Facem A/B Testing pentru că suntem interesați de performanțele site-urilor noastre. Din același motiv instalăm și AMP, deci sunt șanse mari ca site-urile pe care sunt rulate experimente în scopul optimizării să aibă și versiuni de AMP.

Problema vine din faptul că o parte tot mai mare din trafic este pe paginile AMP, iar instrumentele de testare nu suportau aceste pagini în experimente. Optimizely tocmai s-a proclamat prima companie de acest gen care suportă standardul AMP.

Inițial, AMP venea de la Accelerated Mobile Pages, dar proiectul a fost extins dincolo de zona de mobil și dincolo de pagini web (fiind folosit și la emails, ads sau stories), motiv pentru care de acum proiectul se va numi doar AMP, fără acronim, iar cei din spatele său vor ca acesta să devină un cuvânt pentru experiențe online foarte bune, viziunea lor pentru web fiind una user-first. O paranteză privind zona de ads: s-a ajuns ca 12% dintre reclamele display servite de Google pe web (nu numai mobile!), să fie prin AMP (în ormatul AMPHTML).

Revenind la testare, aceasta este susținută de standardul AMP, fiind oferit în acest sens tag-ul <amp-expriment>, așa cum pentru analytics oferă <amp-analytics>, de care am scris aici. Totuși, pentru a folosi tag-ul pentru teste, ar fi trebuit ca site-ul să fie gândit de la început pentru testare, lucru care de obicei nu se întâmplă.

În practică, știm că design-ul site-ului și optimizarea sunt făcute de echipe diferite, iar acesta este doar unul dintre motivele pentru care folosim un instrument special pentru testare.

AMP a apărut în urmă cu aproximativ trei ani și jumătate, dar numai luna aceasta s-au anunțat primele instrumente de testare și optimizare web care să suporte cu adevărat paginile AMP (fără să trebuiască să setăm noi teste separate pe fiecare versiune în parte sau să implementăm noi tag-uri în site).

Așadar, cu ocazia AMP Conf 2019, care a avut loc recent la Tokyo, s-a anunțat că Oracle Maxymiser și Optimizely (imaginea de sus) sunt primele instrumente de testare din care se vor putea face cu adevărat experimente cu AMP.

În următoarele luni, doar clienții unuia dintre cele două instrumente vor beneficia de A/B Testing pe pagini AMP, dar mă aștept ca peste 1 an să avem această funcționalitate în și în alte instrumente, aceasta fiind o piață foarte competitivă.

Etichete: , , ,