În fiecare an strâng cele mai importante noutăți aduse de Google Analytics. Cum acesta a plecat de la un produs și a ajuns la o suită de produse, și efortul meu a crescut.

Avem aici și articolele din anii trecuți: 20162015201420132012201120102009. Ce a adus anul 2017 la produsele din suita Google Analytics, mai jos:

Suita GA 360

La nivelul suitei de produse premium, Google a lansat instrumente pentru administrarea utilizatorilor, pe care le-a actualizat de câteva ori în ultimul an cu noi funcționalități. Astfel, pentru clienții GA 360, a apărut nivelul Owner, care poate șterge administatorii. Ulterior, au apărut reguli pentru acordarea de acces (pot fi acordate pentru domenii web sau pentru adrese de email singulare), pentru ca la finalul anului să apară și grupuri de utilizatori, pentru ca aceleași operații să fie efectuate mai simplu.

Tot pentru clinții premium (GA 360), timpul de actualizare a rapoartelor a scăzut de la o oră la 10 minute, cu excepția datelor preluate din alte produse (cum ar fi AdWords sau DoubleClick).

Google Analytics

Produsul de bază a primit anul trecut mai multe update-uri pentru a suporta tracking-ul pentru Accelerated Mobile Pages (AMP). Am scris luna trecută un articol despre funcționalitățile suportate și cum pot fi instalate.

Alte noutăți aduse în utilmul an în rapoartele GA:

  • S-au lansat pagini noi, Home și Discover. Prima este un fel de dashboard presetat cu un rezumat al datelor din cont, atât Real Time, cât și date pentru o perioadă setată de utilizator. Utilizatorii aplicației mobile de GA sunt deja obișnuiți cu acest raport. În schimb, Discover este mai mult o pagină de marketing care prezintă diverse funcționalități ale produsului pentru utilizatorii începători
  • Apare Analytics Intelligence, unde poți adresa o întrebare, iar GA va înerca să găsească în rapoarte cifrele care să răspundă. Este utiliă pentru a avea rapid răspunsuri la întrebările de bază și cel mai probabil va primi update-uri și anii următori
  • S-a anunțat integrarea dintre GA 360 (deci versiunea premium) și Salesforce. Va fi disponibilă de anul acesta
  • Pe finalul anului s-a anunțat un nou pas spre rapoarte pe bază de utilizatori. Estimam acest lucru în urmă cu un an, când scriam de apariția raportului User Explorer. Totuși, este un pas mic, deci mă aștept să mai primim noutăți la acest capitol și în următorii ani. Dacă se alege noua raportare din Admin > Property Settings > Enable Users In Reporting, majoritatea rapoartelor vor începe cu KPI-ul Users, iar în User Report din Cohort Analysis sunt adăugați indicatori de Lifetime Value

Google Tag Manager

A împlinit 5 ani, deci este un produs consolidat, comparativ cu produsele mai noi din suită. Totuși, încă are lipsuri și nu este integrat complet cu noile funcționalități avansate din Google Analytics. Sunt multe lucruri pe lista cu ce aș vrea în viitor în GTM, dar să vedem ce au lasant în ultimul an:

  • S-a lansat variabila de tip Google Analytics Settings. Simplă, dar utilă
  • Se pot adăuga comentarii (Notes) la tag-uri, trigger-e și variabilele create de utilizator
  • S-a lansat versiunea 2 de Tag Manager API
  • Fluxul de publicare a unui tag s-a modificat puțin. Acum este Preview > Submit > Publish / Request approval
  • Pentru Firebase SDK se pot trimite acum date de enhanced ecommerce din aplicații Android și iOS
  • S-au lansat trigger-ul pentru YouTube și mai multe variabile pentru video
  • A apărut și variabila de tip RegEx Table, completând niște lipsuri ale Lookup Table
  • Au apărut trigger-e și variabile pentru scrolling și pentru vizibilitate, simplificând setările de acest gen
  • Ca urmare a limitărilor din browser-ul Safari, a apărut tag-ul Conversion Linker, folosit în primul rând pentru AdWords
  • A apărut posibilitatea de a pune pauză la tag-uri. Este necesară și o nouă publicare pentru container, dar tot simplifică dezactivarea temporară a unui tag
  • Tag-uri noi disponibile: DistroScale, Lytics, Oktopost, Xtremepush, FoxMetrics, Rawsoft, Quantcast

Google Data Studio

2017 este anul în care Data Studio și-a lansat versiunea gratuită pentru toți utilizatorii. Am scris la vremea respectivă un review.

Îmi place că acest produs primește actualizări dese. Iată ce au mai lansat anul trecut:

  • Alegerea vizibilității marginilor (inclusiv header-ului) la rapoarte
  • Adăugarea de Data Control, pentru a oferi acces diferit la date fiecărui utilizator
  • Noi funcționalități pentru lucrul cu filtre, precum căutare și selectare îmbunatațită
  • Combo charts, un nou tip de grafic liniar, poate funcționa și cu alte date decât cele de timp pe axa X. Poate fi folosit cu 5 metrice sau 2 dimensiuni și o metrică
  • Link-uri externe în datele tabelare
  • Apar conectorii dezvoltați de utilizatori (mai bine zis, developeri), ceea ce extinde rapid sursele de date care pot fi folosite în Data Studio. De notat și un conector nou de la ei, pentru legătura cu Google Cloud Storage
  • Apar și tabelele pivot. Acestea calculează totaluri și subtotaluri, dar… cam atât, cel puțin deocamdată

Google Optimize

Este un alt produs din suită care și-a lansat versiunea gratuită în ultimul an. O altă noutate este integrarea sa cu AdWords, pentru a testa paginile de destinație ale campaniilor de publicitate.

Inițial, obiectivele experimentelor puteau fi doar Goals din Google Analytics. Între timp, au fost extinse: pot fi setate obiective direct în Optimize sau pot fi folosite event-uri din GA.

Firebase Analytics

Acest produs nu se află pe lista celor din suita Google Analytics, însă anul trecut și-a schimbat numele în Google Analytics for Firebase, deci probabil este doar o chestiune de timp.

Pe lângă unirea celor două aplicații de mobile app analytics (Firebase & GA), au apărut și câteva funcționalități noi:

  • Integrare completă cu AdMob
  • Custom parameter reporting, cu până la 50 de parametri customizați
  • Integrare cu DoubleClick și cu rețele terțe de publicitate – deocamdată în beta
  • Rapoarte real-time. Limitate, asemănător cu cele din Google Analytics
  • Funcționalitate de A/B Testing (anterior, se puteau face simple teste din Firebase Remote Config) – și aceasta este momentan în beta

Google Attribution

Este cel mai recent dintre produsele suitei GA care și-a anunțat versiunea gratuită. Deocamdată este doar un anunț, pentru că a fost amânată lansarea de câteva ori, așa că îl așteptăm în 2018. Să ne amintim că Google a cumpărat Adometry în 2014…

Noul produs este necesar, pentru că soluțiile actuale de la Google (din Analytics, AdWords, DoubleClick etc.) au toate limitări majore. Google Attribution promite să ia părțile bune din fiecare dintre cele de până acum (de exemplu cross-device de la AdWords și cross-channel de la Analytics) și să le unifice într-un singur produs, fără tagging suplimentar.

2018…

Data Studio, Optimize și Attribution sunt produse aflate la început de drum și mai au mult de lucru. De Audience Center nu s-a mai auzit nimic. Firebase va trebui integrat cu adevărat în suită, nu doar cu numele. Tag Manager are multe funcționalități care necesită programare, deși promitea contrariul. Google Analytics mai are mult până să ofere toate rapoartele la nivel de utilizator, iar răspunsurile date de AI sunt și ele la început. Și să nu uităm de gtag.js!

Încă e mult de lucru și nu se vor rezolva toate anul acesta, dar sunt sigur că va fi un an interesant, cu actualizări cel puțin la fel de utile ca anul trecut. Spor la măsurat!

Etichete: , , , , , , , ,