A trecut vara și s-au terminat concediile. E timpul să ajungem din nou la zi cu informațiile. Echipa de produs de la Google Analytics nu a avut vacanță, dacă ne uităm la update-urile pe care le-au anunțat în ultimele 3 luni:
Sharing la personalizări
Personalizările pe care le faci la un profil, precum adnotările, pot fi împărtășite și cu ceilalți utilizatori ai profilului prin simpla selectare a unei opțiuni. În cazul dashboard-urilor, există mai multe opțiuni de sharing: poți oferi template-ul sau poți oferi întregul dashboard și ceilalți utilizatori îl vor vedea în cont fără să facă nimic în plus.
Content Experiments API
În urmă cu un an Google anunța închiderea tool-ului dedicat de A/B Testing și includerea acestei funcționalități în Google Analytics, sub numele de Content Experiments. Între timp au mai relaxat unele limite (de exemplu poți testa până la 10 variante pentru o pagină, față de 5 inițial și s-a făcut integrarea cu ecommerce transactions). Totuși, varianta Google are mult de recuperat față de instrumente de A/B Testing, ceea ce probabil i-a determinat să lanseze un API și să colaboreze cu concurența.
Interfață de administrare complet nouă
Procesul de îmbunătățire a experienței utilizatorilor a continuat la GA cu secțiunea Admin din conturi. Modificările se făceau greoi acolo și trebuia să fii atent la ce nivel lucrezi. În schimb, noua interfață clarifică asta împărțind totul în 3 coloane după cele 3 niveluri din cont: cont GA, proprietate și profil. E foarte ușor să alegi la ce nivel îi dai acces unui nou utilizator, de exemplu.
S-a umblat și la permisiuni pentru utilizatori, unde a apărut un nivel nou: Collaborate. Cei care au acest nivel de acces pot crea și edita segmente, adnotări, dashboards și alte personalizări comune între utilizatori.
O schimbare mai puțin inspirată mi se pare cea de a redenumi profilul în vizualizare (view). Cred că asta mai mult va confuza, pentru că view în online marketing are și alte înțelesuri, precum ad view sau chiar pageview din analytics.
Rapoarte avansate pentru campanii display… prin Google
În rapoartele de atribuire, Google arată cum a contribuit fiecare sursă de trafic la conversie, cu condiția ca utilizatorul să fi ajuns în site-ul advertiserului. Dar publicitatea de tip display poate influența un potențial client numai prin creație, fără ca acesta să mai intre în site. Asta vrea să arate noul GDN Impression Reporting din GA, care va măsura influența afișărilor de publicitate din Google Display Network asupra conversiilor.
Sunt disponibile pentru selecție câteva tipuri de interacțiuni: impression (ce ziceam mai sus), click (dacă a dat click pe ad), direct (pentru a vedea cine a intrat pe site direct, după vizualizarea unui ad) și rich media (pentru cei care au vizualizat un video ad).
Cu aceeași ocazie au fost lansate și dimensiuni noi pentru displaya dvertising: Above the Fold (reclama a fost afișată în primul ecran al unui site), Video Played Percent (peste 25%/50%/75% sau 100%) și TrueView (dacă un video ad a fost vizualizat peste limita de la care advertiserul plătește).
Toți indicatorii sunt disponibili doar pentru Google Display Network, iar funcționalitățile acestea încă nu sunt disponibile în majoritatea conturilor de Google Analytics.
Platformă nouă pentru legătura AdWords – Analytics
Beneficiul imediat este că o campanie AdWords care și-a schimbat numele în timpul rulării va fi raportată corect în Analytics. Anterior, era împărțită în campanii diferite cu fiecare nume pe care l-a avut. Pentru viitor au promis și alte lucruri cu noua platformă precum dimensiuni noi (ex. Ads). E interesant că acest lucru vine așa târziu în Google Analytics (AdWords putea trimite informațiile la alte platforme de analytics, după un tracking făcut corect).
Tot legat de AdWords este și un alt raport nou, care segmentează traficul din campanii după adjustările la sumele licitate (bid adjustments, o funcționalitate disponibilă la campaniile AdWords de anul acesta).
Update-uri la Google Analytics API
40 de noi dimensiuni și metrici introduse de GAnalytics în ultimul au fost făcute disponibile și prin API. Printre acestea sunt și cele customizate de utilizatori. Dintre cele standard sunt multe pentru măsurarea mediului mobil (ga:appId, ga:appVersion, ga:appName, ga:appInstallerId, ga:landingScreenName, ga:screenDepth, ga:screenName, ga:exitScreenName, ga:timeOnScreen, ga:avgScreenviewDuration, ga:deviceCategory, ga:isTablet, ga:mobileDeviceMarketingName, ga:exceptionDescription, ga:exceptionsPerScreenview, ga:fatalExceptionsPerScreenview), dar și pentru monede locale (ga:currencyCode, ga:localItemRevenue, ga:localTransactionRevenue, ga:localTransactionShipping, ga:localTransactionTax), perioade de timp (ga:dayOfWeekName, ga:dateHour, ga:isoWeek, ga:yearMonth, ga:yearWeek) și surse de trafic (ga:fullReferrer, ga:sourceMedium).
Tot vara aceasta au lansat și Metadata API, un site pe care pot fi văzute toate informațiile disponibile prin API.
Și tot la capitolul API, un al treilea update este lansarea Real Time API, la moment doar în beta.
Segmentarea regândită
Segmentele avansate sunt o funcție foarte utilă în Google Analytics pentru că permit analiza și compararea datelor pentru un grup de vizitatori care au caracteristici comune. Spre deosebire de alte facilități avansate din GA, segmentele permit și analiza retroactivă a datelor (pentru perioade anterioare creării lor).
Următoarea versiune de segmente (pentru că încă nu este disponibilă în toate conturile) va permite analiza la nivel de vizitator, nu vizită cum s-a făcut până acum. Acest lucru va oferi posibilități suplimentare de segmentare (de exemplu, după vizitele în care au făcut prin conversie). Vor putea fi puse și condiții consecutive (pe modelul de la funnels, dar pe baza tuturor metricilor și dimensiunilor).
Totul se va întâmpla într-o interfață complet nouă și se vor putea crea inclusiv template-uri pentru segmente. Este un update major pentru Google Analytics și modul în care lucrăm cu acesta, motiv pentru care voi trata subiectul și în articole viitoare.
Modele de atribuire avansate
Și la acest capitol sunt câteva noutăți majore:
- Data-Driven Atribution: pe scurt, un instrument de media mix modeling. Este disponibil numai utilizatorilor Google Analytics Premium. Alte suite de analytics au deja astfel de instrumente, era de așteptat ca la un moment dat să vină și Google cu ceva, mă aștept să auzim de update-uri la acesta în viitor
- Model Comparison Tool: compară modelele de atribuire și evidențiază diferențele dintre acestea
Toate aceste noutăți au fost anunțate în ultimele 3 luni. Mă aștept ca în continuare Google Analytics sa anunțe la fel de des update-uri la produs. Ar fi timpul să se mai „atingă” de intelligence, alerte și social media, precum și să continue munca începută la attribution modeling, content experiments și la interfață, în general.