Google Chrome a făcut un pas important pentru confidențialitatea utilizatorilor. De la sfârșitul lunii trecute, toate versiunile de Chrome instalate pe dispozitive cu Android vor oferi mai puține date prin user agent.

Un user agent poate fi un software care acționează în numele utilizatorului pentru a facilita interacțiunea acestuia cu conținutul web. Datele oferite de user agent prin HTTP pot fi folosite pentru a identifica un utilizator în diferite site-uri, în special de către rețelele de publicitate online, lucru pe care Google vrea să îl schimbe, iar utilizatorii de Chrome să rămână confidențiali pentru aceste rețele.

Este un lucru major pentru că instrumentele de analytics se pregătesc și ele de renunțarea la cookies, motiv pentru care folosesc tot mai mult datele primite prin user agent, ceea ce ar putea afecta numărul utilizatorilor unici pe care îl raportează.

Google Chrome a început încă din iulie 2021 să reducă datele pe care le oferă despre utilizatori, de la versiunea Chrome 92. În februarie 2022 au lansat versiunea stabilă Chrome 101, care a oferit mai puține detalii despre versiunea de browser, iar în septembrie 2022 au lansat Chrome 107 care a redus și informațiile oferite despre sistemul de operare și CPU pentru vizitatorii de pe desktop.

După limitele pentru desktop, vin și cele pentru mobil. În februarie 2023, a fost lansată versiunea stabilă Chrome 110, care limitează versiunea de Android anunțată, precum și dispozitivul mobil. Desigur, rămân și limitările anunțate în versiunile anterioare.

Voi lua exemplul oferit de Google. Dacă în trecut știam prin user agent că am fost accesați de pe un telefon Pixel 7 cu Android 13, același dispozitiv va fi prezentat acum drept modelul K cu Android 10. Altfel spus, ni se oferă doar informații standard pentru toate dispozitivele cu Android. La fel ca în ultimul an, mai știm că am fost accesați de pe Chrome 110, fără alte versiuni (personal, am pe telefon Chrome 110.0.5481.154).

Sursă foto: Google

Dezvoltatorii web care au nevoie de aceste versiuni sunt sfătuiți să folosească alte tehnologii, precum feature detection, prin care pot verifica dacă numite funcționalități sunt disponibile în browser, sau progressive enhancement, prin care pot afișa anumite funcționalități doar atunci când browser-ul le acceptă.

Limite în Digital Analytics

Google Chrome vrea să protejeze intimitatea utilizatorilor, în special de rețelele de publicitate online care vor să identifice același utilizator pe diverse site-uri, însă acest lucru va afecta și instrumentele de digital analytics.

În pararel cu renunțarea datelor oferite prin user agent, ne pregătim și de renunțarea la cookies. Diverse platforme de analytics deja au făcut această schimbare și identifică utilizatorii unici în funcție de user agent și IP.

Pentru că datele oferite de Google Chrome sunt limitate, de acum înainte, respectivele sisteme de analytics vor vedea toți utilizatorii de Android, chiar dacă au telefoane diferite și chiar versiuni diferite de Android, dacă folosesc același IP, vor fi identificați ca un singur utilizator unic! La fel se întâmplă și cu toți utilizatorii de Windows sau toți utilizatorii de MacOS care intră de pe același IP.

Matomo este un instrument de analytics care are și o versiune fără cookies, așa că folosește datele din user agent și IP pentru a detecta utilizatorii unici, dar și alte platforme folosesc tehnologii asemănătoare, în special de când cu GDPR și versiunile asemănătoare din diverse părți ale lumii.

Google Analytics 4 încă folosește cookies, deci poate identifica ceva mai bine numărul de utilizatori, dar nu vom putea vedea respectivele detalii despre utilizatori în rapoartele standard. Rămâne de văzut ce date vor folosi atunci când se va renunța la cookies, mai ales că datele din GA4 sunt raportate la nivel de utilizator, nu de sesiune.

Chrome în mediul digital

Google Chrome este folosit de 2 din 3 utilizatori de internet, atât în România, cât și global. Nu este singurul browser care limitează informațiile de la utilizatori. Următoarele două browsere de pe piața locală sunt Safari și Firefox, ambele cu diverse limitări (la nivel global, Firefox este ceva mai jos, fiind întrecut de Microsoft Edge și la egalitate cu Samsung Internet).

Problemele nu sunt numai pentru advertising și analytics. Cei care se ocupă de SEO sau de email marketing folosesc datele din user agent și ar putea avea probleme fără acestea.