În urmă cu un an se anunța oficial Google Analytics Suite, mai mult ca o promisiune că vor completa suita de digital analytics cu noi produse. Unul dintre acestea era Data Studio, a cărui versiune beta este disponibilă de aproximativ o săptămână și utilizatorilor din România.

Google Data Studio este un produs cu care pot fi create dashboard-uri vizuale. Este o zonă în care Google este în urma competiției. Fără să îl comparăm cu produsele de vizualizare de date sau de analytics vizual, care sunt mult mai complexe, inclusiv produsele de digital analytics de la concurenți vin cu funcționalități mai bune pe creat rapoarte vizuale față de Google Analytics.

Așa a apărut nevoia pentru Data Studio, un produs care beneficiază de avantajele cu care ne-au obișnuit produsele Google: interfață ușor de utilizat, versiune gratuită și integrare simplă cu alte produse de la Google (detalii mai jos).

Surse de date

Un lucru foarte important la produsele care generează rapoarte vizuale sunt sursele de unde pot lua date pe care să le folosească. Așadar, primul lucru pe care îl facem atunci când accesăm Data Studio ar fi bine să fie secțiunea Data Sources, de unde să importăm datele necesare, folosind conectorii. În acest moment, aceștia sunt:

  • Fișiere din Google Cloud Storage (cât timp datele sunt în format tabelar)
  • AdWords
  • Attribution 360
  • BigQuery
  • Cloud SQL
  • DoubleClick Campaign Manager
  • Google Analytics
  • Google Sheets
  • MySQL
  • PostgreSQL
  • Search Console
  • YouTube Analytics (inclusiv pentru paginile Google+ asociate canalelor YouTube)

Observăm că avem la dispoziție date din alte produse Google sau din baze de date SQL, deci nu va fi la fel de ușor să creăm rapoarte cu date din alte rețele de publicitate, de exemplu.

De asemenea, putem observa că sunt și servicii Google care nu apar în listă, printre care chiar Firebase Analytics sau DoubleClick for Publishers. Conectarea la datele de acolo există deocamdată doar pentru clienții serviciilor premium (Firebase se poate conecta prin BigQuery, iar DFP prin Analytics 360).

Reamintesc că produsul este în beta, deci probabil că în următoarea perioadă vor fi adăugați și alți conectori de date.

Crearea de dashboard-uri

Scriam mai sus că avem o interfață ușor de utilizat. Cine este familiarizat cu alte produse Google (AdWords, Analytics, Sheets) se va descurca și aici, deci trec peste descrierea punctuală.

Într-un raport, putem porni de la o pagină goală pe care să o populăm cu grafice. La moment sunt disponibile 9 tipuri de grafice, text, imagini (utile pentru inserarea de logo-uri) și câteva forme geometrice. Nu o să intru în detalii, sunt disponibile doar grafice simple, asemănătoare celor din Excel, cu diverse customizări pe care vă invit să le încercați.

În schimb, datele din fiecare grafic beneficiază de filtre, despre care aș spune că sunt decente și se pot seta simplu. Funcționalitatea aceasta este mai bună decât în Microsoft Power BI, de exemplu (compar versiunile gratuite).

Pentru datele din Google Analytics, pe lângă filtre, beneficiem și de segmente. Partea plăcută este că aici avem bine-cunoscutele segmente din GA. Este o funcționalitate introdusă în urmă cu doar câteva zile, motiv pentru care are limitări. În acest moment, segmentele pot fi create doar în Analytics și apoi importate în Data Studio, lucru care probabil se va schimba în perioada următoare.

În final, controlul datelor este și el simplu, în stilul Google Docs. Pe lângă acces la raport, avem și opțiunea de a da sau nu acces la datele din el.

Concluzii

Ca și în cazul celorlalte produse din suita Google Analytics, și Data Studio este limitat față de competiție, dar este totuși util. Se pot crea dashboard-uri superioare celor din Google Analytics sau Google AdWords (deși aceste produse, la rândul lor, vin în ultimul timp cu îmbunătățiri în această zonă). Se poate folosi pentru a crea un dashboard cu date din mai multe conturi AdWords și Analytics și se poate da acces la acestea fără a fi nevoie de acces la conturile inițiale. Nu în ultimul rând, în Data Studio se pot crea dashboard-uri interactive.

Ca produs, sunt convins că va primi multe update-uri în perioada următoare. Spuneam că are de recuperat, pe o piață tot mai aglomerată de soluții pentru vizualizarea datelor. Dacă ești utilizator de Google Analytics sau de AdWords, în special dacă nu ai deja un produs extern pentru rapoarte vizuale, ar trebui să încerci Data Studio.

Etichete: , , ,