotdeauna. Optimizely se folosește de niște lucruri general valabile pentru a se repoziționa, având în vedere că pe segmentul instrumentelor gratuite de A/B Testing intră tot mai puternic Google Optimize. Să nu uităm că și VWO s-a repoziționat recent drept platformă pentru optimizarea conversiilor.
Optimizely X este un produs superior, dar să nu ne amăgim, nu toate problemele din jurul testelor se pot rezolva din instrumentul folosit. În continuare, pe site-ul Optimizely apare scris că testele lor sunt în orice moment valide, afirmație cu care statisticienii nu sunt de acord. A/B teste se vor face și în continuare, dar ar fi bine dacă s-ar investi și în persoane calificate.