Performanța campaniilor online este de multe ori prezentată greșit din cauză că nu sunt luate în calcul toate costurile aferente campaniilor. Am făcut o listă cu cheltuieli care sunt de cele mai multe ori ignorate când vine vorba de analizat eficiența:

Costuri ascunse cu social media

Credeai că social media este gratis? S-ar putea sa te coste mai mult decât crezi. Câteva exemple:

  • echipa: ia în calcul persoanele care fac strategia și pe cele de execuție, dar adaugă și timpul consumat celor de la juridic, creație, marketing etc.
  • conținutul: conținutul de calitate costă, fie că este creație proprie sau nu; de asemenea, adaptarea conținutului la fiecare rețea socială îți va lua timp
  • creația: ca să atragi atenția ai nevoie de materiale de calitate pentru care trebuie să investești în design, copywriting, project management, programare aplicații etc.
  • campaniile de promovare pentru a avea audiență; pe Facebook trebuie să plătești și pentru ca fanii să îți vadă postările
  • premiile oferite la concursuri sunt o practică des întâlnită în social media, nu uita să le treci și pe lista de costuri
  • software-ul: servicii și programe de publicare, de monitorizare, de statistici, de creație etc.

Costuri ascunse cu email marketingul

În email marketing te costă doar trimiterea, nu? Și cum rămâne cu costurile pentru strângerea/curățarea/segmentarea listei de abonați, creația și managementul fiecărui newsletter?

Costuri ascunse cu afilierea

În marketing afiliat platești doar pentru rezultate, plus:

  • costul de management și suport: dacă vrei să plătești doar rezultatele, trebuie să ai pe cineva care să verifice că plătești numai comisioanele obținute corect, altfel nu mai e performance marketing
  • costuri de recrutare a afiliaților: în România sunt multe programe de afiliere și puțini afiliați activi, iar pentru a îi atrage în programul tău te costă în plus, în funcție de metodele alese pentru asta
  • costuri cu rețeaua de afiliere: taxă de intrare, abonament periodic etc. Dacă îți faci propriul program vei avea costuri de server, programare, project manangement etc.
  • costuri de promovare, concursuri, financiar, juridic etc.

Poate ar fi cazul să recalculezi acel CPA care sună bine, incluzând toate acestea.

Costuri ascunse în SEM

AdWords și alte sisteme de acet gen sunt plătite la click, sistem care în teorie este mai eficient decât campaniile plătite la afișări. Dar știi că acestea au o formulă de calcul a prețului pe click în care rata de click are o pondere ridicată? Asta înseamnă că dacă ai multe afișări și puține clickuri vei plăti mai mult pe click, astfel că e tot un sistem de plată la afișări, frumos împachetat. Dacă nu crezi uită-te la CPM pentru diverse campanii de search!
La fel ca și la campaniile descrise mai sus, și în PPC dacă nu vrei să pierzi bani e nevoie să plătești specialiști care să administreze campaniile.

Costuri ascunse în SEO

Probabil te gândești că faci un site bun și lumea o să pună linkuri spre el, deci vei primi trafic gratis. Dar pentru ca un site sa fie OK dpdv SEO e nevoie de investiții suplimentar în research & development, iar ca să obții ceva gratis trebuie întâi să investești mult în conținut și în promovare (inclusiv linkuri). Și asta în cazul în care te bucuri deja de un site funcțional și cel puțin decent.

Costuri ascunse în display advertising

De regulă, aici sunt luate în calcul doar costurile cu afișarea reclamelor, însă acestora li se adaugă costuri mari cu creația fiecărui format (inclusiv video). Managementul acestor campanii este mare consumator de timp, mai ales atunci când lucrezi cu mai mulți furnizori, așa că și costurile cu echipa sunt importante. Se pot adăuga costuri de ad server și diverse tool-uri de măsurare și optimizare

Costuri ascunse în viral marketing

Ca și SEO sau Social Media, și viralizarea pare la prima vedere gratuită. În aproape toate cazurile însă, situația este diferită și sunt cel puțin 2 costuri majore:

  • costul cu creația
  • costul cu promovarea

Ambele trebuie făcute profesionist dacă vrei ca reclama ta să devină viral și ulterior să primească expunere gratis. Excepțiile confirmă regula.

Majoritatea tacticilor de mai sus pot avea și costuri cu hostingul (inclusiv pentru aplicațiile de Facebook ai nevoie), optimizarea, mentenanța tehnică, actualizarea informațiilor, creația landing page-urilor, diverse platforme și instrumente, management și strategie. Mai știți și altele?

Etichete: , , , , , ,