Google Analytics a avut, de-a lungul timpului, câteva încercări de a raporta cross-device. Limitările acestora, precum compatibilitatea doar cu anumite tipuri de site-uri și implementarea complexă, au făcut ca aceste rapoarte să nu fie utilizate. Mai recent, au încercat să lanseze un produs special, Google Attribution, dar se pare că au realizat la timp că nici acest produs nu ar avea succes la mase și vara aceasta au anunțat un nou grup de rapoarte Cross Device chiar în Google Analytics.
În primul rând, deși noile rapoarte ar trebui să fie acum disponibile în toate conturile care le-au activat, trebuie spus că în dreptul lor este eticheta Beta. Aceasta dă fiori utilizatorilor de GA, dacă ne uităm că sunt câțiva ani buni de când rapoarte precum Cohort Analysis stau în stadiu beta. Trecând peste asta și peste viteza de încărcare greoaie, uneori cu erori, observăm că rapoartele sunt destul de intuitive:
- Device Overlap – numărul de utilizatori de pe fiecare device și combinații între acestea pentru cei care accesează site-ul de pe mai multe device-uri, împreună cu cei mai importanți indicatori (inclusiv de Ecommerce și de Goals)
- Device Paths – asemănător cu raportul Top Conversion Paths, prezintă traseul utilizatorilor și ordinea în care au accesat site-ul de pe diverse device-uri; sunt afișate ultimele 5 device-uri înainte de conversie
- Channels – afișează utilizatorii în funcție de canalul de achiziție; avem la dispoziție mai multe dimensiuni: Default Channel Grouping, Ad Content, Campaign, Keyword, Medium, Source, Source/Medium; la dimensiunea secundară putem folosi Device Category (desktop, mobile, tablet), dar putem și să schimbăm asta cu aproape orice altceva din GA! Datele din acest raport folosesc atribuirea ultimului click cu excepția traficului direct, o decizie care mă surprinde fiind păstrarea acestei excepții…
- Aquisition Device – afișează utilizatorii noi în funcție de Device Category, dar secundar acesteia, putem adăuga și aici detalii precum Campaign, Channel, Medium, OS, Source
Este interesant să verifici aceste rapoarte, dar cred că vor fi cu adevărat utile după ce vor strânge date pe o perioadă mai lungă de timp. Pentru început, toți utilizatorii vor fi văzuți ca utilizatori noi în aceste rapoarte, urmând ca rapoartele să fie corectate în timp, odată cu revenirea acestora pe site. Foarte probabil, rapoartele Cross Device vor fi cel mai important update al anului în Google Analytics – de aceea am și decis să scriu acest articol. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu atribuirea campaniilor de marketing cross-device, dacă respectivele date vor fi introduse tot aici sau în alt instrument din suita GA (bănuiesc că tot aici, având în vedere informațiile deja existente în ultimele 2 rapoarte descrise mai sus).
Scriam la început că este nevoie de activare înainte de a vedea rapoartele Cross Device. Dacă nu ai făcut asta deja, vei avea o atenționare vizibilă atunci când accesezi contul de Google Analytics, care te va invita să activezi Google Signals. Google va folosi în rapoarte și în remarketing noi date pentruidentificarea utilizatorului între diferite device-uri, de aceea este nevoie de OK pentru a începe.
Rapoartele Cross Device nu funcționează cu segmente (deci sunt disponibile numai pentru tot traficul), iar dupa 250.000 de sesiuni, datele vor trece prin sampling.