De multe ori se cer rapoarte cu timpul mediu în site, indicator a cărui valoare este apoi dezbătută în ședințe. Acesta ar fi un lucru bun, dacă cei care analizează ar cunoaște cum este calculat timpul mediu de către instrumentele de analytics. Pentru unii explicațiile care urmează sunt deja cunoscute, dar nu sunt puțini nici cei care au nevoie de încă un articol despre timpul mediu din web analytics.

De câte ori este încărcată o pagină, spre analytics se trimit informații, printre care și ora la care s-a încărcat.

Exemplu de vizită web:

Homepage – încărcat la 6:30:00

Pagină categorie – încărcată la 6:31:10

Pagină produs – încărcată la 6:31:30

Timpul pe pagină și timpul vizitei

Acestea sunt datele pe care le știe tool-ul de analytics. Pe baza lor ne va afișa că pe homepage s-au petrecut 40 de secunde, iar timpul pe a doua pagină din vizită, pagina de categorie, 20 de secudne. Total vizita – 1 minut.

Cât timp s-a petrecut pe ultima pagină din vizită, în cazul nostru pagina de produs? Web analytics nu are această informație, deci va calcula și durata vizitei fară să ia în considerare ultima pagină din fiecare vizită. Este important să știm această “scăpare”, mai ales în cazul unor vizite cu puține pagini sau în cazul site-urilor în care pe ultima pagină se petrece cel mai mult timp.

Cu ceva ajutor de la un programator web se poate găsi o soluție să se trimită durata corectă a vizitei spre web analytics, dar indicatorul standard este limitat neavând informații despre timpul petrecut pe ultima pagină din vizită.

Vizite cu o pagină

durata-viziteÎn acest caz singura pagină încărcată este… ultima pagină din vizită, deci nu există date. Trebuie văzut dacă instrumentul de analytics folosit ingoră aceste vizite de la calculul duratei medii a vizitei sau dacă le trece cu o durată de genul 1 secundă – lucru incorect și atunci mai bine le scoateți voi din calcul. Depinde și de tipul de site, la bloguri s-ar putea ca majoritatea vizitelor să fie de o pagină pentru că vizitatorul a venit să citească ultimul post, la fel și la unele landing page-uri care prezintă un mesaj fără să necesite altă acțiune în pagină.

Vizite în mai multe tab-uri

Mulți deschidem un site în mai multe tab-uri în același timp, mai ales dacă facem research. Majoritatea instrumentelor de analytics sesizează acest comportament și vor considera asta o vizită (și nu mai multe mai scurte). Astfel, vor calcula corect numarul de pagini/vizită și durata medie a vizitei, dar nu și timpul mediu pe pagină.

Vizite prea lungi?

Dacă cele mai multe site-uri își propun să petreci mai mult timp pe ele, sunt și unele care au succes dacă petreci mai puțin timp acolo pentru că au de câștigat când pleci de acolo (din publicitate, afiliere sau alte acțiuni pe care le așteaptă de la tine ca vizitator).

Și dacă site-urile care își doresc vizite scurte nu sunt foarte multe, majoritatea site-urilor ar trebui să își propună să nu petreci prea mult timp pe unele dintre paginile lor (altfel, acele pagini s-ar putea să aibă probleme sau să te oprească de la alte acțiuni).

Un alt caz este cel al vizitelor inactive. Se încarcă o pagină într-un tab și se uită de ea acolo. Acesta nu este un timp petrecut pe site, chiar dacă (în limita a 30 de minute pe vizită) tool-urile de web analytics îl vor trece la timp pe site.

Sper că am reușit să clarific cum trebuie să privim durata medie a vizitei și durata medie pe pagină. Poate că într-un articol viitor voi face același lucru cu alt indicator supraevaluat în unele situații (și subevaluat în altele), celebrul bounce rate 🙂

 

Etichete: , , , ,