Google este liderul pieței de digital analytics. De foarte mulți ani, produsul Google Analytics este lider în zona de web analytics. Dar clienții au nevoie de mai mult. Soluțiile plătite de analytics vin cu produse pentru atribuirea conversiilor, tag management, vizualizare date, experimentare etc.
Soluția a fost că Google are nevoie de o suită de produse de analytics, iar în urmă cu exact 7 ani au anunțat lansarea Google Analytics Suite.
Întrebare: ce mai știți despre produsele din această suită? În continuarea articolulului, o să le luăm pe rând, să vedem unde se află fiecare.
Google Attribution
În 2014, Google a cumpărat Adometry, un produs enterprise de atribuire a campaniilor online și offline. Pe baza acestuia, urma să lanseze în 2016 un produs propriu, numit Google Attribution. În 2017, la evenimentele Google era prezentat un demo cu acest produs și era estimată și datele pentru lansare – finalul anului pentru Google Attribution și începutul lui 2018 pentru soluția care include și canalele offline, Google Attribution 360. Puteți să vedeți imaginea de deasupra articolului, de la o conferință Google din 2017 😉
Doar că Google s-a răzgândit și a decis că sunt suficiente rapoartele de atribuire pe care ni le oferă în Google Analytics…
Google Optimize
Google a avut în trecut un produs de A/B Testing numit Google Website Optimizer, pe care l-a închis în 2012. Odată cu Google Analytics Suite, au anunțat că vor reveni pe piața testării și experiementării cu Google Optimize.
Acesta a făcut testarea paginilor web mai simplă, era integrat cu majoritatea produselor de business de la Google și a fost actualizat constant, inclusiv în 2022. Totul s-a schimbat la începutul acestui an, când Google a anunțat că va închide acest produs pe 30 septembrie 2023.
Ultima versiune de Google Analytics le-a transmis utilizatorilor că se va ocupa și de A/B Testing și experimentare. Cel mai probabil, va fi o integrare cu cele mai bune produse de testare din piață. Rămâne de văzut dacă va avea și un modul propriu și de bază de testare, așa cum au făcut în trecut, când au închis Website Optimizer.
Google Surveys
Acest produs a apărut în 2012. Inițial, nu a fost numit între produsele care fac parte din Google Analytics Suite, dar el a fost introdus în acea listă până la sfârșitul lui 2016.
La început, produsul nu a funcționat în România, după care a funcționat, dar nu era în limba română, așa că nu prea puteai face sondaje pentru persoane care vorbesc limba română.
Între timp, Google Surveys a fost închis la 1 noiembrie 2022. Este puțin ciudat că toată lumea vorbește despre închiderea Optimize de anul acesta, dar nu s-a vorbit de închiderea Surveys de anul trecut.
Google Data Studio
Spre deosebire de Google Optimize și de Google Surveys, produsul de vizualizare a datelor a trecut din suita de analytics în suita de cloud și a supraviețuit.
Google Data Studio este parte din Google Cloud. Ulterior, a fost chiar redenumit drept Google Looker Studio, pentru a fi asemănat cu suita de business intelligence din Google Cloud, numită Looker. Aceasta a fost cumpărată de Google în 2019 (procedura s-a finalizat în 2020).
Mă bucur că acest produs încă există și mă bucur și că este parte din Google Cloud. În general, trecerea produselor de analytics din suita de publicitate (Ads) în cea de produse (Cloud), mi se pare benefică.
Google Audience Center
Ar fi trebuit să fie un Data Management Platform (DMP) în cadrul suite de analytics. Scriam la vremea respectivă că așteptăm să fie lansat ca să vedem cu ce este diferit de DMP-ul din Doubleclick.
Între timp, acest produs nu a mai fost lansat. Din produsele Doubleclick și cele analytics, a fost lansat Google Marketing Platform, care este și un DMP.
Secțiunea de Audience Management din Google Marketing Platform funcționează inclusiv cu Google Cloud, de unde îți poți crea audiențe, pe lângă Analytics 360 sau Display & Video 360.
Google Tag Manager
Este un alt produs mai vechi al Google. A apărut în 2012, iar în 2016 a fost și el anunțat în Google Analytics Suite.
Între timp, s-a anunțat Google Tag Manager Server-Side, care va rula pe Google Cloud. Așadar, este un alt produs Google aflat la mijloc între analytics, marketing și cloud. Versiunea de bază (fără Google Cloud) primește mai puține actualizări în ultimii ani.
Ca și precedentele produse, și acesta vedem că are legătură cu Google Cloud, o divizie în care Google investește mult, deci mă aștept ca aceste produse (Tag Manager, Marketing Platform, Data Studio / Looker Studio) să nu fie închise în viitor.
Google Analytics
Google Analytics este produsul lider de piață în web analytics. Așa cum probabil știți, versiunea gratuită a acestuia se va închide pe 1 iulie 2023, în timp ce versiunea plătită va mai funcționa încă un an.
Versiunea de Google Analytics care se închide este Universal Analytics. Aceasta va fi înlocuită de Google Analytics 4, despre care am scris mai multe articole în ultimii ani.
Google Analytics 4 probabil că va deveni în scurt timp lider atât pe web analytics, cât și pe mobile analytics. Pe cea din urmă, până acum nu a fost lider de piașă.
Inițial, Google Analytics a apărut ca să susțină Google Ads și acoperea bine zona de marketing analytics. Odată cu această versiune, va fi tratată cu seriozitate și zona de product analytics.
Google Analytics 4 nu este încă final, așa că voi scrie articole de câte ori apar noutăți sau informații relevante despre această versiune, mai ales că, în curând, va fi singura versiune de Google Analytics disponibilă pe piață.