Google nu a fost între primii furnizori de web analytics. Totuși, a primit meritele că a democratizat domeniul făcând datele web accesibile. Tot Google a evanghelizat cu fiecare ocazie analiza datelor. Ne-a spus că putem găsi insight-uri valoroase analizând liste de cuvinte cheie, până într-o zi în care a încetat să ni le mai ofere.
(not provided)
Toată lumea a aflat de (not provided), textul care apare în analytics în locul cuvintelor cheie. Acum se întâmplă pentru ~90% din vizitele venite din motoare de căutare. E de așteptat ca în curând să ajungă la 100%, deci întuneric total în rapoartele cu informații despre keywords din vizite organice. Problema este în toate tool-urile de analytics, precum și în cele de analizat competiția web sau de SEO, pentru că Google Search nu mai transmite informațiile. Se așteaptă ca și alte motoare de căutare să facă la fel în viitor.
Nu există alternativă serioasă pentru datele care au dispărut din analytics. Chiar dacă sunt tool-uri care oferă parțial liste de keywords sau volume de căutări, niciunul nu arată veniturile sau bounce-ul pentru fiecare keyword. Google ar putea oferi mai multe date în Webmaster Tool măcar despre traficul trimis din search, dar la moment asta nu este între intențiile lor.
Despre motivele care au stat în spatele deciziei Google s-a speculat mult. În top ar fi securitatea utilizatorilor, SEO spam-ul și mutarea atenției (și bugetelor) marketerilor dinspre SEO spre AdWords. Aș zice că e ceva din fiecare și ceva în plus. O să detaliez în continuare la ce mă refer.
O parte bună?
Sunt și opinii că este o mișcare bună pentru o industrie care petrece foarte mult timp analizând pozițiile ocupate în motoare de căutare și prea puțin indicatorii care contează, precum venituri sau ROI din traficul organic. E posibil ca în timp decizia lor să reducă și web spam-ul, deci o să avem un web mai curat, dar și mai puțin transparent.
Da, acestea sunt lucruri benefice, dar dacă le punem în balanță versus pierderi, rezultatul este negativ.
Viitorul fără keywords
Când m-am apucat de Search Engine Marketing, keyword research-ul lua cel mai mult timp și făcea diferența între campanii. Între timp au apărut diverse tool-uri care să ușureze această muncă, iar focusul celor din SEM s-a mutat pe alte activități prin care pot face diferența.
Și dacă (not provided) este doar un prim pas spre renunțarea la keywords? Google oferă în continuare informații către cei care cumpără clickuri prin paid search, dar până când? În ultimii ani AdWords a venit cu dynamic search ads, product listing ads, dynamic remarketing, deci campanii fără keywords. Interesul pentru keyword research scade, iar toate aceste lucruri grăbesc procesul.
Să faci campanii AdWords este greu. Să faci unele foarte bune costă mult pentru că sunt puțini cei care pot să facă această treabă. În schimb, pe Facebook, Twitter sau LinkedIn ai campania din două clickuri. E ușor de înțeles că Google are de pierdut din asta și are nevoie de o schimbare. Să mai amintesc că Google consideră că i se cuvin sumele care se plătesc pe managementul campaniilor?
Așa cum la problema cu sumele mici licitate pe traficul mobil a venit cu Enhanced Campaigns, la problema cu dificultatea campaniilor se pare că are o soluție: renunțarea la keyword research. Faci reclame și de restul se ocupă sistemul – exact ca pe Facebook!
Poate că dynamic search nu este perfect… la moment. Google a arătat că poate face lucruri la care nici nu visam în urmă cu doar câțiva ani. Și pe cine mai interesează keywords când știi că sistemul face o treabă foarte bună singur? Poate că nici nu vor mai fi keywords sau search, dacă ne gândim la Google Glass și Google Now.
Pentru noi, cei din online marketing, sunt schimbări majore. Va trebui să renunțăm la multe obișnuințe și să ne adaptăm la altă gândire, vom folosi altfel datele, vom avea un rol mai strategic. Vom petrece mai puțin timp făcând liste de cuvinte cheie și alte lucruri pe care le facem astăzi, dar vom petrece mai mult timp definind reguli și modele pentru computerele care vor face ce numim astazi managementul campaniilor.
Sursă foto: Flickr
7 Comments