Google Analytics a anunțat un update major vara aceasta, constând într-un nou model de măsurare a traficului, compatibil atât cu paginile web, cât și cu aplicațiile mobile. Până acum, eram nevoiți să folosim pentru asta două instrumente diferite de măsurare (chiar dacă, la un moment dat, Firebase a fost redenumit Google Analytics for Firebase).
În conturile Google Analytics a apărut un nou tip de proprietate, App + Web, care oferă date și rapoarte unificate pentru toate aplicațiile (web, Android, iOS).
Avantajele merg mai departe decât măsurarea traficului total. Un nou mod de măsurare a evenimentelor ne va ajuta să măsurăm interacțiunile din aplicații mobile, la fel de ușor ca pe cele din paginile web. Vom putea vedea și vizitele făcute din diferite aplicații înainte de conversie într-un nou tip de rapoarte pentru analiză, care include Exploration, Funnels și Path Analysis (imaginea de sus).
Setarea proprietății App + Web
Cel puțin în acest moment, setarea unei noi proprietăți de acest gen, pentru a ne bucura de noile funcționalități, nu este tocmai simplă. Primul pas îl putem bănui: din zona Admin a GA, creăm o nouă proprietate, unde avem de ales dintre tipurile Web, App sau Apps and web. Ca de obicei, alegem pentru aceasta un nume, fus orar și monedă.
Acum începe partea serioasă, pentru că vom avea de adăugat fluxurile de date (data streams), câte unul pentru fiecare aplicație.
Pentru aplicațiile mobile, trebuie prima dată să creăm un proiect în Firebase, pe care să îl legăm la Google Analytics.
Pentru aplicațiile web, setarea unui data stream este asemănătoare cu crearea unui nou profil (view) în interfața clasică de Google Analytics. Da, în noul tip de proprietate, nu mai avem nivelul View, așa că acele opțiuni și setări se regăsesc aici. De notat că și la fluxuri web putem adăuga mai multe (de exemplu, pentru site-ul desktop și site-ul mobil).
Implementarea cu GTM
Utilizatorii GA știu că o simplă creare a unui cont sau profil nu ajută cu nimic, dacă tag-ul nu este implementat în aplicație. Aici ne ajută Google Tag Manager, unde au apărut deja 2 modele noi de tag-uri predefinite pentru noul tip de proprietate.
După ce îl alegem pe primul, Google Analytics: App + Web Configuration, vom fi întrebați de un Measurement ID, pe care l-am primit atunci când am creat data stream-ul. Acesta înlocuiește Tracking ID-ul din varianta obișnuită de GA.
Al doilea model de tag este pentru implementarea evenimentelor (events). De notat că acestea nu funcționează pe modelul din Universal Analytics, ci pe modelul pe care l-am mai văzut la event-uri în gtag.js și în Firebase. Înainte de a implementa colectarea unor noi evenimente, trebuie știut că avem și evenimente care sunt colectate automat.
Pentru tracking-ul aplicațiilor mobile, implementarea se face la fel ca și până acum pentru proiecte Firebase.
Status și ce urmează
Pare că Google Analytics a lansat doar o interfață nouă pentru lucruri care existau deja. Este adevărat, și nici aceasta nu este gata. Proprietățile App + Web sunt în stadiu beta și le lipsesc încă funcționalități și rapoarte importante. Despre documentație nici nu are rost să discutăm în acest moment. Desigur, când spun că pare că au lansat doar o interfață nouă, nu înseamnă că nu oferă și informații noi, precum numărul de utilizatori unici în toate aplicațiile, pe lângă toate celelalte avantaje menționate la începutul articolului. Înseamnă, în primul rând, câ mai au mult de lucru.
De-a lungul timpului, Google Analytics a avut mai multe tentative de măsurare a aplicațiilor mobile. Se pare că de data aceasta este pe drumul cel bun, găsind o soluție care să prezinte rezultatele unificat. Să nu uităm că în ultimul an au venit cu soluții și la alte probleme vechi, precum Cross-Device tracking sau măsurarea conversiilor offline (store visits). Glumind puțin, am putea să ne uităm la ce eșecuri au avut în trecut, pentru a vedea ce mai au pe listă… poate niște rapoarte decente de social media? 🙂
Cu ocazia App + Web, Google a lansat un nou model de măsurare, care se va dezvolta tot mai mult în următorii ani și probabil că le va înlocui pe cele pe care le folosim acum. Interpretez anunțul lor ca pe o sugestie să facem de acum implementarea (cel puțin cei care folosesc și aplicații mobile în același scop cu site-ul), pentru ca în viitor să avem și rapoartele.