Am început acest blog pentru a informa oamenii care fac marketing online în România despre oportunitățile de web analytics. Când am văzut colegi „de industrie” că evaluează activitatea de analytics după numărul implementărilor de event-uri pentru Google Analytics, am realizat cât mai e de lucru la educarea pieței.

facepalm

Google Analytics este un instrument foarte util care a făcut ca oricine să poată folosi web analytics. Instalarea lui, incluziv cu implementări avansate, nu se numește analiză web, la fel cum o instalare de Photoshop nu te face designer… nici măcar cunoașterea amănunțită a funcționalitărilor lui nu îți oferă acest statut.

De câțiva ani, web analytics se referă la analiza datelor calitative și cantitative, proprii și despre concurență, colectate din surse și prin metode diferite, în scopul de a îmbunătăți experiența online a vizitatorilor, pentru a obține de la aceștia profit (sau alte acțiuni urmărite), cât mai eficient. Pentru că nu ne mai rezumăm la web, vorbim tot mai des în ultimul timp și despre digital analytics. Și pentru că nu suntem izolați, putem corela informațiile de aici cu cele din alte zone de marketing sau business, precum customer analytics, business intelligence sau studii de brand. O aglomerație de termeni din care sper să se rețină măcar partea cu analiza 🙂

Google Analytics este una dintre sursele de date la care făceam referire. Una dintre cele mai utilizate, motiv pentru care și pe acest blog îi ofer o atenție sporită. Numărul utilizatorilor de SiteCatalyst sau Coremetrics Web Analytics (sunt doar exemple de alte instrumente) este foarte redus în România. În plus, utilizatorii lor sunt de multe ori la un birou distanță de un consultant al firmei care a construit produsul respectiv. Prin blog am încercat să îi fac și pe cei care pot folosi doar GA să scoată mai mult de la el. Asta nu înseamnă că acolo unde există resursele necesare pentru ceva mai bun trebuie să ne limităm la instrumentul de la Google.

not-provided

Imagine de la HAPPe HOUR

Câteva tipuri de date web la care Google Analytics e departe de a fi soluția ideală:

  • segmentare și profilare (custom variables? să fim serioși…)
  • social media
  • mobile marketing (deși a făcut progrese)
  • testare
  • analiza pre-click a campaniilor și, în general, analiza anumitor tipuri de campanii online
  • campanii offline
  • competitive analytics & benchmarks
  • viteza paginilor (și aici GA are o tentativă timidă)
  • ecommerce avansat

Chiar și pentru corelarea datelor din surse diferite există instrumente mai bune. Și asta e doar partea de colectare.

dilbert

Imagine de pe dilbert.com

Voi scrie și de acum cu entuziasm pe webanalyst.ro de fiecare dată când Google va face îmbunătățiri la oricare dintre cele de mai sus și nu numai, chiar dacă nu e primul blog din lume care anunță noutățile. Știu că sunt cititori pentru care aceste informații sunt utile. Dar de la Google Analytics până la analiza web e cale lungă.

Etichete: