universal-analyticsUniversal Analytics este cea mai nouă versiune de Google Analytics și reprezintă un update major pentru că schimbă complet modul în care sunt colectate și procesate datele (față de alte update-uri, care veneau cu schimbări numai la modul de afișare). Am scris deja despre principalele schimbări atunci când a fost anunțat inițial (octombrie 2012) și când a intrat în public beta (martie 2013).

Săptămâna trecută a fost anunțată prima versiune finală de universal analytics, care suportă toate funcționalitățile din versiunea „clasică” de GA, așa că acum putem transfera conturile de Google Analytics la UA în siguranță. Printre funcționalitățile aduse în premieră pe universal analytics găsim acum analytics remarketing, rapoartele despre audiență, suport pentru versiunea premium (plătită) și suport pentru Google Tag Manager.

Pașii transferului:

  1. Transferul proprietății de Google Analytics
  2. Update-ul codurilor de tracking
  3. Implementări speciale Universal Analytics

Transferul proprietății

Este un prim pas și nu are un efect imediat. Prin acesta, anunțăm Google că urmează să trecem la Universal Analytics. Se face din pagina Admin, unde utilizatorii cu drept de editare au la fiecare proprietate opțiunea:

transfer

În pasul următor apar și opțiunile de a seta durata sesiunii (timpul obișnuit este 30 de minute, dar acum se poate customiza între 1 minut și 4 ore) și durata campaniilor (cât timp să păstreze informația despre sursa traficului, până acum durata era de 6 luni, acum ne putem alege oricâte zile vrem, până la un maxim de 2 ani).

După ce finalizăm acest pas, trebuie să așteptăm aproximativ 2 zile, după care vom putea instala în site noile coduri de tracking. Este important să urmăm pașii în această ordine. Între timp, Google Analytics va funcționa normal, inclusiv cu setările avansate pe care le-am făcut anterior.

Update-ul codurilor de tracking

Noul cod de tracking este de forma:

<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);

ga(‘create’, ‘UA-‘XXXXXX-X‘, ‘domeniu.ro‘);
ga(‘send’, ‘pageview’);

</script>

Desigur, textul cu roșu trebuie adaptat pentru fiecare site cu numărul proprietății din analytics și cu domeniul web. Se poate observa că acest tag apelează analytics.js și îl înlocuiește pe cel anterior, cu ga.js. Nu este suficient să schimbăm codul de tracking. Implementările avansate necesită și ele coduri de tracking noi. O să le amintesc acum pe cele mai importante și des utilizate: event tracking și ecommerce tracking. Cea din urmă va apela de acum fișierul ecommerce.js:

ga(‘require’, ‘ecommerce’, ‘ecommerce.js’);

Linia de apelare de mai sus este urmată de tag-urile care transmit informații despre tranzacție și produse. Documentația tehnică de la Google include toate informațiile.

Și event tracking-ul se schimbă, noua structură fiind:

ga(‘send’, ‘event’, ‘category’, ‘action’, ‘label’, value);

Implementări speciale Universal Analytics

Primii 2 pași trebuie făcuți pentru a avea în continuare în Google Analytics datele cu care ne-am obișnuit. Universal Analytics vine și cu capabilități noi. Cea mai importantă dintre acestea este identificarea unui utilizator indiferent de device-ul de pe care acesta accesează site-ul, iar rezultatele pot fi văzute într-un raport nou, care arată așa:

cross-device-reports

Partea de jos a raportului se numește Device Paths și prezintă ultimele 5 device-uri de pe care a fost accesat site-ul înainte de conversie.

Pentru a beneficia de această identificare cross-device este nevoie de implementarea de User-ID. Practic, transmitem către analytics faptul că avem de-a face cu același utilizator chiar dacă folosește device-uri diferite. Pot face acest lucru site-urile care știu să identifice utilizatorii (prin logarea acestora sau prin legarea la un sistem CRM). Mai multe despre User-ID și alte implementări sau setări pentru Universal Analytics în articole viitoare.

Etichete: , , ,