Google Optimize este platforma de testare și personalizare din suita Google Analytics. De când a fost anunțată această suită de produse, în 2016, s-a mai schimbat componența produselor. De exemplu, din listă a dispărut Google Attribution, dar a apărut Google Surveys.
Prima versiune finală de Optimize a fost lansată în 2017. Pentru că a venit pe piață mult mai târziu decât alte soluții, Google a încercat să compenseze pe partea de funcționalități. Așa cum era de așteptat, se integrează foarte bine cu alte produse de la Google, în primul rând cu Analytics și cu Ads. Prin integrarea cu Firebase oferă și testare pentru aplicații mobile. Integrările funcționează în ambele sensuri. De exemplu, în Google Ads se poate crea o campanie doar către o audiență formată din persoanele care au văzut o anumită variantă dintr-un test, dar și un test poate rula doar pentru vizitatorii dintr-o anumită campanie de Ads.
Google Optimize suportă atât teste client-side (în browser), cât și server-side. Primul tip de teste este cel mai folosit de către echipele de marketing / online, fiind util de câte ori se testează schimbări în interfața utilizatorului. Testele server-side sunt folosite mai mult de către echipele de produs, atunci când se testează elemente tehnice (în opoziție cu testarea elementelor vizuale).
Metodologia statistică folosită de acest instrument de testare este bayesiană. Mai exact, compară direct probabilitățile, fără a mai calcula valoarea p, pe baza căreia să se decidă relevanța testului. Am scris despre aceste concepte în articolul Statistica A/B Testelor. Personal, aș fi preferat să am opțiunea de a alege metoda statistică în instrumentul de testare.
Persoanlizare cu Google Optimize
A trecut mai puțin de un an de când Google Optimize a lansat funcționalitățile de personalizare. Personalizările pot fi create cu un click pe butonul Deploy Leader, după ce se stabilește un câștigător al unui test, dar pot fi setate și fără a testa înainte mai multe variante.
Utilizatorii vor fi împărțiți în audiențe care vor vedea versiuni diferite ale paginii. Sunt diverse criterii, precum locul geografic în care se află aceștia sau criterii tehnice și de comportament. În versiunea premium, numită Optimize 360, sunt disponibile și audiențe create în Google Analytics, pe baza dimensiunilor și metricelor disponibile acolo. O listă cu tipurile de audiențe care pot fi create în prezent poate fi văzută în imaginea următoare:
Săptămâna trecută, Google Optimize a lansat personalizările și testele care pot rula pe mai multe pagini. De exemplu, acestea pot fi utile în perioade cu promoții, pentru a personaliza întreaga experiență, nu doar pagina de destinație, cum se întâmplă în multe cazuri.
În acest sens, în paginile din care setăm teste sau experimente, a apărut opțiunea Add page, lângă care este precizat că noua funcționalitate este în stadiu beta.
Noua funcționalitate nu este una revoluționară. Ea există de ceva timp în majoritatea instrmentelor de A/B Testing. Sunt convins că cei care practică frecvent testarea aplicațiilor web sunt obinuiți cu aceasta. Google vine acum și o oferă într-un instrument gratuit, făcând-o disponibilă și pentru cei care sunt la început cu testarea și personalizarea site-urilor.